Så överspecifierade kondensatorer i kombination med keramkondensatorer (dyrt) torde vara lösningen?
Törs man byta ut och förstärka kapacitansen i en nyinköpt apparat tro?
Kanske det kommer kondensatorer som nyttjar nanoteknik eller liknande? som inte behöver elektrolyt och som är kostnadseffektivare samt okänsliga för vibrationer till skillnad från keramkondesatorer.
Elektrolyten - kondensatorn som gud glömde
Re: Elektrolyten - kondensatorn som gud glömde
Som allt annat här i världen så är det pengar som styr detta. Att lösa det här problemet rent tekniskt är en barnlek, det är inte där skon klämmer. 
/ Tompa
/ Tompa
Det är nåt i den stilen jag efterfrågar.blueint skrev:Kanske det kommer kondensatorer som nyttjar nanoteknik eller liknande? som inte behöver elektrolyt och som är kostnadseffektivare samt okänsliga för vibrationer till skillnad från keramkondesatorer.
@Borre: Du skriver att lösningen redan finns (om än kanske dyr) men hur ser den ut, tekniken som ersätter elyter alltså?
Gör jag? 
Jag skriver att det går att minska belastningen på elektrolyten med hjälp av keramiska kondensatorer. Eller helt ersätta elektrolyten med keramiska, fungerar bra för regulatorer med hög switchfrekvens. Kan ju tillägga att det jag skriver gäller switchade regulatorer, inte vanlig glättning av likriktar 50Hz eller dylikt.
Ett alternativ till vanliga elektrolyter är så kallade polymerkondensatorer, tex denna serie 67-141-98. Jämfört med vanliga elektrolyter tål dessa mycket högre rippleström, vissa över 5A, och har riktigt låg ESR trots tämligen låga kapacitanser. Men sen kostar dessa betydligt mer.
Jag skriver att det går att minska belastningen på elektrolyten med hjälp av keramiska kondensatorer. Eller helt ersätta elektrolyten med keramiska, fungerar bra för regulatorer med hög switchfrekvens. Kan ju tillägga att det jag skriver gäller switchade regulatorer, inte vanlig glättning av likriktar 50Hz eller dylikt.
Ett alternativ till vanliga elektrolyter är så kallade polymerkondensatorer, tex denna serie 67-141-98. Jämfört med vanliga elektrolyter tål dessa mycket högre rippleström, vissa över 5A, och har riktigt låg ESR trots tämligen låga kapacitanser. Men sen kostar dessa betydligt mer.
Sorry, jag missförstod dig, metoden för att minska belastning är jag dock med på.