Hjälp! Växelriktare 24V-230V 3000W

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bittämjaren

Re: Hjälp! Växelriktare 24V-230V 3000W

Inlägg av Bittämjaren »

I det här läget skulle jag testa med seriemotstånd mellan varje transistor och trafon, kan vara på några 10tal ohm vardera, skulle det vara kortslutning i trafo eller fel pulsbredd från styrningen eller vad det nu kan vara så eldar man inte upp transistorerna och får samtidigt tid att mäta.
När man kör med ett färre antal av dem och obelastad trafo kommer trafon att ge ungefär samma utspänning även med seriemotstånden på transistorerna.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Borde man inte försöka testa omvandlaren utan trafo ansluten? Assymetrisk drivning av trafon i push pull ger DC över lindningen, dvs den vandrar rakt in i mättnad efter X antal cykler och då är det i praktiken bara lindningens resistans som begränsar strömmen vilket skulle kunna förklara varför trissorna ryker.

är detta en trappstegad drivning , dvs det finns mer än en inkoppling på varje lindning i trafon?

Jag tror att man struntat i emittermotstånd för man har räknat med trissorna de har samma temperatur och därmed samma Vce(sat) och strömfördelningen blir lika över trissorna. Men så fort någon drar lite mera ström blir den varmare och då blir ju Vce(sat) lägre och den drar mer ström och så blir den varmare och så drar den mer ström ... Kan ha orsakats av överbelastning, men inte så mycket att det triggat överströmsskyddet (som slår ifrån direkt) utan bara genom att köra omvandlaren on-the-edge eller precis över.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tänk på att om man bara har några få transistorer så får de motsvarande större bas-ström än vad de skulle fått om alla transistorer är monterade.

Jag tror inte på att provköra utan trafon eftersom den där svartvita tvinnade ledningen verkar vara en "hemgjord" lindning på trafon av något slag.

OBS att det är skillnad mellan de två ändarna på den svartvita tvinnade kabeln, om ändarna byter plats så är väl risken stor att det inte funkar.

Din multimeter har ett diodtestläge, det lär duga för att testa transistorerna. Om du ställer mätaren på diodtestläget (läget ett steg till höger om det du använde när du mätte transformatorns lindningar) så borde det bli såhär:

Röd pinne på en transistors pinne 1 = vänster ben, svart pinne på transistorns pinne 2 = mittenben = kylflänsen, visning cirka 1,3V

Röd pinne på en transistors pinne 1 = vänster ben, svart pinne på transistorns pinne 3 = höger ben, visning cirka 0,6V

Röd pinne på en transistors pinne 2 = mittenben = kylflänsen, svart pinne på transistorns pinne 1 = vänster ben, visning oändligt

Röd pinne på en transistors pinne 2 = mittenben = kylflänsen, svart pinne på transistorns pinne 3 = höger ben, visning cirka 0,6V

Röd pinne på en transistors pinne 3 = höger ben, svart pinne på transistorns pinne 1 = vänster ben, visning oändligt

Röd pinne på en transistors pinne 3 = höger ben, svart pinne på transistorns pinne 2 = mittenben = kylflänsen, visning oändligt

Osäkert test, värt att prova:

Röd pinne på en transistors pinne 3 = höger ben, svart pinne på transistorns pinne 2 = mittenben = kylflänsen, fuktiga fingrar på pinne 1 och 3, mätaren gör utslag när fingrarna läggs mot pinnarna, lägre värde om fingrarna trycks hårdare mot pinnarna

OBS att du kan göra mätningen på hela paketet av transistorer när de är ihopkopplade (om du har trafon och kabeln från kretskortet lossade), du får rätt värden om alla transistorer är hela. På så vis slipper du ta bort fler transistorer ifall du redan lossat alla trasiga.

