Weller WHS40 skruven till spetsen sitter fast
Weller WHS40 skruven till spetsen sitter fast
Jag har en Weller WHS40 som funkar bra för mina behov. Jag har köpt en ny lödpenna till den eftersom jag inte lyckades få loss skruven från den när jag skulle byta spets. Nu visar det sig att den nya efter ett par års användning uppför sig likadant.
Har någon ett tips på hur man ska få loss skruven? På den gamla drog jag sönder skruven, men jag tänkte försöka undvika detta på den jag har nu.
Har någon ett tips på hur man ska få loss skruven? På den gamla drog jag sönder skruven, men jag tänkte försöka undvika detta på den jag har nu.
Re: Weller WHS40 skruven till spetsen sitter fast
Menar du muttern som sitter på själva pennan?
I så fall, prova när den är varm. Försiktigt.
Det är den skruven märkt "9" på bilden, antar att det är den du menar.
Ska prova imorgon.
Ska prova imorgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har du haft sönder den eller sitter den bara hårt ? ..jag skulle också försökt när den är varm dock, brukar vara enklast, men jag har fått borra ur skruven, gängat och satt dit en ny på nån av mina lödkolvar.
Nej, den är inte trasig (bara den första jag hade).
- ochkl0620
- Kontakt:
Hade precis samma problem med min whs 40 jag hade för ett tag sen. Fick mycket riktigt borra ut skruven.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Det som brukar fungera är precis som föregående säger. Värme. Om du kan, så försök värm enbart pennan med en gaslåga eller liknande och inte skruven. Trixet är att få en tempskillnad mellan skruv och gods. Har du otur har skruven skurit, då kan det bli lite "svettigt"...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Se om något av tipsen i min gamla tråd kan fungera: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =fornminne
(Ja, jag hittade tråden genom att söka på "fornminne". Mindes att jag skrivit det.)
Där skrev DeeJayPA "Det bästa är ju att skaffa sig en Weller
"
Men det är ju tydligen inte bara på billiga lödpennor som det här problemet finns.
(Ja, jag hittade tråden genom att söka på "fornminne". Mindes att jag skrivit det.)
Där skrev DeeJayPA "Det bästa är ju att skaffa sig en Weller

Men det är ju tydligen inte bara på billiga lödpennor som det här problemet finns.

När den varit uppe i temperatur och svalnat till ca: 100C, sätt en droppe 5-56 på skruven och låt den ligga en stund.