-Nu ska jag prova mej på något jag aldrig gjort förut, POSTA i ett forum
Jag är killen som dammsuger internet efter info och lusläser alla trådar på jakt efter vad som för stunden fångat mitt intresse,
så inte nu Varför..., Jo jag tror nämligen att just HÄR finns massor av kunnigt folk som med lätthet kan peka mej i rätt riktning.
Först lite om mej och varför jag frågar, jag SKÄMS när jag känner mej tvungen att berätta att jag har 2årigt el-tele gymn
under bältet (visserligen avslut 1985 men ändå), varför jag valde denna utb har jag aldrig förstått, har aldrig varit särskilt
intresserad och aldrig arbetat med ett något inom det området (30års yrkeserfarenhet, stalldräng, försäljare, flyttgubbe,
datalärare, upphandlingsansvarig osv. dock i huvudsak som chaufför, allt utom likbil brukar jag säga, sista 10åren bilbärgare)
Nuförtiden tror jag mej dock börja förstå vad som lockade i ungdomen, dataintresset har alltid funnits där, från c-64 och
framåt, har nu snöat in på Arduino, Raspberry Pi och div andra. Bil-El har ju också funnits där som en naturlig del med tanke
på vad jag jobbat med.
Just nu pular jag med en av bärgningsbilarna, jag har bytt ut motor till en av "äldre" typ med mekanisk insprutn,
därför knåpar jag med diverse signaler för att lura bilens PCM att den moderna motorn fortfarande motorn fortfarande
finns där och fungerar, varför JO för annars slutar PCM styra växellådan som går i "limp home"
Nu till problemet:
Jag SKULLE kunna byta ut hela bröstet på motorn eller fixa eget fäste och triggerskiva någonstans och använda hallgivaren
som PCM förväntar sig, men det hade inte varit lika kul och då hade jag inte frågat här.
1. PCM vill ha 4 hall-pulser (5v fyrkantsvåg om jag förstått det hela rätt) per varv på vevaxeln
2. Den nya (äldre) motorn har en induktiv givare på kamaxeln som ger 8 sågtands-pulser (0- ca:18v om jag förstått rätt)
per varv på kamaxeln.
3. En kamaxel gör 1 varv när vevaxel gör 2, alltså har jag en redan en givare som ger 4 pulser / motorvarv
4. Jag har (när jag dammsugit forum) hittat detta schema
Det är tänkt för att ge en 12v fyrkants puls till en "Bensin-varvräknare", men jag vill ju ha 5 volt.
Jag hade tänkt labba med en pot ist för 1k resistorn, men nu frågar jag istället
5. Hade varit skitsnällt om någon vänlig själ kunde förklara denna krets för mej i detalj på ett PRAKTISKT sätt så
att en Gubbjävel begriper och kanske visa de korrekta värdena för att få mina önskade 5v ut.
Hur "viktigt" är tex. värdet på kondingen, jag har 10uF hemma, hade det funkat med en sån !??
6. Har någon en helt ANNAN lösning så är jag ingen omöjlig jävel
Mvh Peter