hålla liv i mobilen på vandring... solceller?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: hålla liv i mobilen på vandring... solceller?

Inlägg av Purre »

Ha mobilen med men avstängd och njut är min tanke, så skönt att slippa alla masten och bara göra det man känner för när man känner för det

Finns ett kickstarter projekt också för detta problem
Nerre

Inlägg av Nerre »

Biker skrev: Väljer man LiFePo4 celler som desutom är misshandelståliga
Första gången jag råkade på såna blev jag rätt paff. Hade fått lära mig att litiumgrejer alltid var känsliga och anmärkte på att produkten saknade skyddskrets, men efter att ha kollat i databladet så noterade jag att de tålde t.ex. 12 V per cell och så hög laddström att det skulle krävas att det var kortis i 3-4 celler i paketet för att maxström eller maxspänning skulle överskridas.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Annars tar ju Hackaday upp denna idag:
http://hackaday.com/2014/01/11/usb-char ... ore-112103
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Nerre skrev:
Biker skrev: Väljer man LiFePo4 celler som desutom är misshandelståliga
Första gången jag råkade på såna blev jag rätt paff. Hade fått lära mig att litiumgrejer alltid var känsliga och anmärkte på att produkten saknade skyddskrets, men efter att ha kollat i databladet så noterade jag att de tålde t.ex. 12 V per cell och så hög laddström att det skulle krävas att det var kortis i 3-4 celler i paketet för att maxström eller maxspänning skulle överskridas.
Ja tanken är ju att man bygger ett bakstycke till nallen med LifePo4 kemin på kanske 10-15Ah kapacitet.
Dom förbrukas pararellt av nallen , sedan ha en laddingång som kör dom i serie - då kan man i praktiken betrakta dom som en blyacc o okänslighet och ladda därefter.
Oreglerad solpanel,cigguttag bil,liten vind,släp eller vattengenerator - ja iaf av lagom storlek.
Haha dom är ju nästan så man kan sno el från ett elstaket.

Förutom som longlifepacket till nallen kan dom ju användas som hjälpstart till hojen eller t.o.m bilen - eller som strömkälla till nått annat som vill ha typ fordons el 12V.

Man får väll bygga in lite elektronik där ändå - man kanske skall nån form av spänningsövervakning som automtiskt stoppar dom vid low/high, visar laddningsgrad, nån dc/dc som fixar en 2amp 5V vdc utgång.

Numera finns det föresten just sådana(men dom är inte bakstycken till nallar) här pack och köpa som har ovanstående egenskaper men man hamnar på 1000-2000 spänn.
Skriv svar