Undrar nu om någon här känner att denna typ av beräkningar är en baggis? Skylten är planerad att bli 10x5 meter och kan antigen bli liggande eller stående, jag gissar att den stående varianten är lite lurigare då krafterna bör bli lite högre på fundamentet?
Finns det några bra länkar som beskriver detta ämne så att en lekman kan räkna ut vad som krävs? Det som jag gissar behövs är:
-Storlek/vikt på fundament?
-Dimensioner ställning?
-Antal stöttor? (gissar att detta beror på dimensioner)
Jag har hittat ett arbete från KTH för beräkningar av vindlaster och byggnader (hus) men jag vet inte om detta är applicerbart? Jag lär också erkänna att denna typ av formler är som hieroglyfer för mig...
Bifogar en snygg paint-skiss som visar hur jag tänkt. En sån här skylt behöver ju tillstånd så jag skall försöka få ihop en beräkning/uppställning som är förklarande för hur konstruktionen är tänkt och hur krafterna/designhen har beräknats... Det jag kan utläsa (och själv förstår) är att krafterna blir som högst när det blåser rakt mot skylten, störst risk för problem bör samtidigt bli när det är rakt _bakifrån_ som det blåser... (vältrisk)