Oj, här har det kommit inlägg minsann. Det märks att många har en viss "relation" till TV-reklamen..
Jag börjar uppifrån:
Nerre:
"det där handlar snarare om att det är olika regler för hur tätt reklamavbrotten får vara."
Nja jo eventuellt delvis.
De reglerna och tiderna kan jag i sömnen. (Jag jobbade länge med att skriva och spela in reklammusik och manus.)
Yrkesskadad som man är så har jag märkt att de mycket väl skulle kunna ha reklamen på ställen
som är önskvärda av filmmakare och tittare.
De (TV-kanalerna) gör snarare precis som Sodjan skriver, dvs:
'Nja, reklamen är planerad att läggas vid "cliff-hangers". Om det
alltid är svarta rutor där vet jag inte, men det är väl planerat.'
Tekko:
"Det mest jävliga e ju att de kör reklam även på de kanaler man BETALAR för slippa reklam på."
Jag har också tänkt på det. Visserligen är jag inte säker på att de sagt att man betalar för att slippa reklamen,
men du har egentligen helt rätt. Man borde kunna slippa reklamen iochmed att man betalar en summa.
Det är rent av väldigt många som betalar en summa: Alla som har fler än "gratis"-kanalerna.
Problemet är att de som köper reklamen hemskt gärna vill ha kvar denna möjlighet till marknadsföring.
Sodjan:
"Det är möjligt att det kanske skiljer mellan kanaler, men generellt gör det det."
(Om det är med att volymen inte ändras.)
Nej, volymen ändras faktiskt inte.
För det första så har reklamen inte olika volym mellan olika kanaler.
Det är en och samma fil som skickas till flera TV-kanaler.
Ljudet är "maximerat", vilket i princip innebär att man har sett till att de starkaste partierna inte kan bli starkare.
Även för programmaterialet så är ljudet "maximerat".
(Man har helt enkelt höjd volymen tills den starkaste toppen når taket.)
Detta gör man redan vid mixning, innan filerna når TV-bolaget.
(Det finns i princip inga reklamfinansierade TV-kanaler som gör sina egna program eller reklaminslag.)
Eftersom all mixning sker digitalt så kan därför ljudet inte bli högre.
(Jämför med att en digital 1a inte kan bli starkare.)
Det är alltså omöjligt att sända reklamen med högre volym än program-materialet.
Så varför upplever man det då som att reklamens volym är högre?
Jo det beror på att hjärnan "sammanfattar" styrkan på de olika vågformerna över tid.
Ett exempel för att förklara:
Tänk att varje vågforms amplitud har ett värde som motsvarar styrkan. Från 0 till 10.
Sedan har vi två olika ljud. Det första ljudet är programmet innan reklamen.
Där går var femte vågforms amplitud upp till 10. Resten håller sig kring 3.
Medelvärdet (amplituden som hjärnan uppfattar) blir då ungefär 5.
Sedan kommer reklamen. Där är ljudet komprimerat. Varken högre eller lägre volym.
Istället så sänks de starkaste topparna och de svaga kan därför förstärkas.
Så i exemplet går varannan vågform upp till 10. Resten håller sig kring 9.
Medelvärdet där blir strax över 9.
Resultat:
Reklamens medelvärde är högre och hjärnan uppfattar volymen som högre.
Detta trots att amplituden aldrig går över 10, i varken reklamen eller programmet.
Den som vill kan själv testa detta. Ett praktiskt exempel:
Ta en ljudfil som är i mono. Dvs 1 spår.
Kopiera det så att du har samma ljud i vänster och höger hörlur.
Fördröj sedan höger ljud lite.
Du kommer nu uppleva att ljudet i vänster hörlur låter högre.
Trots att volymen från vänster är identisk med höger.
Det här exemplet demonstrerar visserligen inte samma sak som komprimering, men visar att hjärnan "luras".
Hjärna måste helt enkelt det. Annars skulle vi inte ha någon direkt stereo-hörsel att tala om.
Sodjan skrev även:
"Det viktigaste för en manusförfattare som skriver för reklamkanalerna är
tidpunkterna då reklamen ska komma, det är viktigt att skiva handlingen
så att man har tittarnas uppmärksamhet just då. Att det även ofta
påverkar handlingens kvalitet spelar självklart ingen roll."
Det stämmer inte.
Låt säga att företaget ÅÄÖ vill ha reklam i en viss TV-kanal.
Då kontaktar de något företag som gör reklamen. Där sitter manusförfattaren.
Efter diverse möten vet manusförfattaren vad budskapet ska vara,
hur långt reklaminslaget ska vara och vilka som beställt det. Det är i princip allt.
Manusförfattaren vet inte ens vilken TV-kanal som ska sända det.
När reklamen är klar så kontaktar ÅÄÖ tv-bolaget och köper reklamtid.
Först där och då specificeras när reklamen ska gå.
En "traffic" (person med ansvar för att pussla ihop alla reklaminslag)
lägger då in ÅÄÖ's reklamfil på de platser som kontraktet säger.
(Dessa valbara platser är generellt sett förutbestämda och ÅÄÖ känner till vad de kan välja mellan.
Även längden på reklaminslagen har olika fasta längder som man väljer mellan.)
Hanzibal:
"I mitt fall har jag endast möjlighet att analysera och modifiera ljudet. Tänkte i möjligaste mån slippa allt vad frekvensanalys heter och endast titta på nivåerna."
Amen.

Visserligen kan jag göra det med en vanlig dator,
men det är ju kul om lösningen på problemet inte är en brummande stor låda.
Jag har aldrig (än så länge) satt mig in i varken matten eller programmeringen som skulle krävas
för att lösa det med en DSP eller annan lämplig processor.
Så jag sitter i samma skåp som du: Det måste lösas på ett annat sätt.

I det här fallet går det utmärkt med gammal hederlig analog elektronik för analysen.
--
Det ska bli spännande att se hur långt det här inlägget blev...
edit: Inte illa.

Och det var ändå såhär dags och efter ett par whisky.
Men det sitter fortfarande i ryggmärgen. (Nej inte whiskyn, utan jobbet. Okej, kanske whiskyn också.)