Vad betyder varningslampan?
Re: Vad betyder varningslampan?
Jag misstänker också att det något knas med ackumulatorn.
Har du ett hydraulschema du kan ladda upp här?
Har du ett hydraulschema du kan ladda upp här?
Re: Sv: Vad betyder varningslampan?
Okej jag hittade lite ritningar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tyvärr har jag för dålig syn för att utläsa något av dessa ritningar.
Även om balanseringscylindern skulle vara helt utan funktion, tycker jag att servot skulle orka ändå.
Vad är det för typ av mätsystem på maskinen?
Enkoder eller linjärskalor?
Om det är enkoder kanske man kunde demontera motorn och testköra den löst?
En anna bra test är att batteristyra servoförstärkaren, för att se att motor och servodrivare fungerar som det ska.
Även om balanseringscylindern skulle vara helt utan funktion, tycker jag att servot skulle orka ändå.
Vad är det för typ av mätsystem på maskinen?
Enkoder eller linjärskalor?
Om det är enkoder kanske man kunde demontera motorn och testköra den löst?
En anna bra test är att batteristyra servoförstärkaren, för att se att motor och servodrivare fungerar som det ska.
Nu börjar du tala lite grekiska känner jag!
jag har fått med instruktionsböcker på skalor av märket Siemens modell LS 403 tror jag det var!

Om du tittar på maskinen borde du se skalorna.
Z-skalan brukar sitta nära Z-gejdern.
Ungefär där gränsbrytarna sitter.
Den kan sitta på motsatt sida också.
Det är svårt att ge några bra felsökningstips, men man får försöka utesluta saker, en efter en.
Nu vet du ju X och Y är ok i alla fall.
Man kan ju tänka sig att om maskinen har en defekt mätskala på Z, då kan det nog bli diverse konstigheter.
Z-skalan brukar sitta nära Z-gejdern.
Ungefär där gränsbrytarna sitter.
Den kan sitta på motsatt sida också.
Det är svårt att ge några bra felsökningstips, men man får försöka utesluta saker, en efter en.
Nu vet du ju X och Y är ok i alla fall.
Man kan ju tänka sig att om maskinen har en defekt mätskala på Z, då kan det nog bli diverse konstigheter.
Jo jag har ju sett skalan. Den sitter på motsatt sida och det är ganska dyngit där ikring. Kan det räcka att prova blåsa lite tryckluft.
"Kan det räcka att prova blåsa lite tryckluft."
Det tvivlar jag på.
Om man ska ge sig på det som är minst arbete, så tror jag batterikörning ligger nära till hands.
Fungerar det, då kan du vara nästan säker på att motor och servoförstärkare fungerar.
På servoförstärkaren bör det finnas en ingång för +-10V.
Du får koppla ur kablarna där och ersätta med t.ex. ett 1.5V batteri.
Har du elritningarna kan vi nog lista ut vilka kablar det är.
Ett frågetecken är bromsen till Z-axeln.
Men den antar jag släpper så fort man startar maskinen?
Du skulle även kunna mäta +-10V under referenskörning.
Då kan du jämföra värdet med de andra axlarna och se om det verkar vettigt.
Det tvivlar jag på.
Om man ska ge sig på det som är minst arbete, så tror jag batterikörning ligger nära till hands.
Fungerar det, då kan du vara nästan säker på att motor och servoförstärkare fungerar.
På servoförstärkaren bör det finnas en ingång för +-10V.
Du får koppla ur kablarna där och ersätta med t.ex. ett 1.5V batteri.
Har du elritningarna kan vi nog lista ut vilka kablar det är.
Ett frågetecken är bromsen till Z-axeln.
Men den antar jag släpper så fort man startar maskinen?
Du skulle även kunna mäta +-10V under referenskörning.
Då kan du jämföra värdet med de andra axlarna och se om det verkar vettigt.
Det finns ju så rackarns många sidor med elscheman.
Vad ska hända när man kopplar på ett 1.5v batteri där?
Jag är fortfarande fundersam uti de här med motvikten till z axeln. Går det att ta reda på hur mycket hydraultryck jag ska ha till acc. Tanken?
Kändes ju så konstigt vid senaste start försöket att bordet "ramlade" ner fort för att sedan fara upp fort och säga grovt positioneringsfel C.
Detta trots att jag sänkt matningen till referens sökning z

