Hållfasthet pla 3Dprinter
Hållfasthet pla 3Dprinter
Funderar på att skaffa en 3D skrivare, vet någon vart man kan hitta materialegenskaper på de material man kan använda? Jag är mest ute efter sträckgräns, brottgräns, töjning etc
Re: Hållfasthet pla 3Dprinter
Det beror rätt mycket på dina utskriftsparametrar, dvs hur starkt lagren binder till varandra och hur hög fill density du använder, så jag är tveksam på att du kommer hitta någon generell data som ger några realistiska beräkningar 

Går nog att hitta för råmaterialet. Dock tror jag nog att de värdena inte stämmer för en utskriven detalj eftersom det beror på så många faktorer vid själva utskriften. T.ex. hur smält var tråden och hur snabbt svalnade det etc.
Nåt generellt måste väl gå att hitta? Någon måste väl ha gjort ett dragprov?
Tyvärr tror jag att frågeställningen blir lite - hur långt är ett snöre. Jag vet för jag har mätt, det var 4 meter.
Näe det tror jag knappast, självklart vet tillverkaren av materialet vad det har för hållfasthet men eftersom det inte är något som är viktigt för de flesta så går det inte att googla fram.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Lite det du frågar efter verkar finnas på wiki -> PLA. Så som tensile modulus med mera. Men det kanske du redan sett?
Läste du alls vad som skrevs ovan?
Naturligtvis har tillverkaren data för själva grundmaterialet i form X, men eftersom det du får ut ur skrivaren är i form Y så hjälper det inte dig så mycket?
Tog mig tio sek att googla upp ett datablad på Extrusion Grade PLA från NatureWorks (okej jag visste visserligen modellnumret på materialet i huvudet), så har du något att utgå ifrån, det är typ detta material som de flesta filament består av i grunden:
http://www.unicgroup.com/upfiles/file01170656495.pdf
Naturligtvis har tillverkaren data för själva grundmaterialet i form X, men eftersom det du får ut ur skrivaren är i form Y så hjälper det inte dig så mycket?
Tog mig tio sek att googla upp ett datablad på Extrusion Grade PLA från NatureWorks (okej jag visste visserligen modellnumret på materialet i huvudet), så har du något att utgå ifrån, det är typ detta material som de flesta filament består av i grunden:
http://www.unicgroup.com/upfiles/file01170656495.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Förresten, när jag sökte lite på TS fundering så kom jag förbi den här sidan -> Compare materials.
Vet inte om den kan vara av nytta men ändå...
Vet inte om den kan vara av nytta men ändå...
- Klas-Kenny
Har inte forumet några som pluggar till maskiningenjörer?
Universiteten brukar ju ha dragtestare, någon som pluggar kanske kunde testa lite. Vore ju spännande att se lite skillnader mellan olika inställningar och liknande!
Även om frågeställningen i sig kanske saknar exakta svar.
Universiteten brukar ju ha dragtestare, någon som pluggar kanske kunde testa lite. Vore ju spännande att se lite skillnader mellan olika inställningar och liknande!
Även om frågeställningen i sig kanske saknar exakta svar.
Jag jobbar i ett hållfasthetslabb för tillfället, jag kanske kanske kan dra isär nån plastbit och logga data.
Tack för alla svar! 50 Mpa känns ju bra att utgå ifrån, PLA bättre än ABS?
Vilket material som är bäst beror på vilka egenskaper du är ute efter 

Jag skrev ut en provbit för att prova lite hållfasthet på, men kom inte längre. Men som många sagt innan mig problemet är inte materialets hållfasthet, problemet är hållfastheten mellan lager. Och den beror nästintill helt på hur du och din skrivare gör.
Jag vet på ett ungefär hur SLS och SLA utskrifter blir och försöker bilda mig en uppfattning hur det skulle bli med tex en makerbot i jämförelse