Den bör leda bättre tycker jag men om det blir dubbelt så bra återstår att se, men vi får ju hoppas. Om du sedan vill gå till dom mer extrema nivåerna så kan du skaffa 99%-ig ättiksyra. Fast då börjar det handla om vätskor som är frätande och det är kanske inte heller något man direkt vill hålla på och pyssla med i köket så att säga..
Läste förresten någonting om att näsan är så pass känslig för lukt av ättika att man fortfarande kan känna lukten av det även efter att den blivit utspädd 1 miljon ggr. man kan alltså känna 1 ppm. Kan då nog förklara varför enbart 12%-ig ättika luktar väldigt kraftigt.
Behöver det för att avkalka filmremsor, akvarieglas m.m., men säljs ju ingenstans till vanliga dödliga... *suck*
/Jonas.
Henry skrev:Den bör leda bättre tycker jag men om det blir dubbelt så bra återstår att se, men vi får ju hoppas. Om du sedan vill gå till dom mer extrema nivåerna så kan du skaffa 99%-ig ättiksyra. Fast då börjar det handla om vätskor som är frätande och det är kanske inte heller något man direkt vill hålla på och pyssla med i köket så att säga..
Läste förresten någonting om att näsan är så pass känslig för lukt av ättika att man fortfarande kan känna lukten av det även efter att den blivit utspädd 1 miljon ggr. man kan alltså känna 1 ppm. Kan då nog förklara varför enbart 12%-ig ättika luktar väldigt kraftigt.
Jag vill inte berätta exakt vad jag gör, ni får veta mer senare.
Jag har gjort samma test flera gånger med samma mängd vätska och med samma elektroder på lika avstånd och 24%aren är sämre.
Elektroderna är av koppar men den enda oxiden man ser sitter på den delen som är över ytan, i nästa test kommer jag nog använda aluminium(bara för att jag råkar ha det hemma).
Det positiva med det hela är att 12%ig ättika är billigare
Ska du ha riktigt bra ledningsförmåga kan du köra med koncentrerad natriumhydroxid (kaustiksoda). Det blir rena kortslutningen. Men det är rätt frätande så du bör vara försiktig om du provar (och se till att ingen får i sig eländet).
Chribbe76 skrev:
Elektroderna är av koppar men den enda oxiden man ser sitter på den delen som är över ytan, i nästa test kommer jag nog använda aluminium(bara för att jag råkar ha det hemma).
Om du använder aluminium så har jag för mig att den blir anfrätt ganska snabbt av ättikan.
"Tro det eller ej men den var c:a 15% sämre än 12%ig ättika."
Intressant, kanske kan ha med någon kemiskt reaktion att göra så det leder sämre, vem vet. Du kan testa med att spä ut den 12%-iga och om den då mot allt sunt förnuft kanske leder bättre..
Som jag skrev i ett annat inlägg så kan du testa med kolstavar som elektroder från brunstens batterier. Då kommer du inte att få oxider på elektroderna då dom ju är gjorda av kol, sen är dom gratis om du har något gammalt batteri liggandes.
Jag har testat att spä ut den 12%-iga lite och den leder sämre.
Hmm... Jag måste nog göra om testerna med 12% och 24% för jag börjar tvivla på att jag gjorde rätt, men ledningsförmågan är helt ok iaf så det blir nog bra ändå.
Jag har även testat men högre frekvens än 50Hz på växelspänningen och slutsatsen är att det inte blir bättre så jag behöver tydligen inte krångla till det.
[EDIT] Du hade rätt LaRdA, det utsöndras något från aluminiumen när det går ström genom den.
Oxidskiktet på eloxerad aluminium kan ha en väldigt hög resistans, jag har inte så bra koll på hur eloxering fungerar men jag antar att det ingår ström och syror. Bara en tanke om du märker att resistansen ökar hela tiden, oavsett blandning...
Använd istället kolstavar, platina eller någonting sådant som inte kan oxidera, om det nu går att använda till det du håller på med vls så slipper du sådana här problem med oxidering. Aluminium får i luft ett mycket tunnt lager av aluminiumoxid på sin yta och denna oxid löser sig inte i vatten så egentligen borde du få ganska så lite ström fram. Ev kanske ättika löser lite, vilket jag dock inte har den blekaste om det alls gör, men sen kan det hända att ytan oxiderar igen och blir kanske ännu tätare. Testa om det är så genom att skrubba på ytan av plåten med sandpapper och sätt sen ner den direkt igen och se om det blivit någon skillnad i strömmen och kolla sedan säg ett dygn senare eller så. Om det flyter mer ström direkt när du sätter i den men har minskat efter tex ett dygn så borde det då innebära att alumiumytan blir oxiderad bara av att ligga i vätskan.