Förstärkare inte bara till högtalare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eppi

Re: Förstärkare inte bara till högtalare.

Inlägg av eppi »

Ja det är något som du får grunna på!!!!!! Du tror inte att det var lite ironi i det hela? Men frun skulle bli mäkta impad det är ett som är säkert.
Tänk dig när hon står vid spisen och rör i grytan och tänker 26kHz, vilken höjdare till man jag har.
Senast redigerad av eppi 17 november 2013, 00:17:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ett ännu större Suck!
eppi

Inlägg av eppi »

Ja det är inte lätt, vi har alla våra stunder som är svåra.

Men nu kanske man kunde få en lite beskrivning över om det finns något fel som jag förbisett och som kullkastar hela projekter, eller det är projektet i sin helhet som det suckas åt.
Om det skulle vara så får väl jag sucka i stället?? Men det är bara att bita i det sura äpplet och gå vidare
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Problemet är ju att ingen begriper vad du vill göra och vad du vill uppnå. Detta eftersom alla dina inlägg är rätt flummiga.
Flummighet var något vissa pysslade på 60-70-talet.
Senast redigerad av TomasL 17 november 2013, 00:30:28, redigerad totalt 1 gång.
1802

Inlägg av 1802 »

Här var det fart :-)
Nu var ju tanken ljud in och alt annat än ljud ut. På par porten pulserar jag 5V, och det låter. Solcell från trädgårdsbelysning rakt in i förstärkare låter. Precis lagom till lågnivå. Är inte de likström? Men tråden handlar inte om ljud ut.
eppi

Inlägg av eppi »

Nu har moderator ändrat så mitt probem har kommit hit, en gudabenådad gärning.

Ingen förstår, då har dom läst dåligt.

Vi får ta det piano, en fråga till att börja med: Då är frågan om jag kan får ut 7-8 amper och 6volt, låter helt i min stil. Har ett steg som bara skräpar, det gäller att få in lämplig Hz men det kan man kanske orda på ett enkelt sätt.
Ett bamse steg ungefär 200W som ken matar glöden på min rörare, det kunde ju t.o.m vara 12kHz så hade man inte hört ett dugg från glöden. Det är sådant man tycker om.

Då är frågan om jag kan får ut 7-8 amper och 6volt från detta steg om jag t.ex. matar det med lagom spänning 1,2V och 26Hz.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du får väl läs databladet på dit specifika slutsteg, eftersom ingen vet vad det är för något, kan ingen svara.
Generellt sett så vill man nog prioritera spänning över ström, då det är enklare att hantera.
eppi

Inlägg av eppi »

Man kan undra vem som är yr i pottan, givetvis skulle inte moderatorn ändra så mitt problem med glödström kom in här.

Lite kul är det allt.

Kan man inte uttala sig med tanke på dom 200W-en?
Jag får väl se om maskin brinner upp?

Bellen är mycket så jag få säga godnatt. God natt!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Visserligen har jag druckit en del rödtjut i kväll, men yr i pottan, tja inte jag i alla fall.
Du säger att du har ett slutsteg som ligger och skräpar, utan att tala om vad för något, och du undrar om detta helt okänd steg kan lämna x antal ampere vid y volt.
Snälla, come real.
Sedan kan man undra varför du vill köra glöden på en rörstärkare vid 12kHz eller som du senare nämnde vid 26kHz.
eppi

Inlägg av eppi »

Nu var det moderaten som var yr tycker jag.

Jag menade att det inte har någon större betydelse var man lägger frekvensen över 10kHz eftersom jag inte hör över 10kHz men det är kanske inte bra?

Över den frekvens som jag slutar höra bode inte höras ifrån glöden, som det är nu så retar jag mig på ett visst ljud från just glöden.

Får se om mitt Ross är på nätet. Fick kolla på förstäkaren nu för att veta vad det hette.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om du retar dig från ljud från glöden, är din stärkare felkonstruerad, alternativt kanske du borde använda en halvledarbestyckad stärkare i stället, (rörstärkare skapar tydligen dig en hel del huvudbry, så använd halvledarbestyckade i stället)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

eppi: Du postade ett inlägg med en fråga till ett uttalande som Walle gjort i DEN HÄR tråden. De som inte läst den här tråden kan ju för 17 inte veta vilket uttalande du har en fråga om om du startar en helt ny tråd med sagda fråga? Alla läser inte alla trådar!
Skapar man en ny tråd ska alla info stå där, och inte en massa antaganden att folk vet vad man refererar till.
Det är ju som om jag skulle snacka med en kompis om något, och sen en halvtimme senare träffar jag en annan person och undrar vad han tycker om vad jag kom fram till för en halvtimme sen, utan att säga vad det var för något. :doh:
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

eppi En 200W förstärkare kan ge 7A ström om den är avsedd för 4ohm högtalare, givetvis pratar jag om riktiga watt och inga bilstereowatt eller dynamisk effekt eller vad nu alla tramsvärden kan heta.
1802 du säger "Solcell från trädgårdsbelysning rakt in i förstärkare låter. Precis lagom till lågnivå. Är inte de likström?"
Har du inte hört talas om pulserande likström = t.ex. likriktad växelström utan kondensator.
Solcellen ger ifrån sig ström som är proportionellt med ljuset som belyser den, och trädgårdsbelysning är ingen konstant ljuskälla,.. jo möjligtvis om du använder en glödlampa kopplad till ett batteri som ljuskälla för att belysa din solcell kopplad till förstärkaren. Prova med belysa solcellen med ett lysrör av den gamla sorten då får du brum (100Hz). till och med glödlampor ger brum, och moderna lysrör med elektronisk ballast ger 50 - 150kHz "brum".
Ang. den övriga debatten här på tråden: Batterier ger inte likström, de laddas ur, det blir väl en halv period av en långsam växelström för att inte tala om laddningsbara batterier där periodtid = tid för laddning och urladdning.
Fast så länge värdet inte ändrar sig när jag mäter DC med instrumentet kan man betrakta det som jämn likspänning och med AC som jämn spänning.
Solen ! den har sina fläckar som gör att ljuset varierar lite, inget är stabilt. 8)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

eppi: den förstärkare du tänkte generera 26kHz glödström med, är det också en rörförstärkare? Låter inte glödströmmen i den? Detta borde väl isf komma ut på utgången och in till rören i den andra?
eppi

Inlägg av eppi »

Jag använder transistorförstärkare till tusen men har likväl en rörare som är bra och den kan bli ännu bättre men t.ex. 2A trafo till glöden det är bara det att denna trafo håller på att brinna upp eftersom den är underdimensionerad. 2A är för lite när förstärkaren behöver kanske 7-8A.

Vad händer i en trafo som är för liten eftersom den tog bort övre frekvenser och glödströmen blev godkänd, är det så svårt att efterapa med en störra trafo så ljudet blir som med den lilla?
Svår nöt att knäcka!

Min Ross är en transistor, har ännu inte några data på den.
Skriv svar