Haha, så klart, de enkla lösningarna är de bra lösningarna.PF013 skrev:Har du ett känt läge (för att du har homeswitchar) så har du väl inget problem? Det är bara att se till att din fräsning utgår från samma nollpunkt som maskinens nollpunkt. Om du inte vill trixa med olika koordinatsystem så kan du CADa din fräsning direkt i rätt koordinatsystem.
LinuxCNC verkar inte (som default) spara positionen när man avslutar. Men det går säkert att ställa in. Har inte grävt i det.
MINI CNC 2015 - något att ha? (Ev hjälp med installation)
Re: MINI CNC 2015 - något att ha? (Ev hjälp med installation
Vad kräver maskinen för filformat? (Postprosessor)
Jag tror att man i demoläge utan licens i mac3 kan köra en kortare snutt kod, vill du så kan jag producera testkod till dig enligt dina specifikationer.(för att se precission kanske en circkel, rektangel och fyrkant)
Jag tror att man i demoläge utan licens i mac3 kan köra en kortare snutt kod, vill du så kan jag producera testkod till dig enligt dina specifikationer.(för att se precission kanske en circkel, rektangel och fyrkant)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Fast att köra 500 rader i mach3 räcker inte långt 
Men som sagt går ju ta valfritt längre program och köra i linuxcnc. I mitt fall tappades ca 0.5mm per 40 minuter tror jag att jag räknade ut. I det fallet fick jag nya drivare direkt
Skickat via dhl och tog 4 dagar från china tror ja det var 

Men som sagt går ju ta valfritt längre program och köra i linuxcnc. I mitt fall tappades ca 0.5mm per 40 minuter tror jag att jag räknade ut. I det fallet fick jag nya drivare direkt

Linuxcnc tar G-kod på samma sätt som Mach3.
Göra cirklar ska inte vara något problem iofs...
Men om någon har färdiga exempel så går det så klart lite snabbare. (e@m.nu)
danielr112: Köpt via ebay? Fick du andra drivare eller samma typ?
Göra cirklar ska inte vara något problem iofs...
Men om någon har färdiga exempel så går det så klart lite snabbare. (e@m.nu)
danielr112: Köpt via ebay? Fick du andra drivare eller samma typ?
-
Jag begärde en anna typ. Ser likadana ut men om man söker på ebay kostar dom några kronor mer än de som följde med. Det var några som jag visste fungerade då jag hade dem på en hemmabyggd maskin. Och dom kom några dagar senare. Samma drivare som just den försäljaren säljer med idag för att slippa problemen 

Parallellkortet från Kina skulle ha kommit senast förra veckan, har beställt ett från Deltaco i stället som kommer nästa vecka...
Har caddat en simpel rektangel med några hål i, sparad som stl och importerar i Cambam. Så långt inga problem. Nu vill jag få Cambam att bara fräsa hålen, ingen mening att fräsa av hela ytan. Hur jag än gör vill cambam "släta av" ytan.
Försökt googla, men jag kan inte terminologin så det går inte vidare värst bra att hitta svar...
Något tips?
Har caddat en simpel rektangel med några hål i, sparad som stl och importerar i Cambam. Så långt inga problem. Nu vill jag få Cambam att bara fräsa hålen, ingen mening att fräsa av hela ytan. Hur jag än gör vill cambam "släta av" ytan.
Försökt googla, men jag kan inte terminologin så det går inte vidare värst bra att hitta svar...
Något tips?
Ta ytan som DXF istället, då får du bara konturer och väljer hålen och "profile" på dem, där väljer du "inner" osv.
Om du absolut vill ha en 3D-modell in så får du lägga nollpunkten på ytan, då borde den inte fräsa bort hela ytan.
Jag är rätt duktig på CamBam 2D, men har knappt testat 3D.
Om du absolut vill ha en 3D-modell in så får du lägga nollpunkten på ytan, då borde den inte fräsa bort hela ytan.
Jag är rätt duktig på CamBam 2D, men har knappt testat 3D.
Det gick bättre!
Tar jag inner kör den ett varv på insidan av begränsningen, men genererar inte toolpath för hela ytan som ska bort. Något tips kanske?
Tar jag inner kör den ett varv på insidan av begränsningen, men genererar inte toolpath för hela ytan som ska bort. Något tips kanske?

Hehe, ja precis pocket, förstod det som att du skulle rätt igenom godset.
Såna där enkla former går att rita ganska hyfsat direkt i CamBam också. Många rynkar lite på näsan åt CB, men jag gillar det skarpt och har tänkt köpa det nu, har hittills alltid låtit programmet vara igång flera veckor i stöten så jag har inte gått över begränsningen (40 användningar). Även om jag nu skulle kunna lösa det med virtuella maskiner och grejer så tycker jag att utvecklaren är värd de 108€ det kostar.
Så tillbaka till ämnet. Vad för typ av kapslingar är det du tänker fräsa i maskinen? Hur känns den i konstruktionen, bidrar det lilla formatet till stabilitet eller har de snålat in på materialtjocklek när de gått ner i storlek?
EDIT: Stavning
Såna där enkla former går att rita ganska hyfsat direkt i CamBam också. Många rynkar lite på näsan åt CB, men jag gillar det skarpt och har tänkt köpa det nu, har hittills alltid låtit programmet vara igång flera veckor i stöten så jag har inte gått över begränsningen (40 användningar). Även om jag nu skulle kunna lösa det med virtuella maskiner och grejer så tycker jag att utvecklaren är värd de 108€ det kostar.
Så tillbaka till ämnet. Vad för typ av kapslingar är det du tänker fräsa i maskinen? Hur känns den i konstruktionen, bidrar det lilla formatet till stabilitet eller har de snålat in på materialtjocklek när de gått ner i storlek?
EDIT: Stavning
Senast redigerad av X-IL 9 december 2013, 07:50:43, redigerad totalt 1 gång.
Vad fick du betala för det paketet?
Profile är det jag behöver egentligen, men jag vill veta hur man gör saker....
Kommer att köpa CamBam, kommer inte att snika på de som utvecklat.
Det är 1mm tjock plast i sidostyckena från lådor från Hammond jag ska fräsa, inget tungt med andra ord. Lär så klart bli mer sen!
Har ju inte kunnat testa den än, men den är tung och verkar vara mycket stabil. Nu har jag inte koll på fräsar, men jag får intrycket att det är samma prylar som i de större fräsarna, men med kortare dimensioner - vilket borde bidra till ökad stabilitet.
5kkr ink frakt från Kina kostade fräsen.

Det är 1mm tjock plast i sidostyckena från lådor från Hammond jag ska fräsa, inget tungt med andra ord. Lär så klart bli mer sen!
Har ju inte kunnat testa den än, men den är tung och verkar vara mycket stabil. Nu har jag inte koll på fräsar, men jag får intrycket att det är samma prylar som i de större fräsarna, men med kortare dimensioner - vilket borde bidra till ökad stabilitet.
5kkr ink frakt från Kina kostade fräsen.
5kkr är ett mycket bra pris tycker jag, speciellt om det är som du säger samma material/skenor/skruvar men i kortare längder.
Trycker på köpknappen nu för CamBam.
Trycker på köpknappen nu för CamBam.
-
Är sugen på att köpa Cambam också. Verkar kompetent.
Annars skulle jag rekommendera detta som ett, enligt mig bättre alternativ till Cambam: http://www.vectric.com/products/cut2d.html