Fråga om glimlampa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Fråga om glimlampa

Inlägg av danei »

Det är väl just U=R*I som har fått namnet Ohms lag.
Du kan dra paralleller till Pytagoras sats, det var inte han som formulerade den. Men man blev hedrad med att få den uppkallad efter sig.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Ska man vara petig heter det Pytagoras satser i flertal, varav den första satsen är mest känd.
P=U*I formulerades av James Watt. U=I*R var var Ohms bidrag. Han fritidsforskade om galvaniska krafter. Elektrisitet i dagens mening fanns inte då, i början på 1800-talet.
Även Watt pysslade hellre med annat än elektristet, ångmaskiner t.ex. Han var skotte och han stora gärning anses var uppfinnandet av den moderna ångmaskins-konstuktionen som kunde pumpa vatten för att hålla kolgruvorna i Skottland torra.
Tror det finns ett intressant program i SvT's arkiv om Watt och några av de imponerande maskiner han konstruerade. Såg det för några år sedan.

För den som vill gympa huvet lite på Söndags-kvällen så konstuerade jag ett mini-problem och tog hjälp av herrana Watt och Ohm. Även Pytagoras är nog med på ett hörn :-) :
Kan du grundläggande ellära såsom Ohm's lag och några till?
Schemat ser enkelt ut, och om man kan formulera problemet är lösningen enkel, men många kör nog fast just pga av att det ser för enkelt ut.
3_res_c.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
eppi

Inlägg av eppi »

Vilket leder till att P=(U/R)*U = U²/R
Och plötsligt gick det upp ett ljus, vad glad jag blev det trodde jag aldrig!!!!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

P=U*I kallas väl normalt för effektlagen, iaf lärde jag mej dej i forntiden :)
Användarvisningsbild
greyneon

Inlägg av greyneon »

Nu är det en ny grej som dykt upp. Skaffade ett par 220K Ohmare nu och skulle precis till att ta att sätta in nya glimlampan och ser att jag tydligen sparat det gammla motståndet där som visar sig vara 47K ohm men mätte att den var 53.8K Ohm.

Ska jag byta ut 220K Ohmaren mot den gammla eller ska jag köra på den nya?
Användarvisningsbild
greyneon

Inlägg av greyneon »

såg även att det stod 380 och inte 230 volt på kopplings schemat som för övrigt inte visar motståndets ohm tal
Skriv svar