Okej, några saker. Du har två trafos vilket jag först trodde var för att du hade separata matningar till kanalerna, men du har bara två kondensatorer så då antar jag att kanalerna delar samma matning? Rätta mig om det är fel men jag antar det tills vidare.
1) Jag är fortfarande nyfiken på hur du vet att det självsvänger i 100-300khz? Du nämnde oscilloskop men sa inget om amplituden eller utseendet. Är du verkligen _säker_ på att det oscillerar? Det verkar nästan fungera för bra för självsväninging.
2) Ett någorlunda väl designat slutsteg skall inte ha några som helst probem med lite 100Hz rippel på matningsspänningen såtillvida int:
*kondensatorbanken är på tok för liten
*kondensatorerna är trasiga.
Misstanke om trasiga kodensatorer kan lätt kontrolleras om du har oscilloskop, mät bara mellan signaljord och matninsspänningen, du bör se ett rippel på några volt vid tung belastning och knappt synligt rippel vid tomgång.
3) Jag tittade lite nogrannare på denna bild
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... t&id=15936
Är det stjärnjorden som sitter där med en bult i bottenplattan? Stjärnjorden (stjärnjord=signaljord) skall absolut INTE ha NÅGON kontakt med chassit (som endast skall vara skyddsjordat med tredje ledaren från 220V jacket). Jag kan inte nog understryka att _INGEN_ del av signaljorden, dvs. den jord som går till:
*Högtalare
*Insignalsjord
*Sekundärjord från trafo (centertappen)
Får vara kopplad i slinga, eller ha något som helst att göra med skyddsjorden (Dvs. chassit).
Hur är det med kontakterna på baksidan, det ser ut som att insignalen som sen går via coaxialkabel (BRA!, coaxial e fint) till korten, jag ser inte riktigt men det ser inte ut som att skärmen är ansluten vid RCA kontakten, min gissnig är då att RCA kontaktens hölje (signaljord) är kopplad till chassit (Vilket är strängeligen förbjudet)
4) Har man två jordar som kommer in till stegen vilket du har med 2 RCA kontakter skall man väl egentligen ha skilda matningspänningar och helt separerade jordar mellan kanalerna, annars får man en jordslinga i insignalkablarna vilkas jordar är ihopkopplade i bägge ändar.
Delar man matningsspänning skall man helst ha bägge signalledarna i samma sladd typ skärmad stereopluggs sladd. Jag tror inte det är detta som ställer till problem för dig dock, bara en liten "audiofil" tanke.
Jag skulle alltså rekomendera följande åtgärder, viktigast först:
*Se till att stjärnjorden (dvs. alla audiojord) är helt elektriskt skild från chassit
*Se till att inga ljudkontakter (t.ex. insignalen) tar i chassit, jorda dessa i stjärnan istället.
*Mät matningsspänningen från kondensatorbanken med oscilloskop
*Mät upp ev. självsväningar ordentligt med oscilloskop så att detta problem kan avskrivas/bekräftas
*Kontrollera att chassit är ordentligt skyddsjordat