Reklaminslagen verkar dock applicera en slags kompressor eftersom man upplever att ljudet höjs när de börjar - "oj, vad det blev högt nu" och man kan ju få hjärtsnörp för mindre

För att mildra effekten är min tanke att köra någon slags "snittenergimätare" att dynamiskt anpassa gain efter, en slags "night mode" eller DRC kanske, jag vet inte vad det kallas.
Visst, ljudet av en plötslig explosion skulle dämpas men det stör nog inte svärmor ( troligen tvärtom) men kanske ändå bättre att helt enkelt alltid minska gain lite vid reklam.
Minns att man förr talade om att man i TV-utsändningarna skickade ut en särskild ljudsignal "reklam börjar" åtföljd av en dylik signal "reklam slutar". Dessa signaler låg då utanför det normalt sett hörbara området så att vissa smarta videobandspelare (typ de med "showview" eller nåt) skulle kunna hoppa över reklaminslag under pågående inspelning.
Min fråga är om någon vet om detta stämmer/stämde, hur de ser ut och/eller vilken metod man bör använda för att åstadkomma detta i termer av vad jag kallade "snittenergimätare" ovan?