Byggnation av en aktiv signalsplitter/FM-sändare
Re: Byggnation av en aktiv signalsplitter/FM-sändare
Det är väl bara att ta en massa OP-stärkare och ha ett ingångssteg (ingångsimpedans på 1kohm?) med förstärkningen 1 som matar en "buss", och sen från bussen kör man ett buffert-steg per utgång med förstärkningen 1.
Typ så här (fast du kan fylla på med flera utgångssteg)
http://www.next.gr/inside-circuits/audi ... l6660.html
Den är där väl gjorde med en IC som innehåller fyra OP så därför har den bara tre utgångar.
Fast den hade lite specialfix för att funka med enkelmatning iofs, men principen är ju "skitenkel".
Sen behöver du såklart dubbla allt om du ska ha stereo.
Jaha, det var visst samma krets som metric länkade till ser jag:)
Typ så här (fast du kan fylla på med flera utgångssteg)
http://www.next.gr/inside-circuits/audi ... l6660.html
Den är där väl gjorde med en IC som innehåller fyra OP så därför har den bara tre utgångar.
Fast den hade lite specialfix för att funka med enkelmatning iofs, men principen är ju "skitenkel".
Sen behöver du såklart dubbla allt om du ska ha stereo.
Jaha, det var visst samma krets som metric länkade till ser jag:)
-
Då jag inte är helt på det torra ang. komponenter så får ni gärna förklara vad som går in vart etc.
Som jag skrev så är jag rookie och vill veta hur saker fungerar också
Som jag skrev så är jag rookie och vill veta hur saker fungerar också
-
Metric, på kopplingschemat du länkade till så sitter det ett 100K Ohms motstånd sen står det "+9"
Är det +9 Volt eller vad är det, sitter fast där just nu..
Är det +9 Volt eller vad är det, sitter fast där just nu..
Ja, det står förklarat i texten att det är en spänningsdelare för att lyfta signalen så man klarar sig med enkel matningsspänning.
-
nu behöver jag hjälp igen.
behöver komma på en stabil spänningsdelare som matas med 12v och lämnar 3.3v, 5.0v & 9.0v
funderar på 3st trimpotar men har läst att dom inte tål någon belastning.
några tips?
behöver komma på en stabil spänningsdelare som matas med 12v och lämnar 3.3v, 5.0v & 9.0v
funderar på 3st trimpotar men har läst att dom inte tål någon belastning.
några tips?
Hur mycket ström tar du ut i var och en av kretsarna ?
-
3.3V - 32mA
5.0V - max 50mA, ska driva http://dx.com/p/bluetooth-v2-0-edr-usb- ... ack-163694
9V - 3st TL084 ä 11,2mA = 33,6mA tot.
5.0V - max 50mA, ska driva http://dx.com/p/bluetooth-v2-0-edr-usb- ... ack-163694
9V - 3st TL084 ä 11,2mA = 33,6mA tot.
- Electricguy
LF33CV till 3,3V
7805 till 5V
7809 till 9V
7805 till 5V
7809 till 9V
-
- Electricguy
Nej till dessa små strömmar så behövs ingen extra kylning alls.
-
Nu har jag byggt upp kretsen som ni föreslagit.
Men får inte kretsen till att starta.
på kopplingsschemat står det +9, där har jag 8,4V
Kopplar jag in hörlurar innan 1µF kondensatorn så låter det som det ska men efter kondningen låter det grymt tunt o klent.
Nu har jag inte kopplat någon ström till VCC+ men har jordat VCC-
Någon som har något förslag om vad som kan vara för fel?
Men får inte kretsen till att starta.
på kopplingsschemat står det +9, där har jag 8,4V
Kopplar jag in hörlurar innan 1µF kondensatorn så låter det som det ska men efter kondningen låter det grymt tunt o klent.
Nu har jag inte kopplat någon ström till VCC+ men har jordat VCC-
Någon som har något förslag om vad som kan vara för fel?
Dina hörlurar lastar ner signalen efter kondensatorn, det är därför ljudet blir klent. Du kan inte använda hörlurar för att felsöka sådär.
-
Får inte ut något ljud efter kretsen heller..
I ljudsammanhang använder man ju kondningar för att ta bort basfrekvenser i delningsfilter..
I ljudsammanhang använder man ju kondningar för att ta bort basfrekvenser i delningsfilter..
Där fungerar kondingen som en del av ett lågpassfilter ihop med högtalarens impedans, precis samma effekt får du när du kopplar in dina hörlurar efter kondingen.
Får du inget ljud efter kretsen så har du med 99% sannolikhet kopplar något fel.
Lägg upp ett foto på din koppling så kanske vi kan se vad du gjort för fel.
Kollar jag på schemat så ser jag t.ex. att det inte står uttryckligen att +9V ska anslutas till ben 4 (Vcc), med tanke på att du skriver att du inte kopplat nåt till Vcc är det nog det som är problemet. Kretsen fungerar inte utan matningsspänning. Den som ritade schemat förutsatte nog att folk fattar det.
Får du inget ljud efter kretsen så har du med 99% sannolikhet kopplar något fel.
Lägg upp ett foto på din koppling så kanske vi kan se vad du gjort för fel.
Kollar jag på schemat så ser jag t.ex. att det inte står uttryckligen att +9V ska anslutas till ben 4 (Vcc), med tanke på att du skriver att du inte kopplat nåt till Vcc är det nog det som är problemet. Kretsen fungerar inte utan matningsspänning. Den som ritade schemat förutsatte nog att folk fattar det.
Ja, VCC = 9V.
Kopplingen med TL084 borde för övrigt funka bra att köra på 12V också. Fast en 7809 är ändå bra ifall du tar 12V från en bil, med motor+generator igång så är 12V-spänningen rätt "skitig" med diverse störningar och elände.
OBS, kolla på nåt applikationsexempel för regleringskretsarna, det behövs ett par kondensatorer för att de ska funka riktigt stabilt.
Kopplingen med TL084 borde för övrigt funka bra att köra på 12V också. Fast en 7809 är ändå bra ifall du tar 12V från en bil, med motor+generator igång så är 12V-spänningen rätt "skitig" med diverse störningar och elände.
OBS, kolla på nåt applikationsexempel för regleringskretsarna, det behövs ett par kondensatorer för att de ska funka riktigt stabilt.