Bygga högtalarlåda (ej baslåda)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
philipj

Re: Bygga högtalarlåda (ej baslåda)

Inlägg av philipj »

Hej vet att jag inte har skrivit något på ett tag,mest för jag inte har haft pengar till projektet men nu ser det bättre ut så jag skulle gjärna vilja ha hjälp med att räkna ut vad jag ska ha för amperetimmar på batteriet,prioriterar lång batteri tid men det får inte bli för dyrt. Tack på för hand! :D :bravo:

länk till komponeterna som jag ska ha

Förstärkaren:http://www.conrad.se/STEREO-F%26Ouml;RS ... 1=tablink2

Högtalarna är två 10 watts

och så lär jag väll behöva en Potentiometer (ifall det nu påverkar uträkningen)
philipj

Re: bygga högtalar låda (ej baslåda)

Inlägg av philipj »

soundbrigade skrev:Jag köpte ett paket enkla och asbilliga förstärkare från AliExpress. Tjugo dollar för fyra stycken är en femma styck (drygt 30 svenska spänn). Sälj tre till dina kompisar för en hundring så går affären skapligt ihop.
Billiga förstärkare från AliExpress.
Sedan kan du köra med en billig blyack du köper på Biltema:
Billig blyack från Biltema

vet inte om jag var trög i början men hitta ju allafall den här kommentaren från soundbridge och det verkar ju perfekt. Så hur fungerar förstärkaren rent praktiskt vad ska in i vad och vad är jp2 för något (den sitter brevid ströminputen)

vilket bly ack passar då? som sagt vill jag ha så lång tid som möjligt utan att det kostar sjkortan

OBS. jag menad inte att jag var intreserad av att köpa från soundbridge utan att jag beställer från aliexpress(är enklare)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har nog inte (??) följt tråden men ska du köra på batteri så kan ju ett litet 12V MC-batteri funka skapligt bra. Ett lagom stort från Biltema skulle väl fungera. Dock har en del dåliga medan andra har bra erfarenhet av Biltemas små batterier.
Länk till Biltema blybatterier
Kolla också
Osv ...

När du skriver 10W högtalare kan man vara lite smågrinig och säga att en högtalares effekttålighet är lika viktig som storleken på en bils bensintank när man pratar motorprestanda. 1=w låter iofs lite lite men om man kollar gamla hederliga engelska högtalarelement var dessa märkta med låga effektsiffror just för att de gällde för elementet testat fritt i luften och inte arbetade mot en högtalarlåda där de kunde tåla att matas med högre effekter.
Troligen kommer förstärkaren att låta riktigt illa när du närmar dig maxutslag varför du kanske begränsar effektuttag till någon Watt.

Tillägger: självklart ska du handla av vem du vill. Jag ville bara förenkla för dig eftersom jag hade alla prylar hemma. Men testa AliEX, du kommer att bli positivt överraskad. :tumupp:
philipj

Inlägg av philipj »

jo jag har hört att dom är bra, och min brosa har handlat hos dom och det funka riktigt bra. föresten man ökar alltså watten med poteniometern då?
philipj

Inlägg av philipj »

vad innebär uteffekt 2x10w (RMS)

funderar på den här förstärkare
http://www.conrad.se/BASETECH-AP-2100-M ... 1=tablink2
philipj

Inlägg av philipj »

Som jag har räknat så blir det väldigt lite batteri tid eller stämmer inte mina beräkningar.

alltså om vi tar 4,5 som exempel så har jag räknat så här

4.5/5=0.9

vilket inte äns blir en timme och dom som är högre är tyngre och dyrare än vad jag tänkt

(5 A är alltså vad förstärkaren drar)
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

Införskaffa ett optimabatteri, gel batteri som pallar en del stryk. Syra batterier skall du undvika

Byggde själv en strandhögtalare med drogs av 12v och 230v beroende på vad som fanns tillgängligt
Skriv svar