Eget Lab Nätagg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
opampen

Re: Eget Lab Nätagg

Inlägg av opampen »

Fint bygge, Kankki!

Mitt labbaggregat är byggt med två kretsar; En LM 317K och en LM337K. Jag har parallellkopplat med transistorer så att jag kan få ut närmare 3 A, på varje utgång. Två stora glättkondingar på 22 000 µF vardera. Utspänningen är +/-1,2 V- 25 V. Det är bra att kunna få ut även en minusspänning (LM337K) när man labbar med olika kretsar, op mm. eller provar slutsteg. Jag har även två lågnivåutgångar med LM317T och LM337T som ger ut +/-12/15 V. 1A. Så totalt finns det fyra olika utspänningar.

Den har väldigt ren och stabil utspänning skillnaden är bara ca. 20 mV mellan 0 och full belastning. Brus och brum under 1 mV.På den senaste stabben har jag en bra men enkel voltmeter. På tidigare har jag använt digitala voltmetrar uppbyggda med ICL 7107 tre !/2 siffrors A/D- omvandlare- LED siffror.

Bor också i ett äldre hus där jag saknar jordade eluttag i arbetsrummet. Men har dragit in en jordad kabel från köket. Bra att ansluta datorn till i första hand och även osciloscopet.
Senast redigerad av opampen 21 januari 2014, 21:21:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Tack:)

Kretsen är OP-amp baserad. Tog den härifrån med lite modifikationer. http://electronics-lab.com/projects/power/001/
opampen

Inlägg av opampen »

Ja, jag såg det precis nu! Men den verkar bra.
Skriv svar