Koppla in fibernät

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Re: koppla in fibernät

Inlägg av adent »

eeedis skrev:Vi har slitit tusentals timmar i vår fiberförening och kommer att få lägga en rejäl hacka i insats för att få till det i vår bygd, nästan jobbigt att läsa en sådan här tråd :lol:
Åh, jag kan bara hålla med. Vi har tomslang till byn och jag har pratat med Jönköpings energi.
Det går att fixa fiber, men hälften av alla i byn måste vara med för 15kkr per hushåll ca, men då ingår allt... Jag resonerar att så länge jag inte frågar så får jag inte nej :) ... Å andra sidan får jag inte
fiber heller, men då lever iaf hoppet :)

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Skönt för mig att vi inte behöver bry oss vad andra vill. För oss är det mest pengarna som kommer svida.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Vad jag hörde på jobbet igår så har Telia inte något större ansvar för kopparnätet efter 2015 så fiber är nog inte så långt bort som ett måste eller köra mobilt då men det vet vi alla hur det fungerar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är det alltså enklare att "skarva" en fiber (med en pigtail) än att sätta på en kontakt? Jag trodde det var samma typ av övergångsförluster i en skarv som i en kontakt??

Telia har väl inte haft nån ansvar för kopparnätet på många år? Det är väl Skanova som har ansvaret för det?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Telia har väl inte haft nån ansvar för kopparnätet på många år? Det är väl Skanova som har ansvaret för det?

Helägt dotterbolag till TeliaSonera.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo, men vad skulle det då vara som händer efter 2015? Säljer Telia Sonera Skanova eller vad?
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Nä, skanova säljer kopparn till Baltikum. :-)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nerre skrev:Är det alltså enklare att "skarva" en fiber (med en pigtail) än att sätta på en kontakt? Jag trodde det var samma typ av övergångsförluster i en skarv som i en kontakt??

Telia har väl inte haft nån ansvar för kopparnätet på många år? Det är väl Skanova som har ansvaret för det?
Ja det är mycket enklare att skarva fiber mot fiber än att montera en lös kontakt i änden på en fiber. Ska man montera en kontakt så skalar man upp och kapar fibern i en passande längd, har i lim i kontaktens ferrul (Hålet är lite lite drygt 125µm i diameter), väntar på att limmet ska stelna, sen är det dags att slipa ner fibern och ferrulen så att det blir en jämn och fin kontaktyta. Detta tar VÄLDIGT lång tid, och det går helt enkelt inte att få en så fin yta manuellt som krävs idag. Dessutom kan man misslyckas och det går en flisa ur fibern. Bara att klippa och börja om.

Om man bortser från förberedelser och efterarbete så som att packa upp instrument och öppna skarvbox mm så tar själva skarvningen bara några minuter. Jämför det med i värsta fall flera timmar för att få till ett par bra kontakter. Vanligen är en godkänd kontaktförlust 0,3 eller 0,4dB beroende på kravspec, medan en skarv inte ska vara över 0,1dB i transportnät. Mot pigtail kan man godkänna 0,2dB, men det blir oftast under 0,1dB där också.
En handslipad kontakt har en förhållandevis hög reflektion, och sådana vill man inte ha alls egentligen. Det blir ingen reflektion i en skarv, om man inte misslyckats kapitalt och t.ex slickar på ytorna och drar dem över bordet innan man skarvar ihop dem. :D

Det är single mode-fiber alltså. Multimode (som ofta används inomhus pga prisbilden, och där sträckorna inte är mer än några hundra meter) kan man nästan klippa med sax och limma ihop med tuggummi och det funkar ändå. Ett tag. :mrgreen:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det förklarar också varför man absolut inte ska dra fiber *om* det
fungerar lika bra med TP-kabel. Som t.ex i spridningsnätet i en
bostad eller hyresfastighet. Fiber har i princip enbart nackdelar
(d.v.s kostnader) och få/obetydliga fördelar. Där man behöver
gräva ner utomhus ligger väl gränsen där fiber är "bättre".
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Med den lilla noteringen att installationstekniken man väljer avsevärt kan påverka hur priseffektiv en installation faktiskt blir.

