Crescendo

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hur kan du urskilja ett brummande ljud när steget självsvänger?
Du måste få bort självsvängningen innan du kan börja eliminera brum!
Är lite grann som att du har krockat med en älg och det första du gör är att kolla att alla lampor är hela...
En 1Mhz signal kan i värsta fall förstöra både steget och säkert högtalaren också. Och framförallt ge upphov till endel lustiga ljud skulle jag kunna tänka mig..(som även kan uppfattas som brumm)

Pagge (som är den riktiga experten på sånt här :)) hade en hel del bra råd på föregående sidor hur du kan göra för att få bort oscillationen. Jag tycker du skall börja med att försöka få iordning på det först innan du lägger krut på annat.
Lycka till!
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

JimmyAndersson: Jepp, med ett första ordningens filter blir det bara 6dB/oktav. Nja, ljud/mastringstekniker är jag väl inte men scentekniker har jag varit en hel massa. Och visst har jag kört ljud vid ett hundratal tillfällen, så någonting har ju fastnat. Min bror är ljudingenjör och mastrar skivor lite nu och då.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

maha: Det är nästan roligare att sköta ljud ute än att sitta inne i studion jämt. Men i studion behöver man inte hålla på att "riva" ljudet när man är klar, allt finns på plats hela tiden, så det är fördelen. :)

Ljudingengör! Ojdå. Mycket intressant!

..Ehm, nu har jag trillat ur ämnet.. :oops: :)
danne_linkinpark

Inlägg av danne_linkinpark »

Det här är det mest underliga jag har vart med om, jag provade lite saker idag. Först lödde jag på en högtalare på utgången direkt, sen testade jag att ta bort korten från trafona och det brummade lite, sen satta jag tillbaka bakstycket och det började brumma igen. Sen provade jag att isolera mellan bakstycket och lådkanterna med lite el-tejp och det blev helt tyst, sen tog jag en kort sladd och kopplade mellan bakstycket och en av lådkanterna , jag satte dit sladden på bakstycket och sedan satte jag det på lådsidan och det började låta igen, man kunde riktigt dra sladde och det knastra och braka i högtalarn!! Sen provade jag att jorda lite mer på sidorna av lådan men det hjälpte inte, och till slut tog jag bort botten som är av stål och det hjälpte inte heller, så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra??
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Okej, några saker. Du har två trafos vilket jag först trodde var för att du hade separata matningar till kanalerna, men du har bara två kondensatorer så då antar jag att kanalerna delar samma matning? Rätta mig om det är fel men jag antar det tills vidare.

1) Jag är fortfarande nyfiken på hur du vet att det självsvänger i 100-300khz? Du nämnde oscilloskop men sa inget om amplituden eller utseendet. Är du verkligen _säker_ på att det oscillerar? Det verkar nästan fungera för bra för självsväninging.

2) Ett någorlunda väl designat slutsteg skall inte ha några som helst probem med lite 100Hz rippel på matningsspänningen såtillvida int:
*kondensatorbanken är på tok för liten
*kondensatorerna är trasiga.

Misstanke om trasiga kodensatorer kan lätt kontrolleras om du har oscilloskop, mät bara mellan signaljord och matninsspänningen, du bör se ett rippel på några volt vid tung belastning och knappt synligt rippel vid tomgång.

3) Jag tittade lite nogrannare på denna bild
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... t&id=15936
Är det stjärnjorden som sitter där med en bult i bottenplattan? Stjärnjorden (stjärnjord=signaljord) skall absolut INTE ha NÅGON kontakt med chassit (som endast skall vara skyddsjordat med tredje ledaren från 220V jacket). Jag kan inte nog understryka att _INGEN_ del av signaljorden, dvs. den jord som går till:
*Högtalare
*Insignalsjord
*Sekundärjord från trafo (centertappen)

Får vara kopplad i slinga, eller ha något som helst att göra med skyddsjorden (Dvs. chassit).

Hur är det med kontakterna på baksidan, det ser ut som att insignalen som sen går via coaxialkabel (BRA!, coaxial e fint) till korten, jag ser inte riktigt men det ser inte ut som att skärmen är ansluten vid RCA kontakten, min gissnig är då att RCA kontaktens hölje (signaljord) är kopplad till chassit (Vilket är strängeligen förbjudet)

4) Har man två jordar som kommer in till stegen vilket du har med 2 RCA kontakter skall man väl egentligen ha skilda matningspänningar och helt separerade jordar mellan kanalerna, annars får man en jordslinga i insignalkablarna vilkas jordar är ihopkopplade i bägge ändar.
Delar man matningsspänning skall man helst ha bägge signalledarna i samma sladd typ skärmad stereopluggs sladd. Jag tror inte det är detta som ställer till problem för dig dock, bara en liten "audiofil" tanke.

