Ändlägesgivare till ett Ankarspel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ändlägesgivare till ett Ankarspel

Inlägg av tecno »

Nu har jag löst det
Det är väl inget fel på den lösningen, kör på med KISS
Nerre

Inlägg av Nerre »

Gordon skrev: Magnet absolut, men vilka grejor?
Magnetkontakt till larm borde kunna funka (men vibrationer och sånt kanske riskerar att skaka sönder den). Exakt vad som funkar är jättesvårt att veta utan att ha mer förutsättningar.

http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... -nc-p50548
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... ing-p50501
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... -nc-p50500
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... -nc-p50517
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... arm-p50502

Möjligen kan man behöva byta ut magneten mot nåt kraftigare.

Ett alternativ är ju annars att, som nnå skrev, ha en vajer, eller ett stag som går in genom akterspegeln och påverkar en brytare som sitter där. Problemet som jag ser med en så lösning är: Vad händer om vajern/steget går av? Då är funktionen utslagen...

Med lösningen med en magnet så bryter brytaren om magneten försvinner, det enda som kan slå ut funktionen då är antingen att brytaren fastnar i slutet läge eller att magneten "sitter kvar" mot akterspegeln fast den inte ska.

Det kan såklart gå att göra nåt med en induktiv givare istället, men svårigheten med att välja givare har ingenting med den elektriska funktionen att göra. Det du först och främst måste veta är: Vad (vilket fysiskt föremål) skall givaren detektera? Ska den detektera närvaro eller frånvaro av detta?

Det är därför alla ställer frågor om ifall det går att montera något på kättingen eller linan etc.

Glöm den elektriska biten så länge alltså, den är i princip irrelevant. Det är det mekaniska som du behöver reda ut.
Gordon

Inlägg av Gordon »

tecno

Givetvis bättre än det var tidigare men inte snyggt....

Gordon
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är det enbart 'repet' (anklarlina/tågvirke) du kan indikera på, det finns väl kätting närmast ankaret som du kan indikera på?
Gordon

Inlägg av Gordon »

Nerre !

Det är en konst att beskriva ett problem så att alla förstår. Mekaniskt ser jag inget problem det är det elektroniska som brister för mig.

Tog upp själva funktionen tidigt i tråden men som sagt det är svårt att göra sig förstådd, Har nu ritat en liten skiss och ska försöka förtydliga mig.

1. Stoppet måste givetvis sitta i repet på något sätt
2. Givaren måste gå att justera fram och bak (På så sätt kan man finjustera ankaret)
3. "grunkan" som vävs in alternativt fästs på linan/repet måste vara relativt smalt, en för stor "bulle"
är inget bra.
4. Föremålet som ska detekteras är öppen, Engbo hade valt att sy in / linda en koppartråd. Fördelen
med detta är att repet blir förhållandevis smalt Plus att koppar inte försvinner vid korrosion.
Givetvis är din magnetiska lösning alternativt en optisk lösning intressant också
5. Går det att indikera på syrafast rostfritt ?

Mellan den rostfria kättingen och repet sitter en så kallad svirvel, den fungerar som en lekare om vi ska prata fiskespråk. Det är en ganska stor klump och man vill inte gärna göra ett så stort hål i aktern. Det är därför vi är låsta till själva linan.
principskiss.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gordon

Inlägg av Gordon »

tecno

Japp det finns en bit kätting av Syrafast rostfritt men det hamnar utanför aktern. Mellan kättingen och repet finns en så kallad svirvel men den vill jag inte göra hål i aktern för.

Med vänlig hälsning // Gordon
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror inte på att sätta nåt inuti repet, i såna fall är det bättre att sätta en metallhylsa RUNT repet. En crimphylsa av aluminium som kläms fast och sen kanske en induktiv givare kan lösa det.

Men då kommer vi åter till de mekaniska bitarna? På vilket avstånd ska hylsan detekteras? Det finns hundratals varianter av induktiva (och kapacitiva) givare med olika detekteringskänslighet och olika prisklass.

Riskerar hylsan att på grund av repets slack slå i givaren? Då behöver givaren skyddas...

Som sagt var, åter igen, det är det mekaniska/fysiska som är problemet. Har du väl hittat en mekanisk lösning och en lämplig givare så är resten en barnlek.

Fast jag tror personligen inte att det är en vettig lösning att detektera på repet, det är alldeles för många felfaktorer. Kortar du t.ex. kättingen så måste hylsan på repet flyttas.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

* Optisk avkänning är inte användbar, det smutsas ner ganska mycket.
* Mekanisk avkänning kräver någon form som inte ställer till det men som kan fungera i alla lägen. Omedelbart känner jag att en krage som kan spännas omkring linan och linan går genom ett hål som har en krans som den krage aktiverar när den kommer dit ville vara bra. MEN: då måste spelet stoppa illa kvickt för att inte trycka sönder denna mekanism - eller mekanismen måste medge lång vandring vilket brukar ställa till det rent mekanisk.
* Om linan går genom en ring kan man ha en spole runt ringen, den kan sedan användas till att göra en induktiv avkänning av en metallbit på repet, kanske en rostfri hylsa - eller en bit ankarkätting.

