Förstärkare inte bara till högtalare.
Förstärkare inte bara till högtalare.
Vad kommer ut ifrån en ljudförstärkare? Hur kan man belasta den? Kan man skapa en ton som är en jämn spanning? En PWM med nästan 100% borde vara möjlig.
Några exempel ir LED i hörlurs utgången på mobiltelefon. Finns det en "tv be gone" .mp3? Driva stegmotor skall gå, kräver nog lite effekt. En bekant kopplade 12V glödis på hemmastereons högpratar utgång. Troligtvis parallelt. Funkade trots det inte är helt rätt. Jag får prova glödlampa på mitt supersimpla slutsteg. Synd att min fyrkantgenerator inte har variabel pulsbredd(on mot off). Kanske går det att fuska ihop nått med filter. Så jag får PWM.
Några exempel ir LED i hörlurs utgången på mobiltelefon. Finns det en "tv be gone" .mp3? Driva stegmotor skall gå, kräver nog lite effekt. En bekant kopplade 12V glödis på hemmastereons högpratar utgång. Troligtvis parallelt. Funkade trots det inte är helt rätt. Jag får prova glödlampa på mitt supersimpla slutsteg. Synd att min fyrkantgenerator inte har variabel pulsbredd(on mot off). Kanske går det att fuska ihop nått med filter. Så jag får PWM.
Re: Förstärkare inte bara till högtalare.
"en ton som är en jämn spänning"
Det finns ju inte! Toner är svängningar, tystnaden är avsaknaden av svängningar.
Men självklart kan man förstärka DC-signaler - om förstärkaren är DC-kopplat hela vägen igenom. Det är väl mycket få efter vad jag vet så om du inte har en speciell förstärkare är svaret nej.
Det finns ju inte! Toner är svängningar, tystnaden är avsaknaden av svängningar.
Men självklart kan man förstärka DC-signaler - om förstärkaren är DC-kopplat hela vägen igenom. Det är väl mycket få efter vad jag vet så om du inte har en speciell förstärkare är svaret nej.
Signalen är antagligen AC-kopplad. Så du måste ha en signal som ligger symetriskt runt noll. Dessutom ska all frekvenskomposanter ligga mellan 100Hz och 20kHz eller något i den stilen.
Går det inte att lösa med diod? På ett vanligt slutsteg. Mitt supersimpla halvågsslutsteg borde lösa den biten. Typ 99% PWM räcker, om det inte går med konstant spänning. Att skapa en .mp3 med önskad PWM borde inte vara svårt. Och fixa lite ljus effekter.
Vad är det du vill uppnå? Att tända en glödlampa?
Om det är glödlampan lyser den lika bra med AC som med DC, alltså är intensiteten enbart en fråga om spänningssväng.
Om det är glödlampan lyser den lika bra med AC som med DC, alltså är intensiteten enbart en fråga om spänningssväng.
Exempel finns i första inlägget. Ir dioder för fjärrkontroll, stermotor, lampor m.m. Fyll gärna på med mer.
Varför då? För att tillgången på billiga förstärkare är stor här. Många objekt finns i "skrotlådan".
Varför då? För att tillgången på billiga förstärkare är stor här. Många objekt finns i "skrotlådan".
Och du menar att en ID-LED som är modulerat med 38kHz i 10% duty-cycle ska kunde drivas med en förstärkare som har en frekvenstopp vid 20kHz? 
Jag ser ingen av dina exempel som lämpade för ett (eller fler) analogt(analoga) förstärkarsteg, helt enkelt för att det är för många förluster i steget.
Sedan är de ju inte designad för detta heller så det är ju inte konstigt att det inte passar ihop.
Självklart kan man använda komponenterna osv. men kopplingen är ju gjort för att spela ljud.
Jag ser ingen av dina exempel som lämpade för ett (eller fler) analogt(analoga) förstärkarsteg, helt enkelt för att det är för många förluster i steget.
Sedan är de ju inte designad för detta heller så det är ju inte konstigt att det inte passar ihop.
Självklart kan man använda komponenterna osv. men kopplingen är ju gjort för att spela ljud.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det du nu ska använda för att skicka en signal med in i förstärkaren, kan lika bra driva IR-dioden direkt utan förstärkare. Det blir ju bara ett extra steg som drar en väldans massa ström helt i onödan.
