Detektera och dämpa reklamljud i TV

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Detektera och dämpa reklamljud i TV

Inlägg av hanzibal »

Håller på med en liten hörlursförstärkare till 80-åriga svärmor som hör illa men inte vill bli vräkt.

Reklaminslagen verkar dock applicera en slags kompressor eftersom man upplever att ljudet höjs när de börjar - "oj, vad det blev högt nu" och man kan ju få hjärtsnörp för mindre :o

För att mildra effekten är min tanke att köra någon slags "snittenergimätare" att dynamiskt anpassa gain efter, en slags "night mode" eller DRC kanske, jag vet inte vad det kallas.

Visst, ljudet av en plötslig explosion skulle dämpas men det stör nog inte svärmor ( troligen tvärtom) men kanske ändå bättre att helt enkelt alltid minska gain lite vid reklam.

Minns att man förr talade om att man i TV-utsändningarna skickade ut en särskild ljudsignal "reklam börjar" åtföljd av en dylik signal "reklam slutar". Dessa signaler låg då utanför det normalt sett hörbara området så att vissa smarta videobandspelare (typ de med "showview" eller nåt) skulle kunna hoppa över reklaminslag under pågående inspelning.

Min fråga är om någon vet om detta stämmer/stämde, hur de ser ut och/eller vilken metod man bör använda för att åstadkomma detta i termer av vad jag kallade "snittenergimätare" ovan?
Användarvisningsbild
Biker

Re: Detektera och dämpa reklamljud i TV

Inlägg av Biker »

Haha jag tror jag skrivit om det innan men det är säkert väck nu.

Vissa kanaler hade en text tv sida där programblock var utlagda på sekunden som man kunde sniffa av.
*#371231## Start Mnopeg 18:56:30,1
##911700** End 19:12:31,8
##75901# Start reklam bla bla 1 19:12:31,9

Osv

Det var en tekniskdata sida som inte var officiell eller dold med skumt sidnummer i konstig grupp som bara en arbetslös eller fritidsforskare kunde hitta me fjärren

Kan ju finnas nått likvärdigt och nosa numera - vett fan
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Aj, hade hoppats på morsekod på 18kHz eller nåt. En textTV-mottagare landar lite utanför projektets tänkta spännvidd :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tips:
* Kolla hur frekvensspektrat ser ut för att detektera ljudkompressor mm..
* Detektera kanallogotypen.
* Text-TV sidor
* PDC
* Kika efter skumma bärvågor eller paket i den digitala transportströmmen.
* Ändring av 16:9 vs 4:3 format och andra signaler som inte bör ändra sig under programsändning.
* Kanske kan man hitta mönster för igenkänning i medelvärde av ljusstyrka, kontrast eller kodningsmetod osv.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Nej, det finns dessvärre inget sätt att detektera när det sänds reklam. Då hade det med all säkerhet varit välkänt.

Läste någonstans att det en gång i tiden har funnits vissa videobandare som utnyttjat bl.a. skillnader i svartnivå för att stoppa inspelning under reklaminslag, men har aldrig själv sett någon sådan.

I dag vet jag inget som skulle kunna utnyttjas för att på ett säkert sätt detektera reklam. Möjligen kanalloggan i hörnet. Förr kunde det ha varit ganska lätt när de hade en statisk logga. Nu när den är halvgenomskinlig är det mycket svårare och kräver signalbehandling som kan känna igen konturerna av denna. Det kanske funnits reklamfilter som utnyttjade loggan, noterade att bl.a. TV3 började med att ibland ta bort loggan mitt i prorogram innan de bytte till den transparanta. Ser inget annat skäl att göra så annat än att omöjliggöra reklamdetektering.

Utan lagstadgade krav skulle programbolagen aldrig skicka ut en reklam-ID i signalen. Det är ju reklam de sänder för att tjäna pengar. Övrigt material är bara dyr utfyllnad mellan reklamen för att hålla kvar tittarna vid rutan...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Logotypen är faktiskt ganska konsekvent för väldigt många kanaler i de flesta fall. Bildbehandling och viss tröghet lär behövas men det lär fungera bra.

Vill man vara lite mer fräck kan man skapa ett program som jämför bildrutorna i själva reklamen. Dessa videosekvenser upprepas ju och lär vara en mumsbit för traditionella spamfilter.

Ett ännu fräckare sätt är att dela via internet när reklamen kommer ..
Tekko

Inlägg av Tekko »

Eller bara lägga på en enkel kompressor/AGC med snabb attack som trycker ner allt till en jämn nivå så att reklam och program får samma volym ut, visst du tappar all dynamik, men för en halvdöv 80'åring så spelar det nog ingen större roll.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Marta skrev:Utan lagstadgade krav skulle programbolagen aldrig skicka ut en reklam-ID i signalen. Det är ju reklam de sänder för att tjäna pengar. Övrigt material är bara dyr utfyllnad mellan reklamen för att hålla kvar tittarna vid rutan...
Sant, säger sig själv egentligen.

