Fråga om Effektförstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
InspiredMind

Fråga om Effektförstärkare

Inlägg av InspiredMind »

Hej allesammans!

Det är så att jag har stött på ett litet problem här. Det gäller en kurs på KTH som heter Tillämpad Elektronik. Det är då en uppgift I den kursen som har med effektförstärkare att göra. Frågan :

"Klass A förstärkaren enligt figuren matas med sinusspänning av varierande utstyrning. Antag att transistorn är ideal och att ICQ är vald på bästa sätt för symmetrisk utstyrning".

Matningsspänning: + 25 V

Som vi alla vet kan då I en effektförstärkare sinusspänningen styras ut till +E (max IC). Min fråga är dock vad menas med symmetrisk utstyrning samt om man ritar resistanslinjen/utgångsdiagrammet för transistorn så hamnar UCEQ (Quiscent Point dvs vilopunktsUCE på E och UCEmax= 2E?) samt ICmax hamnar på 2*ICQ???Varför? Samt en liten fråga till... Ideal Transistor => Uce=0V (när den kan styras ut som max?)

Tacksam för svar!

Hoppas på en trevlig kväll för alla,

Mvh Inspired Mind :)
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Fråga om Effektförstärkare

Inlägg av MiaM »

Folk brukar vara allergiska mot att hjälpa folk med deras skoluppgifter, men jag ger dig lite hjälp på traven...

Symetrisk utstyrning lär väl avse att ifall man skickar in en sinusvåg och ökar styrkan på sinusvågen så börjar förstärkaren till slut klippa sinusvågen både upptill och nedtill samtidigt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

InspiredMind skrev:Hej allesammans!

Det är så att jag har stött på ett litet problem här. Det gäller en kurs på KTH som heter Tillämpad Elektronik. Det är då en uppgift I den kursen som har med effektförstärkare att göra. Frågan :

"Klass A förstärkaren enligt figuren matas med sinusspänning av varierande utstyrning. Antag att transistorn är ideal och att ICQ är vald på bästa sätt för symmetrisk utstyrning".

Matningsspänning: + 25 V

Som vi alla vet kan då I en effektförstärkare sinusspänningen styras ut till +E (max IC). Min fråga är dock vad menas med symmetrisk utstyrning samt om man ritar resistanslinjen/utgångsdiagrammet för transistorn så hamnar UCEQ (Quiscent Point dvs vilopunktsUCE på E och UCEmax= 2E?) samt ICmax hamnar på 2*ICQ???Varför? Samt en liten fråga till... Ideal Transistor => Uce=0V (när den kan styras ut som max?)

Tacksam för svar!

Hoppas på en trevlig kväll för alla,

Mvh Inspired Mind :)
Dom svaren måste väl ändå stå i kurslitteraturen?
Vilken kurslitteratur använder ni?
InspiredMind

Inlägg av InspiredMind »

Tack Miam men fortfarande lite förvirrande. Såsom jag har förstått det snackar du distorsion nu om nu vilopunkten inte läggs I mitten av utgångsdiagrammet? En hypotes jag har om "symmetrisk utstyrning" är att man kan styra ut insignalen till +-E kring vilopunkten, dock vet jag inte om det är sant då jag inte riktigt förstår det där än.

@ Mindmapper : Bengt Molin, Analog Elektronik. Står ingenting I lösningarna om mina frågor förutom matematiska biten.

// IM
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Tyvärr vill jag minas att boken Analog Elektronik är lite luddig när det gäller begrepp i kapitlen om transistorer. Däremot är boken Microelectronic circuits av Sedra/Smith mer strukturerad.

Men kan du inte citera uppgiften här helt så vi andra också får läsa?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad avses om "ICQ" i detta sammanhang?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

• I : ström
    C: kollektor
    Q: quiescent / villande
Det vill säga viloström eller arbetsström.
InspiredMind

Inlägg av InspiredMind »

Citering av uppgiften : " Klass A Förstärkaren enligt figuren matas med en sinusspänning av varierande utstyrning. Antag att transistorn är ideal och att ICQ är vald på bästa sätt för symmetrisk utstyrning. Beräkna:

Rc=36 ohm.
a) Vilopunkten ICQ,UCQ.
b) Maximal Uteffekt
c) Maximal förlusteffekt
d) Största värde på Ic
e) Största värde på UCE.

Min fråga utöver symmetrisk utstyrning: I lösningarna har dem valt vilopunkten till 9V/6.42 och UCEQ= 9V. Min fråga är varför då? Jag valde ICQ till 9V/6.42/2 så att den hamnar I mitten av utgångsdiagrammet för transistorn samt UCEQ = 4,5V.

Tacksam för all hjälp jag kan få! // IM
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hur ser schemat ut?
Skriv svar