OBS att det räcker givetvis att lossa två ben på en transistor för att mäta på den. Enklast är antagligen att lossa basen (ben 1 = vänster) som inte borde kräva så mycket värme för att lossa, och sen skruva loss transistorn från flänsen, och låta den hänga kvar i ben 3 (som borde vara jobbigast att löda loss).

Tänk på att när/om du skruvar tillbaka transistorerna så ska det antagligen vara värmeledande "pasta" mellan transistorn och flänsen. Om du beställer nya transistorer så beställ sådant "klegg" också.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Enligt ekvivalent schema för transistorn har den interna motstånd mellan bas-emitter på båda transistorfunktionerna. Den har dessutom en inbyggd skyddsdiod bas-emitter. De uppmätta värdena kommer inte att bli som beskrivet.

Där blir inte oändligt motstånd mera än mellan kollektor-emitter med röd ledare mot kollektorn och risken att "fingerprovet" inte fungerar är högst betydande.

Hur som helst, mäter Du nära noll mellan några pinnar så är den troligen kass.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag såg motstånden, men hittade inga värden på dem i databladet (!!).

Värdena jag skrev ovan tar hänsyn till dioden (om jag tänkt rätt).
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Testa omvandlarens transistorer med bara motstånd (tiotal till hundratal ohm) eller någon 24V lampa som last istället för trafo och se om det blir pulsbredd ut som det skall, då är risken inte så stor att man har sönder något annat när man testar, går bra att testa så även med enstaka transistorer.

Om omvandlare (och därmed trafon) är gjord för 50Hz: trafon (lös) kan man väl i så fall testa genom att köra den baklänges med 230V in istället och jämför spänningen på det som i vanliga fall är primär så de är något så när lika, och se att trafon inte blir varm eller har några andra symptom den inte skall ha.
niklas_nacka

Inlägg av niklas_nacka »

Nu har det varit så många input i den här frågan och jag känner att det är för svår felsökning för jag klarar av med min kunskap och mina enkla mätinstrument.
Jag ställer nu frågan till er om det finns någon inom möjligtvis Stockholmsområdet som vill anta sig den här problemsökningen, givetvis mot ersättning.
Om det skulle vara någon vänlig därute så posta gärna till mig här eller via min mail som är niklasekstromprivat@gmail.com

Och alla ni som har engagerat er genom att svara, Tack! Återkommer här i samma tråd när spänningsomvandlaren börjar fungera igen!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men all input är åtminstone inte motstridig (om inte Marta fortsätter hävda att jag glömt dioden jag inte glömt :wink: :wink: ), och du kan komma ytterligare en bit med din enkla mätare.

Idén med att "torrköra" trafon baklänges är inte så dum. Om du lossar 24V-anslutningarna helt (och isolerar dem) och låter transistorerna driva 24V-lampor istället så kan du dessutom "torrköra" hela kretsen. 230V-bakmatningen till trafon kommer ge signal på den där vit-svarta tvinnade grejen som går genom trafon, och då kommer kretskortet troligtvis tycka att "ohoj seglarvänner, sicken rackarns fin signal det blev här då" och ha större chans att "fungera" även om trafon inte drivs från transistorerna.

Fördelen med att prova att driva en lampa per halva istället för att driva trafon är att inget går sönder ifall kretskortet försöker driva transistorerna konstant, då kommer bara lampan att lysa. Försöker man däremot driva en trafolindning konstant utan att switcha den så mättas trafon på nolltid och allt blir dåligt.

Men en mellanvariant för provkörning kan vara att sätta en 24V halogenstrålkastarlampa i serie mellan varje transistorbank och trafon. Då är risken minimal att transistorerna brinner på grund av annat fel, samtidigt som kretsen kommer arbeta i princip helt som i ett normalfall.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Reläna som sitter i mitten, är de hela och tål de 75 A ?

Protte
niklas_nacka

Inlägg av niklas_nacka »

Ja reläerna verkar vara hela, dem släpper i alla fall på spänning när jag mäter på en av minusskenorna samt på pluskablarna in till transformatorn
Skriv svar