Kretsen kan ju inte veta om vi kallar den negativa matningen för jord eller minus
Opamp, enkel eller dubbel matning, vad är skillnaden?
Opamp, enkel eller dubbel matning, vad är skillnaden?
Alltså; vad är det egentligen för skillnad på operationsförstärkare specificerade för enkel respective dubbel matning?
Kretsen kan ju inte veta om vi kallar den negativa matningen för jord eller minus
- prototypen
Re: Opamp, enkel eller dubbel matning, vad är skillnaden?
Nej det har den ingen aning om, men nu var det väl så att historisk så hade man dubbel matning för OP kunde inte styra ut till drivspänningarna. Sedan kom då lite nya teknologier och de kunde åtminstone styra ut till GND och då kunde man göra lite roligare kopplingar med enkel matning.
Protte
Protte
-
ElectricNooB
Jag "tror" att det har att göra med att en single supply måste klara att arbeta nära GND medan en dual inte är lika noga då GND ligger i "mitten".
En operationsförstärkare benämnd för enkel matningsspänning har som sagt utspänningssving till mycket nära negativ matningsspänning. Däremot har en operationsförstärkare benämnd med rail-to-rail utspänningssving närmare både negativ och positiv matningsspänning. Dock vill jag påpeka att dessa beteckningar är ren marknadsföring. Det finns operationsförstärkare med bättre egenskaper fast med helt andra benämningar på databladet första sida.
Liknande marknadsföring finns även för transistorer där beteckningen logiknivå har blivit populärt för anrikningstyper. Problemet kan jag tycke är att akademisk litteratur använder ord från fysiken medan komponentdistributörerna använder applikationsspecifika beteckningar. Senast letade jag efter enhancement mode hos Digikey men kom snabbt på att folk här på elektronikforumet säger logic level vilket gav fler resultat.
Liknande marknadsföring finns även för transistorer där beteckningen logiknivå har blivit populärt för anrikningstyper. Problemet kan jag tycke är att akademisk litteratur använder ord från fysiken medan komponentdistributörerna använder applikationsspecifika beteckningar. Senast letade jag efter enhancement mode hos Digikey men kom snabbt på att folk här på elektronikforumet säger logic level vilket gav fler resultat.
Då var det ungefär som jag trodde. Jag var lite fundersam på om det var något mer subtilt gömt i benämningarna. Visst, det är förvillande att det blandas lite hur som helst, tex rail-rail opampar med dubbel matning, rail-rail på ingång fast inte utgång etc. Man får helt enkelt lusläsa databladen och försöka se vad som avses.
- prototypen
Det finns OP där insignalerna tom får vara mer negativ än drivspänningen.
Protte
Protte
Det finns idag opamp med full spec ner till 1.8V single-supply.
Det var helt omöjligt med äldre teknik där man ibland inte
kom närmare matningen än ett par volt i "varje ände".
Och den kan drivas "200mV Beyond Rails".
TI's LMV981 är ett exempel:
http://www.tradera.com/50-st-single-low ... _199591864
http://www.ti.com/product/lmv981-n
Det var helt omöjligt med äldre teknik där man ibland inte
kom närmare matningen än ett par volt i "varje ände".
Och den kan drivas "200mV Beyond Rails".
TI's LMV981 är ett exempel:
http://www.tradera.com/50-st-single-low ... _199591864
http://www.ti.com/product/lmv981-n
Nu är ju "enhancement mode" och "logic level" beskrivning på två helt olika saker.psynoise skrev:Liknande marknadsföring finns även för transistorer där beteckningen logiknivå har blivit populärt för anrikningstyper.....Senast letade jag efter enhancement mode hos Digikey men kom snabbt på att folk här på elektronikforumet säger logic level vilket gav fler resultat.
Enhancement mode innebär att feten är avstängd med 0V Vgs och en ökad spänning (positiv för NFET och negativ PFET) slår på den.
Depletion mode (utarmningsmod) innebär att feten normalt är på vid 0V Vgs och stryps av att lägga spänning på gaten.
Logiknivå för en fet innebär bara att gatespänningen för att transistorn ska vara fullt på ligger i spänningsområdet under 5V. Normal gatespänning för garanterat fullt på brukar vara ungefär 10V.
Nu är ju nästan alla N/P-MOS-FETar av typen enhancement mode. Depletion mode FETar används där man vill ha FETen normalt påslagen som till exempel i växlande halvledarreläer där man ska ha en normal closed.
JFET brukar ofta vara depletion mode.
Tack, måste vara jag som blandat ihop det någon gång när jag letat transistorer.
Jag trodde det var just detta som avsågs med att de var avsedda för enkel matning.prototypen skrev:Det finns OP där insignalerna tom får vara mer negativ än drivspänningen.
Exempelvis så kan en CA3140 ta emot -0,5V, och kan då direkt ta emot insignalen på en enklare förstärkarkrets och andra ingången vara motkoppling direkt från högtalarutgången efter utgångskondensator på en förstärkare med enkel matningsspänning.
Fast jag har kanske fått det om bakfoten...
(Det här är ju annars en fallgrop speciellt om man tänker använda en vanlig OP som komparator. Så länge man håller sig inom specat område så funkar OP'n som komparator, men går man över specat fungerande område så kan den ge fel utsignal trots att insignalerna 'pekar' på en viss utsignal).