cnc ritningar? lillasyster

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
marmite
Kontakt:

cnc ritningar? lillasyster

Inlägg av marmite »

håller på att letar efter ritningar på lillasyster? såg att den var postad i tråden men siden den låg på funkar inte längre vad jag kan se,

eller om det fins någon annan bra nybörjar cnc som det finns bra ritningar på och så
X-IL
EF Sponsor

Re: cnc ritningar? lillasyster

Inlägg av X-IL »

Det finns väl nån/några av oss som har hela ritningarna, jag har nog bara easm (jag rippade hela Jojjes site innan den försvann samt fick lite dokumentation på drivare från Jojje). Vet att någon på forumet påbörjade en process att prata med Jojjes änka för att få lov att sprida ritningarna/tillverka flera lillasystrar.

Pontus(POS) släppte väl POSY-ritningar också eller har jag fått det om bakfoten? Japp här finns de i åtminstone CamBam-format: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=31198
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Här har du ritning på den jag byggde också. Projekttråd finns här på forumet också. :)

http://electricman.se/cnc/
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Det finns en tråd någonstans på forumet där vi diskuterar att få fatt i lillasyster-materialet. Det hängde upp sig på formaliteten att skramla fram ett dokument för påskrift. Vad jag förstod så var det inga problem att bygga vidare på lillasystern, något syskonbarn eller vem det nu var som muntligt hade uttalat sig.

Jag har ritat på en maskin mycket lik lillasystern. Projekttråd Som SolidWorks-modellen är nu så är det fel storlek på hålen till linjärlagrena. Det är också problemet med de delar jag har fräst ut. På grund av den stora likheten tvekade jag med att släppa mina SW-filer.
Användarvisningsbild
marmite
Kontakt:

Inlägg av marmite »

ah härligt massa matnyttigt ^^

hmm får se hur jag ska göra, har skärt ut en maskin som sen var i fel dimentionen för mig, sen så har jag beställt en utskurning som ja blev lurad av :D betalade material och jobb, och sen blev det inget mera med det.

så jag började skissa och bygga själv, men varje gång jag ska borra så blir det sjukt kasst och dåligt :D så pallar fan inte hålla på med mdf eller trä i huvudataget.

så får bli att jag beställer en ny kitt typ, har elektronik och mekanik för minst 2 maskiner vid detta lag lix :D
Användarvisningsbild
marmite
Kontakt:

Inlägg av marmite »

Här är maskine jag skissade lite på tidigare och så, 12mm linjäralager m.m ifrån ebay och så, men är inte nöjd :D tänkte lägga upp cad filerna ifall någon var intreserad av den helt enkelt.
https://www.dropbox.com/s/xr2eeyrx7pztlcl/asdf.rar

Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Bara ett tips (nu skulle du väl inte köra vidare med din design, men men) på maskinen du ritat;

Kapa inte ur sidorna som ett L utan ha dem snarare trekantiga , det tjänar du mycket på i stabilitet.
Alltså typ såhär:
Assembly1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
marmite
Kontakt:

Inlägg av marmite »

Bild

sådärja!
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Ett alternativ är att bygga en låda med plexi lucka så man slipper allt damm
Untitled.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Gör som G4jm0r säger och du har en fräs som ser ut som Zealotrys: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=49508
Skriv svar