24 Volts elverk till 12 volts elsystem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lars1one

24 Volts elverk till 12 volts elsystem

Inlägg av lars1one »

Hej, jag har skaffat ett vattenkylt dieselelverk som har en generator på 24 volt. en startmotor på 24 volt samt motorelektronik på 24 volt.
Denna ska jag använda för att ladda mina 12 volts batterier i min båt samt ge el i mitt 12 volts system i båten.
Med alla förbrukare påslagna så gör jag av med ca 8A.

Hur ska jag få detta att fungera?
Jag har mina funderingar hur jag ska gå tillväga men vill ha era synpunkter.
elverk2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Synesthesia

Re: 24 Volts elverk till 12 volts elsystem

Inlägg av Synesthesia »

Använda 24V batterier och en spänningsomvandlare som gör om 24V till 12V till alla förbrukare?
lars1one

Inlägg av lars1one »

mina lösningar var följande:

Att transformera upp från 24 volt till 230V via inverter och koppla in en kraftig billaddare som laddar 12 volt till båtens elsystem

eller att transformera ner strömmen från 24V till 12 volt och koppla in i båtens elsystem.

Eller att man har 2st bilbatterier som seriekopplas till 24volt, detta blir då elverkets 24 matning för att driva startmotor, motorelektronik osv.
Dessa batterier laddas ju av generatorn.
Från ett av dessa bilbatterier tar jag 12 volt ifrån plus och minus och kopplar in i båtens elsystem.

Eller att jag byter generatorn och startmotorn till 12 volts generator och startmotor.
Kopplar in det till båtens elsystem, samt transformerar upp via inverter till 24 volt till motorelektroniken på elverket.

Har jag missat någon möjlig lösning?
lars1one

Inlägg av lars1one »

Synesthesia skrev:Använda 24V batterier och en spänningsomvandlare som gör om 24V till 12V till alla förbrukare?

kan du ge exempel på en sådan som tillhandahåller så många ampere som jag behöver?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det var en snygg sak. Är det militärt surplus från flygvapnet?
Två batterier i serie löser väl ditt problem!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

E-bay finns många varianter, vilka som är bra är svårare att veta, men kolla runt lite och ställ frågor vettja :)
lars1one

Inlägg av lars1one »

är det en sån här ni menar? kan jag ladda mina 12 batterier med denna eller kommer batterierna att koka sönder?
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Det är normalt aldrig bra att bara belasta det ena batteriet om du seriekopplar dom.
Risk är det ena får en för hög laddningsspänning över sig vid laddning.
Max några mA brukar man kunna ta ut från ett batteri, typ till en klocka eller liknande.

I övrigt skulle jag valt en 24->230 inverter och en (eller flera) CTEK-laddare från 5.0-serien eller högre då de behåller minnet även vid strömavbrott. Enkelt system, lätt att byta ut trasige delar samt att du även hat tillgång till 230 volt. Kan vara bra till mobil-laddare m.m.
lars1one

Inlägg av lars1one »

jag har läst mig till att dessa voltage drop blir väldigt varma med brandrisk som följd och att det är ett ineffektivt sätt och slöseri med ström.

vad är det på generatorn som drar ner volttalet till 24 volt till skillnad från en bilgenerator som laddar 14,4 volt?

kan man koppla på 2 utgångar på generatorn så att jag både får 24 volt och 14.4 volt?
GFEF

Inlägg av GFEF »

>jag har läst mig till att dessa voltage drop blir väldigt varma med brandrisk som följd och att det är ett ineffektivt sätt och slöseri med ström.

Inte switchade omvandlare kan ha verkningsgrader +80%

Men -20% förluster ÄR 20W i förlust per 100W.........

Men alla andra lösningar ger garanterat större förluster.

Bästa lösningen hela elsystemet på 24V standard för lastbilar, bussar och flygplan.
Halva strömmen jämfört med samma effekt på 12V system.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Bygg om båten för 24 Volt istället - i lastbilar är det standard med 24 Volt och det bör finnas prylar som är användbara och man får ha switchad 24 -> 12 Voltsomvandlare för småelen som inte kan köra på 24 Volt.

att bygga om generatorn till 12 volt genom att pilla på regulatorn är vanskligt - och du nyttar motorn bara till hälften vid maxström, till detta så är det inte säkert att du kan få så mycket ström ur generatorn då dess rotor kanske måste matas med >24 Volt för att magnetiseras fullt och ger max strömstyrka.

Skall du nyttja motorn fullt så handlar det om att linda om generatorn både på rotorn och statorsidan (och en annan regulator) och du kan få dubbelt med ström gentemot vad den ger vid 24 Volt idag.
lars1one

Inlägg av lars1one »

Alla 12 volts installationer i båten har kostat mer än 40.000 så det är inte ett alternativ att byta till 24 volts elsystem i båten.

Ett alternativ kanske är att byta generatorn till en bilgenerator på 14,4 volt och via en inverter 12 volts transformera upp 24 volt till elverkets lilla elsystem.

Så kan jag koppla båtens elsystem rakt in i generatorn.

En annan tanke jag har är att det är ju en lågvarvig dieselmotor som är kopplad rakt på axeln på generatorn.
Dvs ett varv på dieselmotorn är ett varv på generatorn.
Det kanske inte är det ultimata varvtalet för en generator.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En fördel med 24V vs 12V är mindre resistansförluster i ledningarna.
xxargs

Inlägg av xxargs »

lars1one skrev:Alla 12 volts installationer i båten har kostat mer än 40.000 så det är inte ett alternativ att byta till 24 volts elsystem i båten.
I så fall har du köpt fel generator om pengar är en issue då det lär kosta en slant att låta en lindningsverkstad linda om generatorn och även få regulatorn att jobba bra med detta
köper man sådana saker så måste man titta på tex spänningarna då när det blir fel på det här sättet på systemnivå så blir det kostsamt att fixa

En annan tanke jag har är att det är ju en lågvarvig dieselmotor som är kopplad rakt på axeln på generatorn.
Dvs ett varv på dieselmotorn är ett varv på generatorn.
Det kanske inte är det ultimata varvtalet för en generator.
En bilgenerator vill snurra på ganska ordentligt innan den ger full ström ut och en generator som skall leverera full effekt vid låga varvtal blir stor pga. en massa järn i denna då det måste få fram massor i magnetisk flöde och fältstyrka om man skall få hög spänning och hög ström med en långsamt roterande rotor.

Om du skall titta på alternativa generatorer så blir det att titta på lastbilsgeneratorer som är anpassade att arbeta med lågvarviga dieslar - problemet är förstås att hitta en sådan som bara ger 12 Volt med tillräckligt antal ampere då standard där är 24 Volt

En bilgenerator på 1.2 kW skulle inte behöva vara mycket större än en lite större cykledynamo i storlek om den kunde jobba vid det varvtal som motorerna har vid fullgas typ 6000 rpm hela tiden och lite rått kan man säga att uteffekten är viss antal Ws per varv och per kg järn generatorn väger - dvs. en generator som snurrar på 1500 rpm behöver vara dubbelt så stor som en generator som snurrar vid 3000 rpm för samma spänning och uteffekt.
Skriv svar