Hur utläser man värdet på ett NTC-motstånd?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Banjomannen

Hur utläser man värdet på ett NTC-motstånd?

Inlägg av Banjomannen »

Hej!

Motorstyrningen i min tvättmaskin har lagt av. Tack vare lite sot och ett avbränt NTC-motstånd på kretskortet var felet lätt att hitta.

Blir inte riktigt klok på hur man utläser resistansen. Har själv en gammal elutbildning i bakfickan, men inte med inriktning elektronik, och just NTC-motstånden är inte heller märkta med gammal hederlig färgkod (antagligen för att resistansen varierar med temperatur).

Jag antar att även denna typ av motstånd finns från enstaka till tusentals ohm. Har letat nytt hos Elfa, och söker man på utseende och modell så har identiska (till utseendet) väldigt låg resistans 2,5 till 15 Ohm. Jag har även provat mäta restsansen på det avbrända motståndet och då varierar den mellan 380-420 Ohm. Dock vet jag inte pga dess brända skick hur mycket man ska lita på mätningen.

Motståndet är till utseendet identiskt med det på bifogad länk https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... oc=0&q=ntc

Det är dock märkt med 5.0 samt 0310 (kan vara 0318, sista siffran är lite bränd)

Är mycket tacksam om någon av er kunniga vill hjälpa mig att hitta rätt!

God fortsättning på nya året :-)
/Martin
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
void

Re: Hur utläser man värdet på ett NTC-motstånd?

Inlägg av void »

Min tolkning är 5 ohm vid 25°C tillverkad vecka 10 år 2003
Banjomannen

Inlägg av Banjomannen »

Tack för svar! Dock undrar jag lite hur du kommer fram till det? Själva datumen skulle kunna stämma, men just förhållandet mellan siffran den är märkt med och resistansen, vilket borde vara detsamma, går inte hand i hand när jag letat runt lite.

Ta till exempel bifogad länk: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... oc=0&q=ntc Detta motstånd är till exempel på 12 Ohm, men är märkt 2,5. Bland samtliga jag letat bland hittar jag ingen gemensam nämnare mellan märkning och motstånd :-( Hittar heller inte något samband mellan bilderna, dvs att man använder en bild som skall representera alla, utan varje bild är unik.

Har även läst EPCOS info-blad om deras motstånd, men blir inte heller klokare på sambandet mellan motstånd och märkning tyvärr.
void

Inlägg av void »

Jag tänker att ett motstånds huvudegenskap är resistans så den måste finnas med i märkningen, och 5 ohm verkar rimligt. De andra siffrorna är mer en gissning. Tror att man är lite lat när man fotar för kataloger och hemsidor (t.ex. Elfa) så man tar en bild per komponenttyp, inte per värde.
Banjomannen

Inlägg av Banjomannen »

Jag är helt på samma linje, det borde ju inte vara något annat kan tyckas. Det är ju ingen dyr historia, så har nu beställt så får vi helt enkelt se vad de står på den när den kommer!
Skriv svar