Läsa av oljetemperatur

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Läsa av oljetemperatur

Inlägg av danei »

Du ska ju knappast jorda kondensatorn ute vid sensorn, då gör den ingen nytta. Resistorn ska vara innan kondensatorn.
zappen999

Inlägg av zappen999 »

danei skrev:Du ska ju knappast jorda kondensatorn ute vid sensorn, då gör den ingen nytta. Resistorn ska vara innan kondensatorn.
Drog ihop jorden i schemat bara. Har inte gjort scheman förr. Ska ju självklart inte jorda den ute i motorrummet :D

Ser detta bättre ut?
Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ser rätt ut.
zappen999

Inlägg av zappen999 »

Skönt! Då blir det till att införskaffa lite komponenter och testa :) Tack för hjälpen alla. Återkommer vid problem 8)
hyperionx

Inlägg av hyperionx »

Kul tråd! Har även jag börjat spåna på nåt liknande så jag tänkte använda den här tråden också.

zappen999: Hur har det gått? har du fått några mätvärden utan att ha ihjäl din arduino? :)

Icecap skrev:Ett "simpelt" RC-filter kan vara en bra bas. Dämpningen i det kan vara hög, temperaturen lär inte ändra sig sinnessjukt snabbt ju.

Pull-up motståndet ska ju monteras som vanligt men sedan kan man lägga ett motstånd (22k?) mellan µC-pinnen och sensorkopplingen och på µC-sidan om det motstånd ha en foliekondensator på kanske 1µF eller mer.

När du säger sinnessjukt snabbt, vad innebär det då i tid? Jag sitter här och funderar, tempen är kanske inte viktigt att den är supersnabb men man vill ju ändå bli varnad så fort som möjligt om något går galet.
Än viktigare blir det när man kommer till trycksensorerna.
zappen999

Inlägg av zappen999 »

Tjenare! Jag implementerade aldrig denna lösningen i bilen. Gjorde dock ett lookup-table och kopplade det vid sidan av och det fungerade bra. Idag har jag en annan tempgivare (2pol) som är kopplad direkt till sprutet (Megasquirt 3, MS3X). Därifrån läser jag datan seriellt till Arduinon och visar på display. Datan är rå (0-1023) som jag sedan konverterar med en lookup-tabell i Arduinon.

Tempsensorn funkar likadant som den förra bara att det är andra värden (ohm) vid temperaturerna samt att det är 2-pol då sprutet har en speciell "sensor ground". Detta för att minska störningar(?).

Har även lagt till bränsletryck- och oljetrycksgivare (3pol linjär) som är kopplat och översatt i sprutet. Läser bara av datan och visar med Arduinon i detta fall.

Kul att du vill göra samma sak. Bara att fråga på så får vi se om jag kan hjälpa :D
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är det en gammal bil eller varför inte försöka få värdena från OBD?
hyperionx

Inlägg av hyperionx »

zappen999 skrev:Tjenare! Jag implementerade aldrig denna lösningen i bilen. Gjorde dock ett lookup-table och kopplade det vid sidan av och det fungerade bra. Idag har jag en annan tempgivare (2pol) som är kopplad direkt till sprutet (Megasquirt 3, MS3X). Därifrån läser jag datan seriellt till Arduinon och visar på display. Datan är rå (0-1023) som jag sedan konverterar med en lookup-tabell i Arduinon.

Tempsensorn funkar likadant som den förra bara att det är andra värden (ohm) vid temperaturerna samt att det är 2-pol då sprutet har en speciell "sensor ground". Detta för att minska störningar(?).

Har även lagt till bränsletryck- och oljetrycksgivare (3pol linjär) som är kopplat och översatt i sprutet. Läser bara av datan och visar med Arduinon i detta fall.

Kul att du vill göra samma sak. Bara att fråga på så får vi se om jag kan hjälpa :D
Ja, smidigt om man har ett ms. Just nu har jag original styrsystem plus att jag vill bygga nåt universellt som kan funka i alla bilar.