Jag skulle alltså rekomendera följande åtgärder, viktigast först:

*Se till att stjärnjorden (dvs. alla audiojord) är helt elektriskt skild från chassit
*Se till att inga ljudkontakter (t.ex. insignalen) tar i chassit, jorda dessa i stjärnan istället.
*Mät matningsspänningen från kondensatorbanken med oscilloskop
*Mät upp ev. självsväningar ordentligt med oscilloskop så att detta problem kan avskrivas/bekräftas
*Kontrollera att chassit är ordentligt skyddsjordat
Senast redigerad av pagge 9 januari 2006, 02:58:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Det verkar som du har hittat orsaken till brummet men det primära måste vara att lösa självsväningen. Löste de sig också när brummet försvan ?

Som det tidigare har beskrivits att profilen över trafona skapar en sluten krets så kan höljet i lådan också göra det, har inte hört om det förut, förutom då centrumbulten i trafon tar i lådans översida. Som jag ser det så skall man väll försöka ordna stör källan först och om inte det går försöka skydda sig mot störningen.

1. Se om du kan vända någon trafo fysiskt, eller koppla om dem elektriskt så att magnet fälten tar ut varandra.

2. Testa om du kan ändra kabeldragningen för att minska induktionen i kablarna.

3. Se till att det inte blir en sluten krets i höljet med hjälp av plast/teflon isolering. Alla delar måste dock vara skyddsjordade men undvik att få en slinga.

4. Gör en magnetisk avskärmning svårt att få bra och omständigt, så det är sista utvägen. Magnetisk avskärmning av signal kablar görs t.ex. med dubbelskärm. Den yttre skärmen jordas ordentligt i båda ändar för att absorbera eventull magnetisk strålning. Inner skärmen jordas i ena änden för att absorbera det elektriska fältet från ytterskärmen. Magnetfältet påverkar alla ledare även de på mönsterkorten så det måste också lösas.

Jag har själv haft ett likande fel med ett av mina tidiga hemma byggen som jag löste efter en tid. I efterhand så konstaderade jag att det rörde sig om två fel.

Min egen konstruerade mjukstart snedbelastade plus och minus sidan på matningen. Löstes genom att jag mätte spänningen mellan plus och minus i stället för mellan plus och jord. 80 % brummet borta.

Insåg att jag måste ha någon potential skillnad någon stans där det inte borde. Hade tur då det var lätt löst eftersom det var jordningen. Lödde in en kabel på en av ledarna på mönsterkortet i slutstegen som jag jordade hårt.
danne_linkinpark

RCA kontaktens hölje är jordat till bottenplåten!! Men fattar inte detta signaljord vart ska den gå vart ska man fästa den?? Skyddsjord är väl den jag har i bottenplåten?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

RCA kontaktens hölje är jordat till bottenplåten!!
Det skall den inte vara! Isolera höljet annars får signaljord kontakt med lådans hölje och skyddsjord.
Signaljord skall inte gå någonstans! Den fungerar bara som en potential för allt ljud och skall endast anslutas till kondensatorbankens mittpunkt (0V stjärnjord) Som inte (!) skall ha kontakt med lådans chassi som redan nämnts flertal gånger. För att kolla att du fått bort all kontakt kan man ohm mäta mellan dessa jordar.
Senast redigerad av Fritzell 9 januari 2006, 11:22:24, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

pagge skrev: 3) Jag tittade lite nogrannare på denna bild
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... t&id=15936
Är det stjärnjorden som sitter där med en bult i bottenplattan? Stjärnjorden (stjärnjord=signaljord) skall absolut INTE ha NÅGON kontakt med chassit (som endast skall vara skyddsjordat med tredje ledaren från 220V jacket). Jag kan inte nog understryka att _INGEN_ del av signaljorden, dvs. den jord som går till:
*Högtalare
*Insignalsjord
*Sekundärjord från trafo (centertappen)

Får vara kopplad i slinga, eller ha något som helst att göra med skyddsjorden (Dvs. chassit).
Där står det vart RCAingångarnas jord ska vara kopplade
danne_linkinpark

danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Och som det har sagts många gånger i denhär tråden. Det är att be om brum. Se till att du inte har kontakt mellan. signaljord och skyddsjord. Ska man ha kontakt mellan skydds jord och signaljord så ska det vara via en stor resistor eller liknande. Men om du inte har en bra anlednign till det så se till att du inte har kontakt där.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Där har du en trolig brumkälla, signaljord och chassi sammankopplat.

Koppla bort signaljorden från chassit!

Till chassit skall det vara EN ENDA tåt tillkopplad, och det är SKYDDSJORDEN som kommer från nätsladden, den GULGRÖNA kabeln.

Signaljorden skall vara så isolerad från chassit som praktiskt möjligt.

Signaljord = höljet på en rcs kontakt, minus på högtalarutgången och mittuttaget på nätdelens externsida.

Dessa ska INTE ha någon som helst kontakt med chassit.
danne_linkinpark

Så om jag inte kopplar ihop signaljord och skyddsjord så försvinner brummet?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Högst troligt JA.
danne_linkinpark

Ok bra!!TACKAR är inte så van att bygga förstärkargrejer än:)
Skriv svar