18v "sågtand" till 5v fyrkantsvåg !?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PeppeCoupe

18v "sågtand" till 5v fyrkantsvåg !?

Inlägg av PeppeCoupe »

Först och främst HEJ !

-Nu ska jag prova mej på något jag aldrig gjort förut, POSTA i ett forum :? !
Jag är killen som dammsuger internet efter info och lusläser alla trådar på jakt efter vad som för stunden fångat mitt intresse,
så inte nu Varför..., Jo jag tror nämligen att just HÄR finns massor av kunnigt folk som med lätthet kan peka mej i rätt riktning.

Först lite om mej och varför jag frågar, jag SKÄMS när jag känner mej tvungen att berätta att jag har 2årigt el-tele gymn
under bältet (visserligen avslut 1985 men ändå), varför jag valde denna utb har jag aldrig förstått, har aldrig varit särskilt
intresserad och aldrig arbetat med ett något inom det området (30års yrkeserfarenhet, stalldräng, försäljare, flyttgubbe,
datalärare, upphandlingsansvarig osv. dock i huvudsak som chaufför, allt utom likbil brukar jag säga, sista 10åren bilbärgare) :D.
Nuförtiden tror jag mej dock börja förstå vad som lockade i ungdomen, dataintresset har alltid funnits där, från c-64 och
framåt, har nu snöat in på Arduino, Raspberry Pi och div andra. Bil-El har ju också funnits där som en naturlig del med tanke
på vad jag jobbat med.

Just nu pular jag med en av bärgningsbilarna, jag har bytt ut motor till en av "äldre" typ med mekanisk insprutn,
därför knåpar jag med diverse signaler för att lura bilens PCM att den moderna motorn fortfarande motorn fortfarande
finns där och fungerar, varför JO för annars slutar PCM styra växellådan som går i "limp home" :wink:

Nu till problemet:
Jag SKULLE kunna byta ut hela bröstet på motorn eller fixa eget fäste och triggerskiva någonstans och använda hallgivaren
som PCM förväntar sig, men det hade inte varit lika kul och då hade jag inte frågat här.
1. PCM vill ha 4 hall-pulser (5v fyrkantsvåg om jag förstått det hela rätt) per varv på vevaxeln
2. Den nya (äldre) motorn har en induktiv givare på kamaxeln som ger 8 sågtands-pulser (0- ca:18v om jag förstått rätt)
per varv på kamaxeln.
3. En kamaxel gör 1 varv när vevaxel gör 2, alltså har jag en redan en givare som ger 4 pulser / motorvarv :)
4. Jag har (när jag dammsugit forum) hittat detta schema
1987-6-2-tach-install-diesel-tach.gif

Det är tänkt för att ge en 12v fyrkants puls till en "Bensin-varvräknare", men jag vill ju ha 5 volt.
Jag hade tänkt labba med en pot ist för 1k resistorn, men nu frågar jag istället :wink:
5. Hade varit skitsnällt om någon vänlig själ kunde förklara denna krets för mej i detalj på ett PRAKTISKT sätt så
att en Gubbjävel begriper och kanske visa de korrekta värdena för att få mina önskade 5v ut.
Hur "viktigt" är tex. värdet på kondingen, jag har 10uF hemma, hade det funkat med en sån !??
6. Har någon en helt ANNAN lösning så är jag ingen omöjlig jävel :badgrin:

Mvh Peter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av PeppeCoupe 15 november 2013, 11:52:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: 18v "sågtand" till 5v fyrkantsvåg !?

Inlägg av prototypen »

Jag är också gubbe och har lärt mig att vevaxeln behöver 2 varv för att dra runt kamaxeln 1 varv så då har du bara 2 pulser per vevaxelvarv.

Sätt en ny givare fram på remskivan, endera hembygge med läsgaffel eller en "industri" magnetisk sensor och ett tandhjul med 8 poler.

Protte
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Sätt en Zenerdiod på 5,1V (tror det är närmaste värdet) eller närmast lägre på utgången. Kom ihåg att den ska sitta "baklänges", dvs med pilen uppåt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Får han fler pulser då?
Men annars så är en zener en bra lösning, tar ju även bort den negativa delen av pulsen.

Protte
PeppeCoupe

Inlägg av PeppeCoupe »

Strunt i antalet pulser gubbar ;-) prototypen har rätt de var jag som blev alldeles snurrig av all text,
är inte van att skriva uppsatser :D

Har ändrat / rättat originalmeddelandet det ÄR rätt antal pulser dvs 4 per motorvarv (vevaxelvarv) jag har,
det är spänningen (även utseendet på vågen (tror jag) ) som ställer till problemet
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Då är du nästan i hamn. Din krets är en komparator-krets, så du har fyrkants-signalen, du ska bara ändra spänningen till 5V. Jag hade använt en optokopplare:
Bild
Observera dock att bilden visar en insignal på 5V, varpå 1kR är lagom, ska du ha högre spänning så får du ha större resistor, 4k7 kanske? (beror på optokopplaren så klart, U/I=R)
/Henrik
Nerre

Inlägg av Nerre »

Bilden visar också 12 V utsignal...
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

:doh: Så sant, byt den till en 5V också, dvs välj en lämplig pull-up spänning!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kan den induktiva givaren ge så pass mycket ström att den orkar tända lysdioden?
Gör en vanlig lösning med en komparator (i nödfall en OP), gör lite hysteres också så störningar på drivspänningen inte ger falska pulser.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är enkelt att ta de pulser som kommer och buffra dom till att bli 5V. Jag är väldigt säker på att det inte är flankerna av signalen som ställer till det, de blir nog väldigt fina ändå.

Kopplingen med en NPN-transistor är helt OK - förutom lite småsaker som fattas. Dessa kan enkelt åtgärdas och det enda som egentligen kan bli besvärligt är när pulserna kommer mycket långsamt, då blir de "små" och signalspänningen blir lidande. Alltså måste man designa efter "worst case".

Jag hade helt enkelt tagit en op-amp med positiv hysteres, ac kopplat ingångssignalen samt clampad med ett par dioder och ett motstånd och sedan var saken biff. Lite mer komplicerat men knappast så mycket att det gör ont. Jag ska försöka rita ihop en bild lite senare men just nu hinner jag inte med.
Skriv svar