Just nu är jag inne på dessa sensorer: http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/matar ... index.html
Priset är i alla fall trevligt. Det klart bästa hade väl varit om man köpt några givare som man kan få med en tabell över motstånd vid särskilda temperaturer, det hade ju gjort skapandet av lockup tabellen till dans på rosor.
Var lite inne på vdo-sensorer för där kan man få en sådan tabell har jag sett. Tvekade lite då det blir mer än dubbla priset, samt att de bara är 1-pols. Hade känts bra med två så jag kan dra en egen jord till hela mätar-paketet.

Fast iofs så är väl trycksensorerna linjära så där kanske det inte behövs, kunde köpte dyrare temp-sensor och billigare till tryck.

Hur gjorde du? Hade du en sån tabell eller har du mätt upp temperaturer och manuellt byggt upp din lockup tabell?

I övrigt så är det nog just nu bara inkopplingen till arduinon som jag är osäker på. Den får ju absolut inte skadas men samtidigt så bör det ju gå rätt så fort att läsa av värden. Speciellt oljetryck/laddtryck.
Jag är ingen elektronik-haj, jag förstår vad komponenterna är som icecap pratar om men inte vad resultatet med kretsen blir i verkligheten.

Nerre skrev:Är det en gammal bil eller varför inte försöka få värdena från OBD?
Min lille japan börjar väl bli till åren. Närmar sig nog 15 år nu.
Men jag är väldigt tveksam till att de flesta nyare bilar har oljetemp och oljetryck-sensorer.
Oljetryck har ju dom flesta men det brukar bara vara en switch som tänder en lampa vid ett visst tryck. ("nu är det kört"-lampan)
Tanken är att göra nåt universellt som är lätt att flytta mellan bilar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, det är nog YTTERST få bilar där du kan läsa av oljetryck och oljetemp från ODB, mest för att det helt enkelt inte finns sådana sensorer.

Oljetrycksgivaren är ju som hyperionx säger bara "på/av" normalt sett, och oljetemp existerar vanligen inte annat än på väldigt sportigt inriktade bilar, och då var det iaf förr inte styrdatorn som skötte detta utan det var helt separat.

Ett vanligt problem med oljetemp är f.ö att få dit givaren, oftast får man ju modda tråget så man kan gänga in den där eller liknande, brukar bli fel om man försöker tex grena ut oljetrycksgivarent ill både oljetryck och oljetemp.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Hmm, vet inte om en Citroen C5 2.0 kombi från 2002 kan kallas "väldigt sportig" men den har iaf oljetempmätare som kan läsas både på instrumentpanelen och via obd. Den varnar också när oljenivån börjar bli för låg innan trycket blir kritiskt lågt. Misstänker att man kan läsa ut oljetrycket också men har inte provat.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men Citroen är ju Citroen på gott och ont, de har väl i alla tider gjort saker lite annorlunda än genomsnittet, så de kan väl mycket väl vara enda icke-jättesportiga bilen med dessa sensorer :wink:

Men åtminstone oljetryck på instrumentpanelen har väl å andra sidan funnits även på en del inte så särskilt sportiga bilar?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

mrfrenzy skrev:Hmm, vet inte om en Citroen C5 2.0 kombi från 2002 kan kallas "väldigt sportig" men den har iaf oljetempmätare som kan läsas både på instrumentpanelen och via obd. Den varnar också när oljenivån börjar bli för låg innan trycket blir kritiskt lågt. Misstänker att man kan läsa ut oljetrycket också men har inte provat.
har den verkligen *OLJE*temperatur, och inte *VATTEN*temperatur ? ..det är stor skillnad. ..Oljenivån läser man ju däremot av med en flottör i tråget, det borde egentligen alla moderna bilar ha tycker jag, men mina saabar har det inte dessvärre.

Men som sagt, citroen är ju citroen och brukar ha konstiga lösningar rent generellt.