Jag är fortfarande fundersam uti de här med motvikten till z axeln. Går det att ta reda på hur mycket hydraultryck jag ska ha till acc. Tanken?
Kändes ju så konstigt vid senaste start försöket att bordet "ramlade" ner fort för att sedan fara upp fort och säga grovt positioneringsfel C.
Detta trots att jag sänkt matningen till referens sökning z
"Vad ska hända när man kopplar på ett 1.5v batteri där?"
Vid 10V är det full fart på servomotorn.
Vid 1.5V borde den röra sig i lite behaglig fart.
Du kan inte ha batteriet inkopplat hela tiden, det måste du "dutta" till med för att få motorn att snurra.
"Går det att ta reda på hur mycket hydraultryck jag ska"
Det är möjligt att det står något på den 3:e bilden.
Den är för suddig för att kunna läsas.
"Kändes ju så konstigt vid senaste start försöket att bordet "ramlade" ner fort för att sedan fara upp fort och säga grovt positioneringsfel C. "
Det låter nästan som att bara bromsen släpper och motor är helt kraftlös.
Upp och ned-rörelserna kanske bara beror på dålig funktion hos balanseringscylindern?
Det som är absolut minst arbete är att mäta på +-10V.
Du kanske kan ta några skarpa bilder inne i elskåpet?
Då ser vi i alla fall servoförstärkarna.
Vid 10V är det full fart på servomotorn.
Vid 1.5V borde den röra sig i lite behaglig fart.
Du kan inte ha batteriet inkopplat hela tiden, det måste du "dutta" till med för att få motorn att snurra.
"Går det att ta reda på hur mycket hydraultryck jag ska"
Det är möjligt att det står något på den 3:e bilden.
Den är för suddig för att kunna läsas.
"Kändes ju så konstigt vid senaste start försöket att bordet "ramlade" ner fort för att sedan fara upp fort och säga grovt positioneringsfel C. "
Det låter nästan som att bara bromsen släpper och motor är helt kraftlös.
Upp och ned-rörelserna kanske bara beror på dålig funktion hos balanseringscylindern?
Det som är absolut minst arbete är att mäta på +-10V.
Du kanske kan ta några skarpa bilder inne i elskåpet?
Då ser vi i alla fall servoförstärkarna.
Okej. Ska strömmen vara på till maskinen när man gör detta?
Den har ju går "hela" vägen upp tidigare! Skulle den kunna göra det om motorn var kraftlös?
Den har ju går "hela" vägen upp tidigare! Skulle den kunna göra det om motorn var kraftlös?
"Den har ju går "hela" vägen upp tidigare! Skulle den kunna göra det om motorn var kraftlös?"
Svårt att säga.
Det skulle kunna vara balanseringscylindern som trycker upp bordet.
Det kan lika gärna vara motorn som skenar.
Svårt att säga.
Det skulle kunna vara balanseringscylindern som trycker upp bordet.
Det kan lika gärna vara motorn som skenar.
Blås absolut inte luft i skalorna. Risken är stor du bara blåser in skit.
Har du klurat något mer på felsökningen?
Till en början kunde du läsa av beteckning och fabrikat på servoförstärkare och motorer.
Till en början kunde du läsa av beteckning och fabrikat på servoförstärkare och motorer.
Nu ska ni få höra att maskinen har självlagat sig 
Jag misstänker att det bara var lyft/för dåligt tryck i kolvaccumulatorn till balanseringscylindern.
Jag har varit bortrest i helgen och testade när jag kom hem sent igårkväll, det tog ganska länge (typ 30 sek) innen den började köra referensen i Z men den körde lugnt och bestämt.
Sen har jag hunnit premiärfräsa lite snabbt i ett topplock och allt verkar vara i sin ordning, verkar som att en hel del av mina verktygskonor inte passar i spindeln dock..
Av vad jag kunde se så var det klossarna (medbringarna) som var för stora på spindeln. Jag har fått med massa olika koner på vilka det satt olika sorters dragtappar.. Jag kan fota lite och lägga upp nå bilder snart!

Jag misstänker att det bara var lyft/för dåligt tryck i kolvaccumulatorn till balanseringscylindern.
Jag har varit bortrest i helgen och testade när jag kom hem sent igårkväll, det tog ganska länge (typ 30 sek) innen den började köra referensen i Z men den körde lugnt och bestämt.
Sen har jag hunnit premiärfräsa lite snabbt i ett topplock och allt verkar vara i sin ordning, verkar som att en hel del av mina verktygskonor inte passar i spindeln dock..
Av vad jag kunde se så var det klossarna (medbringarna) som var för stora på spindeln. Jag har fått med massa olika koner på vilka det satt olika sorters dragtappar.. Jag kan fota lite och lägga upp nå bilder snart!