Wedge skrev:Om man tänker sig en sån burk utplacerad nånstans, och sen har abonnenter inom några km radie så är väl vanlig tvåtråd (och därmed ADSL) inte så dumt.

Med abonnenten på andra sidan väggen verkar det kanske lite tokigt med ADSL, ja.
Abbonenten/fastighetsägaren säger att han tror att ADSLen går via kabel.
Men han är inte säker då det var installerat innan han köpte fastigheten.
SRT-boxen trodde han inte användes, men den är i drift i alla fall.
Surrar och är ganska varm vid beröring.
Han är den enda abbonenten med två st abbonemang.
Nerre skrev:Det verkar ju lite lustigt att de kör ADSL ovanpå det hela, ADSL är ju liksom gjort för kopparlinor...
Är du helt säker på att det är ADSL? Vad är det för märke och modell på ADSL-modemet?
En mikrovågslänk är det ju, men vad det går för trafik över radio och hur den används är svårt att säga baserat på bilderna (om man inte råkar vara bekant med grejerna i fråga).
Jag är helt 100% på att det är ADSL, bytte ut båda modemen i dag och installerade en lastbalancerare så han får ut ca 13Mbit totalt över linorna.
Blir bara så förvånad, då jag aldrig hört talas om att man kört ADSL över mikrovågslänkar till abbonenter förut.
Det är verkligen mitt ute i ingenstans.
Som jag sa innan så är det inte helt säkert på att ADSLen går över länken, men i så fall så står hela maskinen igång i onödan och drar en sjujävla massa ström i onödan, för kall går den inte kan jag intyga. Ska undersöka det lite nogrannare i morgon, men den sitter precis brevid där telefon-kopplingplintarna sitter för huset.