Förstärkare inte bara till högtalare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Förstärkare inte bara till högtalare.

Inlägg av Walle »

Anledningen att jag frågar är:
Kan man skapa en ton som är en jämn spanning? En PWM med nästan 100% borde vara möjlig.
Går det inte att lösa med diod? Mitt supersimpla halvågsslutsteg borde lösa den biten. Typ 99% PWM räcker, om det inte går med konstant spänning.
I värsta fall får jag pulsa PAR porten, att pulsa likström ger också en ton. Och med likriktare och kondensator så borde det ok. Sinus exemplet ovan bör funka. Det viktiga är vad som kommer ut i slutändan, inte detaljer på vägen
Jag har fyrkantvåg på min gamla signalgenerator, och det låter.
Rätta mig om jag har fel (kanske har jag totalt missförstått vad du försöker säga?), men jag får känslan av att du inte riktigt har förstått skillnaden mellan likspänning och växelspänning/icke-konstant signal, och vad som faktiskt händer om du matar sagda signal till en förstärkare.

Ur en ren likspänning kan du aldrig få något slags ljud, själva definitionen för ljud är just att signalen är föränderlig (alla former av ljud, oavsett källa, uppstår på grund av svängningar i vågformen). Det spelar ingen roll hur likspänningen genereras, så länge vi pratar om ren likspänning så kommer du som allra mest höra ett knäpp när du kopplar in högtalaren. Pulsad likspänning är inte detsamma som likspänning, en fyrkantsvåg är per definition massor med sinusvågor med olika frekvens, oavsett om det var en ren likspänning innan spänningen "hackades upp". Givetvis "låter" en fyrkantsvåg om man kopplar in den till en högtalare, det är ju en växlande signal.
1802

Inlägg av 1802 »

Walle: Läs ämnesraden. Målet är inte att få ut ljud i slutändan. Ett mål kan vara att få ut en jämn spänning på utgången, med ljudkälla(mp3 m.m) på ingången. Det har vi redan löst. En PWM kurva en annan "inte bara till högtalare", utan till något annat.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Varför då allt snack om att "det låter"?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En audioförstärkare kan INTE, jag upprepar, INTE ge ut någonting på högtalarutgångarna som inte låter! (om du ansluter en högtalare för att lyssna på signalen)
Matar du in en signal på ingången som inte låter, då får du heller inte ut något på utgången. Så enkelt är det.

En fyrkantvåg som låter kommer att gå genom förstärkaren och komma ut som något som låter. Det blir lite annorlunda än en fyrkantvåg i andra änden, men det är inte ett rakt streck om du kollar med oscilloskop.
1802

Inlägg av 1802 »

Sinus in likriktare på slutet blir rak nästan likström. Med moddad sinus borde det gå att få den spikrak.
Om kraften från min signalgenerator inte räcker för att driva en hdd motor, så kan ett steg hjälpa. Och jag borde kunna få variabel hastighet på motorn. Jag har dock inte provat ännu.
Skriv svar