Läsa av oljetemperatur

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
zappen999

Läsa av oljetemperatur

Inlägg av zappen999 »

Tjenare! Håller på med ett projekt till min bil. Ska samla alla mätvärden från alla sensorer som oljetemp, oljetryck, vattentemp, laddtryck osv på en LCD med hjälp av en Arduino.
Jag tänkte börja med oljetemperaturen. Givaren är av denna typen:

Bild

alltså en 1polig termistor. För att få mätvärdet så får jag göra en spänningsdelare, så långt är jag med.

Men hur ska jag mäta när jag bara har en pol? Ska jag jorda Arduinon i bilen? Det är väl mycket konstiga strömmar i chassit som inte är så nyttigt för Arduinon?

Bild

Kan någon ge mig lite guidance?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Läsa av oljetemperatur

Inlägg av danei »

Allting måste ha en referens. Så ja du ska jorda din enhet, men störningsproblemet kommer inte därifrån utan framför allt från alla ledningar du kopplar in. Du bör nog ha någon typ av filterring på ledningen. Sen kan man ju även filtrera i mjukvaran.
zappen999

Inlägg av zappen999 »

Så det enda problemet jag kommer få är en oren signal? Det kommer inte vara skadligt för Arduinon att jordas rakt i chassit?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Var skulle du annars jorda den? Så länge det bara finns en anslutning kan du ansluta den nästan i vad du vill, du kan jorda den i en 20kV ledning om du vill, det skulle funka ändå. Det är störningar mellan jorden och signalen som är problemet.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Man kan välja att använda en skärmad kabel från givaren och ansluta skärmen i samma jordpunkt som Arduino'n.
Det dämpar "antenn" effekten i ledningen.
zappen999

Inlägg av zappen999 »

danei skrev:Var skulle du annars jorda den? Så länge det bara finns en anslutning kan du ansluta den nästan i vad du vill, du kan jorda den i en 20kV ledning om du vill, det skulle funka ändå. Det är störningar mellan jorden och signalen som är problemet.
Bra svar. Tack. Tror jag har koll på det nu. Hoppas det funkar i praktiken också.
Det känns som om det är mycket olika spänningar hit och dit i en bil.

Men det enda är väl att ha en stabil och ren +5v spänning som förser kontrollern med kräm så ska inget kunna hända?
Andy skrev:Man kan välja att använda en skärmad kabel från givaren och ansluta skärmen i samma jordpunkt som Arduino'n.
Det dämpar "antenn" effekten i ledningen.
Smart. Tror dock inte det behövs. Om man kollar på eftermarknadsmätare/givare så verkar det vara ganska tolerant.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Ska jag jorda Arduinon i bilen?

Hur skulle det annars fungera? Alltså helt oavsett den där
tempmätaren, hur ska du annars spänningsmata Arduinon?
Var kommer "GND" och "5V/3.3V" i ditt schema ifrån?
Om inte från bilen?
zappen999

Inlägg av zappen999 »

Jag kom på det nu :doh: Var ett tag sen jag läste elektronik...

Edit: Frågan är snarare hur ska jag jorda arduinon. Har sett scheman där folk använder optoisolator för att separera bilens och arduinons jord.

Bild

Men detta kanske inte är nödvändigt för mig
Senast redigerad av zappen999 10 november 2013, 13:12:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och sedan är det en sak du bör ta med: sensorn sitter en bit ifrån µC'n, det betyder att ledningen dras en bit i ett mycket störande miljö. Att sedan koppla in signalen direkt i µC'n kommer på något tidpunkt att skada µC'n!

Det kan enkelt lösas med ett RC-filter men något måste mellan!
zappen999

Inlägg av zappen999 »

Tack Icecap! Ska läsa på om det, känns som ett måste i denna miljö.

Edit: Det är främst de höga frekvenserna som ska filtreras eller?
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Tänk sedan på att dessa typer av sensorer inte är linjära utan du måste göra en kompensationskurva om du ska cisa värden.
zappen999

Inlägg av zappen999 »

Japp. Är lookup tabell att föredra över algoritm? Beror på hur mycket minne man har till godo kanske?

Skulle även behöva vägledning på hur jag ska göra för att filtrera signalen från sensorn.
Vad ska jag skydda mig ifrån? Spikar? Brus? Höga/låga frekvenser?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Maskinrummet på en bil (fordon) är rena skräckexemplet på störningar av olika slag så det är inte alltid enkelt att hitta rätt utan en del trail & error.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett "simpelt" RC-filter kan vara en bra bas. Dämpningen i det kan vara hög, temperaturen lär inte ändra sig sinnessjukt snabbt ju.

Pull-up motståndet ska ju monteras som vanligt men sedan kan man lägga ett motstånd (22k?) mellan µC-pinnen och sensorkopplingen och på µC-sidan om det motstånd ha en foliekondensator på kanske 1µF eller mer.
zappen999

Inlägg av zappen999 »

Hur skulle detta se ut schemamässigt?

Edit: Något sånthär?

Bild
Skriv svar