Det svåra är att få linan att löpa på en kontrollerat plats, kan man det är resten inte så svårt.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Det första att göra är att bygga om själva brytaren.
Den tvåläges brytare du har verkar vara helt fel för denna mekanism.

Att hissa och släppa ankaret måste delas upp på var sin brytare, med helt olika handgrepp.
Hissar du när du skall släppa drar du sönder nåt, som du märkt. :)
Och släpper du när du skall hissa kanske även då nåt otäckt kan hända.

Släppa ankaret. Håll in två knappar. Kan monteras bredvid varandra och manövreras med två fingrar på en hand.
Hissa ankaret. Lyft på fjäderbelastat lock och håll in en knapp.

Det är vanligt att man har dubbla reglage/knappar när man gör nåt lite "farligare" som t.ex. att öppna spärren för skophållare på en grävmaskin eller öppna hydraullåset på en frontlastare.

Därefter tycker jag som Icecap skrev, en krage, klump eller nåt tjockt på repet löper genom en fjäderbelastad "spak" eller nåt. När den spaken rört sig nån centimeter bryts kretsen. Sedan kan spaken få röra sig ytterligare nån dm om så behövs.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

En annan lösning som inte riktigt är det du söker men jag slänger ut det i alla fall, är att lägga till ytterligare en knapp i serie med "upp" knappen. Så du måste använda ett lite knöligare tvåfingers-grepp för att köra uppåt. Helst ska knappen, om den är intryckt, också blockera nedåt körning. Detta så man inte slentrianmässigt kan hålla inne knappen och köra både uppåt och nedåt med vipp-brytaren.

Du måste fortfarande stanna manuellt när du vinschar in, men det minskar risken att du kör åt fel håll av misstag.

Edit:
bit96 hann visst före.

Tycker mig annars minnas att jag sett lösningar med en gummiklump på linan som helt enkelt trycker in en mekanisk brytare som sitter precis innan linan går in i skrovet.
Gordon

Inlägg av Gordon »

Nerre

Metallhylsa av Aluminium ok ! Borrar man dessutom några hål i denna så kan man "sy" rätt igenom ankarlinan med en tjärad tråd. Detta i kombination med lite epoxi kommer att effektivt förhindra att hylsan glider.

Då är vi inne på en induktiv givare.

Avstånd ? Jag vet inte vilka avstånd som ens är möjliga så det får du gärna komplettera med. Pratar vi om millimetrar eller centimetrar.

Skydd av givaren, I de fall där ankarlinan blir slak har man ett potentiellt problem. Jag löser detta med en skyddsplåt som jag svetsar fast i konsollen för vinschen. Hur detta ska se ut beror lite på tidigare fråga dvs hur långt avstånd fungerar avkänningen på.

Är denna lösning vettig ? Frågan är om det finns någon bättre, Jag har ältat detta ganska länge med fokus på en mekanisk brytare.

Det närmaste jag kommit är en "boll" som fäst på ankarlinan och när den dras mot aktergenomföringen vilket den inte går igenom så bryter en fjäderbelastad switch. Här handlar det mer om ett etiskt problem På en båt måste det se ut på ett visst sätt Men jag är övertygad om att det skulle finnas en marknad för en rostfri genomföring med inbyggd switch.

Varför jag surrat mig in på en induktiv lösning är att Engbo som är en stor konkurrent har använt sig av just detta sättet.

Varför ska man korta repet för ? Det finns ingen anledning har man väl fått grejorna på plats så sitter de där....

Med vänlig hälsning // Gordon
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Här måste jag fråga; är detta för eget bruk eller är detta något du arbetar med som säljare/tillverkare? Om det finns lösningar på marknaden varför uppfinna hjulet på nytt?
Varför jag surrat mig in på en induktiv lösning är att Engbo som är en stor konkurrent har använt sig av just detta sättet.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Hur ser det ut där linan går genom aktern på utsidan? finns det någon risk att en förtjocknad eller ett rör på repet skulle kunna fastna i genomgången?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Gordon skrev: Varför ska man korta repet för ? Det finns ingen anledning har man väl fått grejorna på plats så sitter de där....
Om t.ex. ögonsplitsen i linans ände nöts och behöver göras om så kommer linan att kortas nån decimeter i den änden, då kommer du behöver flytta din markering annars kommer du dra för långt.

Alternativet är då att byta hela linan trots att det bara är i änden den är skadad.

Jag har inte hundra koll på vad induktiva givare klarar för avstånd men uppemot 10 mm tror jag de klarar normalt.

Ett hett tips är att prova att googla på "induktiv givare avstånd".
Gordon

Inlägg av Gordon »

bit96

Du har så rätt så ... Jag har dock använt mig av "orginalreglage" Nu har jag gjort det ganska enkelt för mig. Jag har helt enkelt tagit bort möjligheten att vinscha upp ankaret från förarplatsen.

Jag kan således endast fälla ankaret därifrån, Jag har ytterligare en upp och ner knapp bak på badbryggan och där ha man ju en betydligt bättre kontroll.

Ett ankare ska alltid säkras mekaniskt innan färd med en kättingstump och en karbinhake så det finns ingen risk för att fälla ankaret av misstag.

Med vänlig hälsning Gordon
Skriv svar