Surrande ljud från en Apple LED Cinema Display 27"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
konig7070

Re: Surrande ljud från en Apple LED Cinema Display 27"

Inlägg av konig7070 »

Jag har också en Cinema Display 27" som tjuter lite grann på högst ljusstyrka, och jag skulle tro att det är "coil whine".
FCPXXL

Inlägg av FCPXXL »

Intressant! Är det samma ljud som i min video? Länk i mitt inlägg på förra sidan.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Ja, lika ljud.
FCPXXL

Inlägg av FCPXXL »

Ok! Då kanske det är Ingvars spollackning som är aktuell? Eller nåt annat? Se förra sidan.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

FCPXXL skrev: Jag använde inte en slang eftersom kortet var monterat med komponenterna inåt och därför oåtkomliga.
Ingvar, du pratade om att lacka spolar. Varför gör man det och är det något som är lätt att testa?
Jag förstår att det är svårt att komma åt att lyssna med slang då.

Som jag skrev innan så kan det vara någon spole med kärna som rör på sig lite. Det syntes någon sådan på bilden.
Men du kan kanske inte ha den igång då den ligger på det viset?
Om du inte har lack kan du prova med plast-spray. Det är kanske t.o.m. bättre än lack.
FCPXXL

Inlägg av FCPXXL »

Hej igen!

Jag gjorde en liten modifiering och lyckades vända på kortet och sätta i strömmen. Surret är mycket svagare än när LED-skärmen är inkopplad men jag lyckades med ett avsågat tandborstfodral att lokalisera källan till brummet. Det verkar som att det kommer från de små ORANGA grejsimojsarna (fackspråkstermen tror jag) som ni kan se på den här bilden: (finns en till i albumet)

Resten av kondensatorerna och komponenterna är tysta. Nu vet jag dock inte om det kanske börjar surra i de andra komponenterna om man kopplar in och använder själva bildskärmen? Kan det vara så att vissa delar av strömförsörjningen inte är aktiverade om inte displayen är inkopplad?

Just nu är det endast de oranga som surrar iallafall. VAD gör de och vad är de till för?

Tack!
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Om ljudet kommer från den gula komponenten (vad det nu är) behöver den ju inte vara felaktig för det.
Någon annan komponent kan vara orsaken. Funkar apparaten som den skall för övrigt?
De där två elektrolyterna som ser svullna ut i toppen kan ju ha ändrat värde och påverkar en funktion som gör att det låter från "gulingen". Ja, på min skärm är den gul...
FCPXXL

Inlägg av FCPXXL »

Ok, vad frustrerande. Det går alltså inte att veta att det som surrar är problemet utan det kan vara vad som helst? Vad gör jag då, hehe? Ja, apparaten fungerar utmärkt att använda förutom att den surrar.

Ska jag bara byta ut ALLA komponenter på kortet för att vara på säkra sidan? Eller bara några? Vilka tycker du ser svullna ut?

Trodde att detta skulle vara en enkel nöt att knäcka men ICKE! Pust.
FCPXXL

Inlägg av FCPXXL »

Inget förslag på nästa steg här? Går det inte att utröna anledningen till surrandet med bilderna och videon? Behövs fler ledtrådar? Kan väl inte vara raketforskning?

Hoppas på hjälp!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Hade det jag suttit i din kläder så skulle jag lött bort dom två elektrolyterna som jag ringade runt på bilden och mätt upp. Alternativt bytt ut dom rakt av. Kanske kostar 15:- på ELFA så någon vidare stor förlust blir det ju inte.
Sen om du känner dig bekväm med att löda på kretskortet är ju en annan femma...
FCPXXL

Inlägg av FCPXXL »

Ja jag känner mig bekväm med att löda men jag känner mig lite förvirrad över olika bud då jag fått rådet från ett annat håll att inte byta de elektrolyter du ringade in utan istället byta ut Taicon-komponenterna då de har lägre kvalitet. De du ringade in ser inte ut att bukta från andra håll så jag är osäker:

Jag hoppas på fler åsikter som kan ge mig mer kött på benen innan jag byter ut något i onödan.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Nej du, det är inte lätt det här. Om dom inte buktar ut (vilket du själv bäst kan avgöra) så kanske du ska lyssna på din andra "källa".
Lycka till och posta gärna lösningen!
FCPXXL

Inlägg av FCPXXL »

De andra jag har frågat vet inte heller vad det kan vara, de sade bara att de två inte ska bytas. Så jag tänker att förr eller senare kanske någon här ser något annat misstänkt. Du och jag är självutnämnda noviser, eller hur, med det finns ju en del gammelgäddor här också! :)

Hoppas på fler snälla här på forumet som kan bjuda på idéer! :)
FCPXXL

Inlägg av FCPXXL »

Ok, jag har nu skickat bilderna till en kontakt jag fått tag i på nåt slags mirakulöst sätt. Han ska ge sin åsikt som jag hoppas ger mig åter min älskade skärm! :)

Postar här om det leder till något.

Tills dess: hojta om ni kommer på något. Om någon tex har nån mer idé kring varför de oranga komponenterna (på bilden nedan) surrar så blir jag mäkta glad och tacksam.
Screen Shot 2013-12-13 at 04.53.51.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag tror inte det är "rättvist" att lyssna på kortet utan belastning. Som jag minns det sa du att det surrade mer, ju mer ljus du vred på? Alltså hårdare belastning. Jag hade bytt alla elektrolyter. De kan mycket väl vara dåliga även om de inte buktar. Om nån del av kortet brukar vara varmare än någon annan så börja där!
Skriv svar