Ja, vissa bilar har oljetrycksmätare fast dom inte är så sportiga, men det är ovanligt, min gamla trötta merca hade det tex av okänd anledning.
zappen999

Inlägg av zappen999 »

hyperionx skrev:
zappen999 skrev:Tjenare! Jag implementerade aldrig denna lösningen i bilen. Gjorde dock ett lookup-table och kopplade det vid sidan av och det fungerade bra. Idag har jag en annan tempgivare (2pol) som är kopplad direkt till sprutet (Megasquirt 3, MS3X). Därifrån läser jag datan seriellt till Arduinon och visar på display. Datan är rå (0-1023) som jag sedan konverterar med en lookup-tabell i Arduinon.

Ja, smidigt om man har ett ms. Just nu har jag original styrsystem plus att jag vill bygga nåt universellt som kan funka i alla bilar.

Just nu är jag inne på dessa sensorer: http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/matar ... index.html
Priset är i alla fall trevligt. Det klart bästa hade väl varit om man köpt några givare som man kan få med en tabell över motstånd vid särskilda temperaturer, det hade ju gjort skapandet av lockup tabellen till dans på rosor.
Var lite inne på vdo-sensorer för där kan man få en sådan tabell har jag sett. Tvekade lite då det blir mer än dubbla priset, samt att de bara är 1-pols. Hade känts bra med två så jag kan dra en egen jord till hela mätar-paketet.

Fast iofs så är väl trycksensorerna linjära så där kanske det inte behövs, kunde köpte dyrare temp-sensor och billigare till tryck.

Hur gjorde du? Hade du en sån tabell eller har du mätt upp temperaturer och manuellt byggt upp din lockup tabell?

I övrigt så är det nog just nu bara inkopplingen till arduinon som jag är osäker på. Den får ju absolut inte skadas men samtidigt så bör det ju gå rätt så fort att läsa av värden. Speciellt oljetryck/laddtryck.
Jag är ingen elektronik-haj, jag förstår vad komponenterna är som icecap pratar om men inte vad resultatet med kretsen blir i verkligheten.
Tjenare! Första tempsensorn jag testade med visste jag ingenting om. Jag kokade upp motorolja och mätte resistansen tillsammans med en riktig termometer. På så vis kunde jag skapa en lookup-tabell.

Jag köpte dessa givare:
Oljetryck: http://www.ebay.com/itm/251362960044?ss ... 1497.l2648
Bränsletryck: http://www.ebay.com/itm/261260635816?ss ... 1497.l2648
Oljetemp: http://www.ebay.com/itm/261289853631?ss ... 1497.l2648

Känns väldigt gedigna och med bra kontakter. Men du kan ju rota fram vilken sensor som helst och skapa din egna "tabell" för dem om du bygger en test-rigg. Jag själv letade länge efter 2-3 pols oljetryck/temp-givare med 1/8npt som ofta används till bilar innan jag hittade dessa på ebay. Verkar fungera bra. Har inte fått igång bilen än så har bara kört tester med tryckluft osv.

Jag använde programmet Geogebra för att skapa en kurva av de värdena jag hade och tog ut alla värden för tabellen. Säg till om du behöver hjälp så kan jag ge en mer ingående guide.

Angående reaktionstiderna med filtret så borde det inte påverkas så det stör. Tror vi snackar vääääldigt lite tid.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Glenn skrev: har den verkligen *OLJE*temperatur, och inte *VATTEN*temperatur ? ..det är stor skillnad. ..Oljenivån läser man ju däremot av med en flottör i tråget, det borde egentligen alla moderna bilar ha tycker jag, men mina saabar har det inte dessvärre.

Men som sagt, citroen är ju citroen och brukar ha konstiga lösningar rent generellt.

Ja, vissa bilar har oljetrycksmätare fast dom inte är så sportiga, men det är ovanligt, min gamla trötta merca hade det tex av okänd anledning.
Såklart finns också en vattentempmätare. Det syns väldigt tydligt på förvintern när oljetempen börjar bli långsam att stiga när det är dags att montera kylarskyddet, för övrigt också en detalj som mest är vanligt hos Citroen och Mercedes.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag är inte så förvånad om just citroen har det iofs, som sagt, dom brukar ju ha knaslösningar, men just oljetemp när nog det instrumentet jag skulle lägga till först om jag skulle komplettera en "normal" uppsättning instrument i bilen.
Skriv svar