Förstärkare inte bara till högtalare.
Re: Förstärkare inte bara till högtalare.
Ljudfilen kan nog inte bli en helt rak spänning. Nån som har länk till mjukvarubaserad signalgenerator med variabel pulsbredd? I värsta fall får jag pulsa PAR porten, att pulsa likström ger också en ton. Och med likriktare och kondensator så borde det ok. Sinus exemplet ovan bör funka. Det viktiga är vad som kommer ut i slutändan, inte detaljer på vägen
-
Bittämjaren
För mig finns det en jämn växelspänning, det är när alla periderna har samma amplitud så att effektivvärdet inte ändrar sig.
Bittämjaren det låter helt rätt för mig också fast jag vill lägga till filttofflor.
Menar du att du på allvar förväntar dig att höra en ton om du kopplar filtrerad likspänning till en högtalare, bara för att spänningen var pulsad innan filtreringen?1802 skrev:I värsta fall får jag pulsa PAR porten, att pulsa likström ger också en ton. Och med likriktare och kondensator så borde det ok. Sinus exemplet ovan bör funka. Det viktiga är vad som kommer ut i slutändan, inte detaljer på vägen
Det tror jag han kan för det verka jättesvårt att få likströmen att inte höras eftersom den inte är ren. Hade man med lätthet får den att inte höras så skulle denne vara jättglad.
Ja alltså, givetvis så låter icke ren likspänning, då det per definition är likspänning med överlagrad växelspänning.
Men det är inte det som är frågan, utan om 1802 förväntar sig att höra en ton om han kopplar helt ren likspänning till en högtalare.
Men det är inte det som är frågan, utan om 1802 förväntar sig att höra en ton om han kopplar helt ren likspänning till en högtalare.
Ja det förvänta han sig nog, kanske ett mekaniskt knäpp då membranet slår emot ändläge. Och efter det kanske ett mysigt knastrade då spolen börjar kokan, ja inte vet jag? Ah det hörs precis som när man steker fläsk mysigt till tusen.
Liksändning, förlåt spänning.
Walles: Ja alltså, givetvis så låter icke ren likspänning, då det per definition är likspänning med överlagrad växelspänning.
Det däringa överlagrad hur tusan får man bort det? Vad innebär överlagrad i detta fallet?
Det däringa överlagrad hur tusan får man bort det? Vad innebär överlagrad i detta fallet?
Re: Liksändning, förlåt spänning.
Du får bort den med ett lågpassfilter.
LC nät kan funka.
En annan variant, så länge man klarar spänningstapp är att köra en linjärregulator efter.
LC nät kan funka.
En annan variant, så länge man klarar spänningstapp är att köra en linjärregulator efter.
Re: Liksändning, förlåt spänning.
Nu känner man sig taggad till tusen, får hoppas att jag taggar ner innan morgondagen, jag skall lösa detta senare, det blir nog inte förr? Skall koppat in en djävulusisk drossel och se vad som händer? Här är vi nog på samma stadium som dom var på 1800-talet?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det lär inte lukta lika mysigt dock.eppi skrev:Ja det förvänta han sig nog, kanske ett mekaniskt knäpp då membranet slår emot ändläge. Och efter det kanske ett mysigt knastrade då spolen börjar kokan, ja inte vet jag? Ah det hörs precis som när man steker fläsk mysigt till tusen.
Och angående överlagring: Musik är många många olika frekvenser överlagrade på varandra. Det är alltså en mängd frekvenser som "spelar" samtidigt.
Har man då en likspänning på 5V, och så en överlagrad växelspänning på 5V, så svänger det hela mellan 0V och 10V, med en centrumlinje på 5V. Växelspänningen är i praktiken uppflyttad 5V över nollstrecket.
Flyttade in den andra tråden hit som eppi lyckades skapa istället för att svara här i...
Då har vi likväl ett lik här. Min tråd är död!!!!!!!!!!!! Lik ström.
Jaha då vet jag inte riktigt hur man skall förhålla sig till mitt problem eftersom jag stuntar i högtalare för till fället och bara känner för likström utan övertoner bläää för övertoner, kan man kalla dom för det detta överlagrade?
Jaha då vet jag inte riktigt hur man skall förhålla sig till mitt problem eftersom jag stuntar i högtalare för till fället och bara känner för likström utan övertoner bläää för övertoner, kan man kalla dom för det detta överlagrade?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Tja... jag tror det?
En audioförstärkare jobbar med växelspänning, både in och ut. Men om du matar in en sinuston på 50Hz och monterar en likriktarbrygga och en stor glättningskondensator på en högtalarutgång så kommer du få en lika fin likspänning som från vilken adapter som helst. Eller mata in 200Hz så blir det ännu finare.
Justera spänningen med volymratten. Men du får nog mäta med multimeter, för jag tror inte spänningen ökar linjärt med ratten...
En audioförstärkare jobbar med växelspänning, både in och ut. Men om du matar in en sinuston på 50Hz och monterar en likriktarbrygga och en stor glättningskondensator på en högtalarutgång så kommer du få en lika fin likspänning som från vilken adapter som helst. Eller mata in 200Hz så blir det ännu finare.
Justera spänningen med volymratten. Men du får nog mäta med multimeter, för jag tror inte spänningen ökar linjärt med ratten...
Då är frågan om jag kan får ut 7-8 amper och 6volt, låter helt i min stil. Har ett steg som bara skräpar, det gäller att få en lämplig Hz men det kan man kanske orda på ett enkelt sätt.
Ett bamse steg som matar glöden på min rörare, det kunde ju t.o.m vara 12kHz så hade man inte hört ett dugg från glöden. Det är sådant man tycker om.
Men det kanske finns en massa om i fallet? Ja intressant låter det i varje fall för mig eftersom jag inte vet något om det egentligen.
Frågan är om en förstärkare på kanske 200W kan leverera 8A på 6,3volt. till min glöd?
Man kunde har en musskrämma som levererade signalen till förstärkaren..
Då hade man kunnat imponera på omgivningen Jag kör 26kHz på glöden. Tusan då behöver den inte likriktas det är ju bara trams!!!!!!!!!!!!
Ett bamse steg som matar glöden på min rörare, det kunde ju t.o.m vara 12kHz så hade man inte hört ett dugg från glöden. Det är sådant man tycker om.
Men det kanske finns en massa om i fallet? Ja intressant låter det i varje fall för mig eftersom jag inte vet något om det egentligen.
Frågan är om en förstärkare på kanske 200W kan leverera 8A på 6,3volt. till min glöd?
Man kunde har en musskrämma som levererade signalen till förstärkaren..
Då hade man kunnat imponera på omgivningen Jag kör 26kHz på glöden. Tusan då behöver den inte likriktas det är ju bara trams!!!!!!!!!!!!