Hållfasthet pla 3Dprinter

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
NULL

Re: Hållfasthet pla 3Dprinter

Inlägg av NULL »

Bra att ni börjar ta tag i det här. :) Jag valde själv fräs istället för 3D-skrivare för att resultatet har varit väldigt blandat i hållfastighet och jämnhet.
Det kan kanske vara en idé att börja med jämnheten som ett delmål, det är väl en del av vägen till bättre hållfastighet...
En del grejer ser ju helt ostrukturerade ut, som om det vore en tandkräm med klumpar i som man har tryckt ut i ojämn fart.
Andra grejer ser riktigt bra ut, tills man studerar på nära håll. Jag stjäl en bild http://elektronikforumet.com/forum/down ... &mode=view från en annan tråd http://elektronikforumet.com/forum/view ... 89&start=0 vad man kan observera tex.
OBS, jag tar den bilden bara för att den är bra tagen, grejen funkar säkert helt ok för vad den ska göra. Kollar man in närmare, ser man tex:
- Att den inte är solid, inte bra om man vill ha den solid, annars kan det ju vara riktigt bra med fackverkstrukturen om man vill ha bra hållfastighet/vikt-relation. Det finns säkert många sätt man skulle kunna bygga upp det på.
- Mot kanterna har den "tjockat till" sig, bra eller dåligt, men allafall vore det bra om man kunde styra det.
- Det verkar också som om munstycket har släpat i plasten när den har halvstelnat(vitare).
Nu säger jag inte att jag har gjort riktiga observationer, men att man borde göra en mer avancerad styrning av extruderingen.
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

50 MPa gäller ju om du drar längs trådarna, inte vinkelrätt mot dina lager.

En utskriven detalj blir ju 'skiktad' och spricker mellan skikten.

Jag skulle inte tro att en utskriven detalj i en hobbyskrivare håller för mer än 1 MPa, men det är bara en ren gissning.

(jobbar sen några år tillbaks som beräkningsingenjör, inriktnining hållfasthet)
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

Hur håller det sig i jämförelse med sls/sla tror ni?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om någon kan tänka sig att testa publicera mätresultat på x antal testade bitar så tror jag nog att det finns många här på forumet (mig själv inkluderad) som absolut kan printa ett par testbitar med olika inställningar och skicka in!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Skulle också kunna printa några bitar för vetenskapens skull. :)

Tänker mig att man kunde testa att skriva ut med högre och lägre temperatur och dra "isär" lagerna.
Sen även jämföra med att skriva ut en likadan bit men med på ett annat håll, så att man drar "längs med" lagerna.

Sen kunde man ju även testa tex. 25, 50, 75 och 100% infill, för att se hur vida linjärt det förhållandet blir.
sneaky

Inlägg av sneaky »

NULL skrev:- Att den inte är solid, inte bra om man vill ha den solid, annars kan det ju vara riktigt bra med fackverkstrukturen om man vill ha bra hållfastighet/vikt-relation. Det finns säkert många sätt man skulle kunna bygga upp det på.
- Mot kanterna har den "tjockat till" sig, bra eller dåligt, men allafall vore det bra om man kunde styra det.
- Det verkar också som om munstycket har släpat i plasten när den har halvstelnat(vitare).
Nu säger jag inte att jag har gjort riktiga observationer, men att man borde göra en mer avancerad styrning av extruderingen.
Ser ut som den aktuella skrivaren eller inställningarna i slicern behöver justeras. Det översta lagret skall vara solitt, tror inte jag sett någon som medvetet sett till att ha hål där.
Hur det ser ut under de översta lagren varierar dock beroende på inställningarna. En vanlig inställning är att ha en infill om 20%. Hur detta ser ut beror på inställingar/program. Det kan vara allt från "slumpmässiga" linjer till "honeycomb".

Ytterkanterna skrivs ut först och ser därför annorlunda ut. Först ritar skrivaren konturen med en eller flera obrutna linjer (beroende på hur biten ser ut såklart, men målet är en enda oavbruten linje). Sedan fylls resten (oftast) i med hjälp av raka linjer som byter riktning 45grader lager för lager. Så ett lager "ritas" först /// och sedan nästa lager \\\.

Möjligt att munstycket skrapat lite här o där, inget som påverkar hållfastheten märkbart dock.
Skriv svar