Problemet är alltså våra hjärnor?Så varför upplever man det då som att reklamens volym är högre?
Jo det beror på att hjärnan "sammanfattar" styrkan på de olika vågformerna över tid.
Ett exempel för att förklara:
Tänk att varje vågforms amplitud har ett värde som motsvarar styrkan. Från 0 till 10.
Sedan har vi två olika ljud. Det första ljudet är programmet innan reklamen.
Där går var femte vågforms amplitud upp till 10. Resten håller sig kring 3.
Medelvärdet (amplituden som hjärnan uppfattar) blir då ungefär 5.
Sedan kommer reklamen. Där är ljudet komprimerat. Varken högre eller lägre volym.
Istället så sänks de starkaste topparna och de svaga kan därför förstärkas.
Så i exemplet går varannan vågform upp till 10. Resten håller sig kring 9.
Medelvärdet där blir strax över 9.
Resultat:
Reklamens medelvärde är högre och hjärnan uppfattar volymen som högre.
Detta trots att amplituden aldrig går över 10, i varken reklamen eller programmet.
