Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Fäärdig! :D
Har också, tack vare denna modd upptäckt att grannen har "fap house" som SSID...
Bild
Tekko

Inlägg av Tekko »

Är bulorna signalstyrkan ? :oops: :vissla:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Japp!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

En skitful 1/2-vågs dipolantenn för 2m, monterad på sämsta möjliga plats. :D
DSC_0148.JPG
Bättre än gummiankan som hör till radion i alla fall, nu fick jag in Växjö-repeatern på 2m.
Undrar hur persiennen påverkar antennen. :humm: Blir garanterat mycket sämre åt det hållet där persiennen sitter, men den borde nästan kunna fungera lite som en reflektor åt andra hållet...
Kanske skulle ta och byta snören i persiennen så jag kan dra upp den. :P

I alla fall, man får passa på när sambon inte är hemma. :vissla:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Haha, jag har sett värre! :D
Sålänge den funkar och inte har allt för hög stående våg så är det ingen fara.. :P

En lite kul antenn man kan göra är en dipol av endast en coax. Skala av den så långt som "mataren" ska vara, vik över skärmstrumpan baklänges på coaxen och fäst den i änden. Hips vips, en enkel dipol.. Hänges upp i ett snöre eller nåt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Hade jag gärna gjort, om jag haft mer coax hemma. :P

Får ta och inhandla lite coax och kontaktdon och grejer så man kan bygga lite roligare!
Blir ju dock betydligt lättare att få någonting vettigt ur testerna när man har sändarlicensen, just nu är det ju bara att sätta upp och vänta några timmar tills någon förhoppningsvis använder repeatern (Och får jag inget vet jag ju inte om det beror på att ingen sänder, eller att jag inte har mottagning). Kan ju inte skicka en subton för att se om den svarar. :(

Nåja, om en månad så (lite beroende på hur snabba SSA är på att skicka ut signalen efter godkänt prov förvisso).
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ja det är ju sant!
Kul med fler unga radioamatörer! :D
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Klas-Kenny: Kul att det är fler som håller på att ta licens, inväntar provtillfälle själv. Snart så! :)

Skymtar en Ballefj..Baofeng på bilden, vad tycker du om den? Har en som jag lyssnar på 2m/70cm-repeater med här i Göteborg som funkar alldeles utmärkt, men det kan bero på att jag bor i samma ruta som repeatern.

Skissar lite på en enkel direktomvandlande 40m-mottagare för tillfället, bara för att kunna få in nåt med hemmabyggda prylar också. Alla dessa projekt ..
1802

Inlägg av 1802 »

Har ni inte "antenna matcher" så ni kan kompensera för hög ståendevåg? Innebär säkert stora förluster, men kan rädda sändaren.

På 27Hhz Har jag tunat antennlängd med SWR-mätare och test på olika kanaler. Radion hade liite för många kanaler :vissla: 80 vred och 3 band.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Finns det så mycket intressant i etern numera? Har en AR 8000 från AOR och när jag köpte den så lyssnade jag både på mobiltelefon, polis, brandkår och ja jag vet inte allt vilket var speciellt kul på fredag och lördag. Såg man någon brandbil i full karriär påväg någonstans så var det bara att slå på den så hörde man kommunikationen. Kunde få in de tom en knapp mil bort med den medföljande gummiantennen, men den har rätt bra känlighet vilket förstås hjälpte en del.

Numera är det ju GSM, RAKEL och allt det skitet så nu får man inte in något av detta längre och jag tyckte etern blev väldigt tyst efter det. :(
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

njae, just 27MHz, samt polis/ambulans/brandkår är mest dött. 27MHz är i princip bara lite sporadiska Polacker, och på gamla polis banden är det taxitrafik som inte vet hur man hanterar en radio..
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Kvällens modd.. pillade in ett RP TNC jack i en gammal router/AP då jag använde RP SMA'n som satt i, i min android platta.
Det var precis att det fick plats.. Men gick gjorde det! :D
Bild
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Klas-Kenny, om du sätter dipolen vertikalt så lär det gå ännu bättre.
Det roliga med sådana primitiva och enkla antenner är att de funkar precis lika bra som dyra köpeantenner.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Avrackifierade min RF-generator (HP E4421B) genom att flytta några anslutningar från baksidan till frontpanelen där de hör hemma. Som tur var fanns redan hålen i frontpanelen, endast täckta av en ganska tunn folie.

N-kontakten återanvändes från baksidan, på fronten ska egentligen en annan kortare variant sitta tror jag, men det spelar ingen större roll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

calmar skrev:Klas-Kenny: Kul att det är fler som håller på att ta licens, inväntar provtillfälle själv. Snart så! :)

Skymtar en Ballefj..Baofeng på bilden, vad tycker du om den? Har en som jag lyssnar på 2m/70cm-repeater med här i Göteborg som funkar alldeles utmärkt, men det kan bero på att jag bor i samma ruta som repeatern.

Skissar lite på en enkel direktomvandlande 40m-mottagare för tillfället, bara för att kunna få in nåt med hemmabyggda prylar också. Alla dessa projekt ..
Kul! Har sista kursdagen imorgon, sen blir provet den 30e, bara se till att få lite tid emellan matteplugg och annat att plugga lite radio med. :vissla:

Ptja, har ju ingen som helst erfarenhet av någon annan radio så jag har ju inte mycket att jämföra med, men med tanke på priset så kan man ju inte ogilla den. :P
Fick in Växjös repeater med originalantennen i bilen innan, ännu längre ifrån än vad jag bor, så det kanske helt enkelt var så att det var dött hela den kvällen jag hade radion igång med originalantenn.
Nu får jag i alla fall in glasklar mottagning med mitt lilla hemmabygge.

Den där 40m-mottagaren får du berätta mer om när du har något!
Henry skrev:Finns det så mycket intressant i etern numera?
Förmodligen inte särskilt mycket spännande om man inte bor på någon särskilt bra plats kanske. För min del handlar det mest om att det är nytt, sen så vill man ju kunna nå så långt som möjligt, bara för den rent tekniska utmaningen. 8)
sm7tjc skrev:Klas-Kenny, om du sätter dipolen vertikalt så lär det gå ännu bättre.
Har ändrat om den nu!
Passade samtidigt på att korta den två centimeter på var håll, hade missat att den skulle vara 4% kortare än en våglängd. (Idag gick vi igenom antenner på kursen! :D )
Skriv svar