Tekko: Precis, tror det får bli något sådant. Jag har dessutom bara ljudet att utgå ifrån, tanten är som sagt 80 år och actionrullar är inte prio, tror hon är mest ute efter att höra vad de säger på Skavlan och "På spåret" utan att få en infarkt varenda gång "Vitae Pro" kör igång sitt nonsensprat.

Detta sagt, jag kan enkelt styra gain med hänsyn till nollpassage, toppvärden, mm. Vilka principer skall jag utgå ifrån, beskriv prosaiskt så att jag kan förstå utan kunskaper om betydelsen av ditt ditt vokabulär :)
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Kretsen TDA1013B är ett ljudslutsteg på några watt, den har DC-styrd volymkontroll.
Borde vara lätt att fixa till en AGC på den, likrikta utgången + ev någon OP
och mata tillbaka signalen till "DC-volym" ingången.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ja, volymen är märkbart högre under reklamen. Det är nog
ingen avancerat teknik, de bara "vrider upp" volymen.
Oerhört märkligt att vi ("marknaden") accepterar detta...

Sätt en volymratt på hörlursförstärkaren så kan hon justera själv.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Volymratt funkar såklart, men inte en chans att hon hinner sänka innan chocken är ett faktum. Själva idén var att manicken skulle göra det åt henne - automagiskt :-)

Som sagt, jag har h/w som enkelt låter mig variera gain och jag kan göra det beroende på diverse faktorer. En tanke var att hålla reda på det genomsnittliga toppvärdet över viss tid och sedan dämpa momentana toppar som överstiger gränsvärdet - dock skulle man samtidigt låta allt ljud (även de ev. toppar som dämpats) ingå i den löpande snittberäkningen. Detta med lämplig tidskonstant.

En plötslig knall skulle dämpas rejält emedan långvarigt buller finge breda ut sig över tid. Långvarig tystnad skulle göra ett pistolskott närmast ohörbart o.s.v. men en kontinuerligt pågående konversation i normal samtalston skulle låta ganska normal tänker jag mig...
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Det är lika jobbigt för oss alla, speciellt när inte fjärrkontrollen ligger inom räckhåll.
Man undrar varför reklamen skall behöva vara högre än det andra. Är dom rädda att folk skall missa reklaminslagen?
Att fixa LF-AGC på TV:n funkar inte så bra. Det blir ingen dynamik i ljudet. Bättre att klaga hos reklam-makarna...
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

I mina yngre dagar när det här med viasat boxar och paraboler vart populärt som en löpeld så fanns också någon annan box.
Tror den hette dreambox ( minns inte exakt ).
Som försökte konkurera med viasat, dock misslyckades dom totalt och ett år efter låg dom i flertal loppis lådor och såldes för 10 kr.
Men hur som helst, i dessa så var det oftast en gammal 40 gb hdd i som man kunde spela in på.
På den jag hade, något på a10xx ( xx är siffrorna jag inte minns, eller bokstäverna ).
Så fanns det något cutoff system som kände av någon slags spik i volymsignalen vid reklman.
Man kunde gå in i någon meny ( så kallade service meny ) och ställa in tröskelvärdet.
Menyn såg lite ut som ett jävligt dåligt oscilloskop baserat pc program för win 95 ungefär.
Så såg man en slags linje man kunde reglera upp eller ner.

Om man kopplar in ett oscilloskop och kollar, kanske man än idag kan hitta att signalen går ner till under en viss volt då reklamen ska börja (på ljudet alltså)?
Det var något "dreambox" påstodd sig vara att systemen som sände tv måste ju byta video källa, tänk VLC och några olika filmer.
I glappen imellan filerna så uppstår detta döda rum.

På den tiden funkade det utmärkt och inspelat blev bara det man ville!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Marta har helt rätt. Det finns inget bra sätt. Inte ännu iallafall.
Det här har varit uppe många gånger tidigare, så vem vet.
Jag minns att vi (bl.a jag och Marta) fram till att en lösning nog bör använda flera olika detekteringsmetoder.

Jag har haft precis samma tanke som Hanzibal.
En slags automatisk nivåkontroll. Inte att förväxla med en vanlig kompressor.
Tyvärr har jag inte haft tid att testbygga än.

Det finns helt klart skillnader i själva "volymen" som går att använda:

I väldigt snällt komprimerat ljud så är det i genomsnitt ganska stora skillnader mellan
de olika vågformernas toppar. Lite som en smått vildvuxen gräsmatta. En del strån (toppar) når högt, andra syns knappt.

I kraftigt komprimerat ljud (dvs reklam och många radiostationer) är det betydligt mindre skillnader.
Som en pedantiskt klippt gräsmatta. Nästan allt når högsta nivån. Resten ligger som en tjock filt en aning längre ner.

Detta går att detektera och skulle kunna användas ihop med vanlig peak-detektering (för att hinna dämpa pistolskott).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man om man godtar en helt jämn odynamisk signal så skulle det ju gå att köra genom en dunderkompressor igen, så allt blir lika. :D
Skriv svar