I ett hyreshus till exempel kan man med fördel blåsa förkontakterad EPFU direkt ner till kopplingspunkten i källaren, svetsa in i en ODF och sedan enkelt patcha i en fiberswitch. Med rätt planering kan hela kundinstallationen göras i 1 steg (möjligen 2).
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ja visst, de aktuella förutsättningarna i varje enskilt fall spelar ju
även in, så klart. Det jag ville belysa var att det finns något slags
nästan religiöst tänk kring "fiber", när det i praktiken alltid handlar
om kostnad+funktion.

Vårat kontorshus anslöts till standsnätet (fiber till källaren och TP
till varje kontor) och sedan ville de sälja 100Mb/s för ca 1.800:-/mån
(ex moms och "tjänster"). Jag hade redan 60Mb/s via VDSL för 499:-/mån
(eller om det är 399:-/mån idag) och ringde upp och frågade hur de tänkte
egentligen, det enda svar jag fick var att "men det är ju *fiber*!). Fullständigt
ointressant för slutanvändaren så klart. Det var ett år sedan och så vitt jag
vet så har inte en enda hyresgäst anslutit sig idag. Kontoret ligger 300m
från den centrala telestationen, så VDSL fungerar alldeles utmärkt...
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

I ditt scenario blir ju fiber bara intressant när man skruvar upp hastigheten till GBit, där hänger ju inte xDSL med, men så länge man envisas med att erbjuda max 100Mbit så blir skillnaden för liten. Nu är jag inte insatt i VDSL men om den är som jag tror (en ADSL på stereoider) så har du ju en asynkron överföring som inte ger samma hastighet upp och ner.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är lite hysteri kring fiber när det gäller flerbostadshus. Såvida man inte ska över 1Gbit per kund så är det onödigt att dra fiber istället för TP från noden i källaren. Fiber går dessutom sönder lättare. Det har hänt mer än en gång att en kund kört in nån möbel i uttaget eller liknande. Det blir lite jobbigt om det gått av där blåstuben slutar...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> men så länge man envisas med att erbjuda max 100Mbit så blir skillnaden för liten.

Korrekt. Och högre hastighet är komplett ointressant för 99 av 100 användare.

> ...så har du ju en asynkron överföring som inte ger samma hastighet upp och ner.

Korrekt, 60 ner och 12 upp. För övrigt även det (att det är olika hastigheter)
komplett ointressant för 99 av 100 användare.
Nerre

Inlägg av Nerre »

MadModder skrev:Det blir lite jobbigt om det gått av där blåstuben slutar...
Ok för att sannolikheten inte är så stor, men nog är det värre om en CAT6-kabel går av? En ny fiber går väl relativt snabbt att blåsa i?

Men annars håller jag ju med om att så länge man håller sig under de sträckor som funkar för Ethernet så är det i dagsläget vettigare att dra kopparkabel, framförallt eftersom utrustningen i ändarna blir billigare.

Men det är idag det, när majoriteten nöjer sig med 10 Mbit/s och det är ytterst få som betalar för gigabit. Om 5 år gissar jag att 100/100 kommer anses vara "normalt" bredband och en inte försumbar mängd användare kommer att vilja ha 1 Gbit/s in till hemmet. Då börjar kopparkabeln få problem. Visst, nya installationer som är gjorda senaste åren kommer väl vara dragna med CAT6, men alla de installationer som gjordes med CAT5 för 10 år sen kommer antagligen få problem. Där måste då en massa kablar bytas ut... Och att byta ut flera kilometer CAT5 mot CAT7(?) blir en rätt dålig förbättring i förhållande till kostnaden för arbetet.
Skriv svar