-
Bittämjaren
Nu ska vi inte ta bort experimentlustan för 1802
Det 1802 vill ha är ett växelspänningsaggregat, man fixar en t.ex. CD skiva med 50Hz ton inspelad och spelar den i förstärkaren och ut får du variabel växelspänning ut på högtalarutgången där nivån ställs in med volymkontrollen, jag har provat i min ungdom (med tongenerator för CD-skivan var inte uppfunnen). T.ex. en förstärkare på 50W 8ohm ger 0 - 20V växelström ut max 2,5A.
Medge att att detta är mycket roligare än en trist vridtrafo
Det 1802 vill ha är ett växelspänningsaggregat, man fixar en t.ex. CD skiva med 50Hz ton inspelad och spelar den i förstärkaren och ut får du variabel växelspänning ut på högtalarutgången där nivån ställs in med volymkontrollen, jag har provat i min ungdom (med tongenerator för CD-skivan var inte uppfunnen). T.ex. en förstärkare på 50W 8ohm ger 0 - 20V växelström ut max 2,5A.
Medge att att detta är mycket roligare än en trist vridtrafo
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Visserligen.
Nu har jag inte provat att mäta högtalarutgångarna med oscilloskop någon gång när jag kört in ultraljud på ingången, men det kan kanske funka. Det lär inte bli någon väldigt stor effekt bara. Man kan ju plocka bort lite filter och så för att se om man får ut nåt av värde.
Och teoretiskt sett borde det gå att få till 38kHz med två IR-dioder till en ljudutgång när jag tänker efter. Man kopplar dem parallellt med varandra, motpols. Skickar man då ut en 19kHz pulsvåg så blir det ju 38kHz blink.
Använder man sen två per kanal och fasförskjuter vänster och höger behöver man inte mer än 9,5kHz.
Nu har jag inte provat att mäta högtalarutgångarna med oscilloskop någon gång när jag kört in ultraljud på ingången, men det kan kanske funka. Det lär inte bli någon väldigt stor effekt bara. Man kan ju plocka bort lite filter och så för att se om man får ut nåt av värde.
Och teoretiskt sett borde det gå att få till 38kHz med två IR-dioder till en ljudutgång när jag tänker efter. Man kopplar dem parallellt med varandra, motpols. Skickar man då ut en 19kHz pulsvåg så blir det ju 38kHz blink.
Använder man sen två per kanal och fasförskjuter vänster och höger behöver man inte mer än 9,5kHz.
För ir dioder räcker hörlurskraft. En sinus för att få vridtransformator coolt. Borde vara en lätt sak att ändra frekvens och få typ frekvensomformare. Men det borde finnas fler kul signaler att förstärka till nått som inte är högtalare. Hittade ca50V i min onkyo8015 vad kan den ge med sinus in? Hur räknar man ut hur låg resistans på belastningen Rb? Driva stegmotor? Likströmsmotor med emulerad h-brygga? 3-fasmotor, finns ju små med och med div spänningar.
Han får väl använda en gammal QSC som går upp till 300000Hz, någon stans har jag sett att min gör det men nu sist jag kollade så var det bara 50000Hz.
Det känns tryggt vad det än är när man hör max 10000Hz.
Det känns tryggt vad det än är när man hör max 10000Hz.
En ton är per definition ett ljud som svänger med en viss frekvens. Vad en högtalare gör är att den försöker svänga med den frekvensen som du vill ha en ton i.1802 skrev:Kan man skapa en ton som är en jämn spanning?
En "jämn spänning" är per definition (du definierade den just) jämn, d.v.s. utan svängningar. D.v.s. likström, DC. Du vet ju från ditt experiment för nån vecka sen att likström i en högtalare inte ger någon ton. Likström genom en högtalare gör att membranet rör sig åt ett håll och stannar där.
Så nej, någon ton kommer du aldrig få från en jämn spänning, oavsett hur många dioder och hur mycket PWM du än använder. Är spänningen jämn, d.v.s. den fluktuerar inte, den är stabil, ren DC, så blir det ingen ton. Eller om man ska vara ful kan man ju säga att du får en ton på 0 Hz...fast det är ju fel eftersom en ton per definition innebär att det svänger.
Så med andra ord: Att be om en ton från en jämn spänning är som att be om att 1 = 0.