Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Oj, tack för den uttömmande rapporten. Och ursäkt till TS för utsvävningen.
Ja, sorry, det blev lite mycket där kanske, det märks nog att jag är lite fascinerad av råttor:)
Du kan få komma hit och fånga nåra om du vill
Jag tror det finns minst en kvar tyvärr. Men den/de verkar ha lärt sig att mina fällor är läskiga för det var länge sen de löste ut en fälla eller tog betet.
Edit: Träbiten som ligger brevid råttan är bit av en 45x70. Alltså 45 mm bred och kanske 150-200 mm lång.

Edit: Träbiten som ligger brevid råttan är bit av en 45x70. Alltså 45 mm bred och kanske 150-200 mm lång.
Åter till kaminen.
På ovansidan finns en anslutning med invändig gänga 1/2" som går in i själva vattenmantlingen. Här har jag tänkt sätta en tempsensor istället för att bara plugga hålet vilket är det lättaste.
Är det någon som vet nån bra och billig sensor för 1/2" eller kanske 1/4" så får man montera med bussning? I dagsläget är det oklart vad den ska kopplas till men antagligen blir det nån slags datainsamlingsenhet längre fram i tiden.
Kanske nån av dessa tempsensorer på mekonomen? Eller har de en "omslagstemperatur" snarare än hyffsat linjärt beteende?
På ovansidan finns en anslutning med invändig gänga 1/2" som går in i själva vattenmantlingen. Här har jag tänkt sätta en tempsensor istället för att bara plugga hålet vilket är det lättaste.
Är det någon som vet nån bra och billig sensor för 1/2" eller kanske 1/4" så får man montera med bussning? I dagsläget är det oklart vad den ska kopplas till men antagligen blir det nån slags datainsamlingsenhet längre fram i tiden.
Kanske nån av dessa tempsensorer på mekonomen? Eller har de en "omslagstemperatur" snarare än hyffsat linjärt beteende?
En ensam råtta är inte så troligt, råttor är flockdjur. Är den kvar så är den kanske instängd eller nåt, men annars brukar de vilja vara med flocken.
Montera ett dykrör så kan du stoppa in vilken sensor du vill, och även byta utan att tappa ur vatten.
Det verkar ju finnas dykrör med olika innerdiameter (i alla fall på Ahlsell). Är det någon som är vanligare än andra eller hyffsat standard?
Rikabys har en med som är för 6,5mm sensor, om det är standard vet jag inte. Art nr: 9509 den kostar 54kr. Det borde inte vara något problem att få ner en digital sensor där om du vill.
Ok. Kanske slår till på den inklusive analog termometer och kör på den så länge tills jag får till nån slags digital avläsning. Kostade ju inte många kronor...
Nu till radiatorkopplena till mina begagnade radiatorer. Det är AGAs enkelpaneler. Radiatorkopplen ser ut så här: Är det 1-rörs eller 2-rörs? De två kopplingarna i nederkant är inte sammanbundna på nåt sätt utan det går från inlopp, via termostatventilen genom radiatorn till utlopp. Ingen form av strypning på returen och ingen inställningsmöjlighet vid termostaten vad jag kan se. Ska man kanske köpa nya koppel för att få tvårörs?
Sen är ena kopplet sönderfruset: Om jag ska behålla kopplet funderar jag på att såga isär det, trä på ett kopparrör och löda ihop det. Dock kanske det blir svårt att hitta ett kopparrör med 12 mm innerdiameter. Eller är det bara att byta skiten?
Edit: Denna sida indikerar att det är tvårörs eftersom det finns en blå tejp vid inloppet (inte med på bild, men finns på den andra radiatorn). Dock känner jag inte igen resten av beskrivningen med förinställning då det inte verkar finnas nåt sätt att justera.
Nu till radiatorkopplena till mina begagnade radiatorer. Det är AGAs enkelpaneler. Radiatorkopplen ser ut så här: Är det 1-rörs eller 2-rörs? De två kopplingarna i nederkant är inte sammanbundna på nåt sätt utan det går från inlopp, via termostatventilen genom radiatorn till utlopp. Ingen form av strypning på returen och ingen inställningsmöjlighet vid termostaten vad jag kan se. Ska man kanske köpa nya koppel för att få tvårörs?
Sen är ena kopplet sönderfruset: Om jag ska behålla kopplet funderar jag på att såga isär det, trä på ett kopparrör och löda ihop det. Dock kanske det blir svårt att hitta ett kopparrör med 12 mm innerdiameter. Eller är det bara att byta skiten?
Edit: Denna sida indikerar att det är tvårörs eftersom det finns en blå tejp vid inloppet (inte med på bild, men finns på den andra radiatorn). Dock känner jag inte igen resten av beskrivningen med förinställning då det inte verkar finnas nåt sätt att justera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är för ett tvårörs system. Frågan är om inte nya anslutningar är bra. Frächa och enhetliga termostater är inte dumt. Annars går det nog att laga genom att löda dit ettt uppslitsat rör. Men jag gissar att det inte är en lösning som försäkringsbolagen gillar. Men det kanske ändå är omöjligt att försäkra en båt mot fuktskador. Då gäller det ju bara att man själv kan lita på lösningen.
Edit: Man lagar ju naturligtvis med två skarvmuffar och en kort rörstump. Jag borde nog sova....
Edit: Man lagar ju naturligtvis med två skarvmuffar och en kort rörstump. Jag borde nog sova....
Ja, såklart... Det kan vara på gränsen till att man skulle kunna laga det med en klämringskoppling också. Men det blir nog så att jag köper mjuklödningsgrejjer ändå till 28-rören så då kan jag ju bara köpa två 12-muffar också.
Strypventil kan jag ju koppla en på returen under radiatorn.
Edit: Det är ju lite stökigt att det är kromade rör. Antar att man måste slipa bort all krom innan man kan löda?
Strypventil kan jag ju koppla en på returen under radiatorn.
Edit: Det är ju lite stökigt att det är kromade rör. Antar att man måste slipa bort all krom innan man kan löda?
Kaminen fastskruvad och rören tillkapade. Imorgon blir det mjuklödning och man kan ju hoppas att det är lika lätt som folk påstår.

Alla skarvar utom en kan ju lödas i skuvstädet så det ska nog inte bli några problem.

Alla skarvar utom en kan ju lödas i skuvstädet så det ska nog inte bli några problem.
Husk å bruke loddepasta.. da får du mye bedre resultat!
Ja, fluss är ett måste. Är också lättare att få det bra om man rengör rören vid skarvarna...
Jag tror han menar just lödpasta, inte fluss. Alltså granulerat lod och fluss blandat. Som man t.ex. använder vid lödning i ugn.