Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 14.47 2020-05-30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur fräser ni i plywood?
InläggPostat: 23.10 2012-10-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07.37 2008-11-05
Inlägg: 195
Ort: Rönninge
Någon som fräst mycket i plywood med bra resultat och vill dela med sig lite tips? Vad för frässtål ger flest frästa meter för pengarna? vilken hastighet kör ni med? hur djupt åt gången?

Bilaga:
rgfras.jpg

I min hemmasnickade CNC-fräs ovan (ganska lågbudget, byggd med MDF-skivor, ikeaskärbrädor som glidlager och 8mm gängstång) försöker jag fräsa ut i princip 2.5D figurer i 12mm plywood typ somde om ligger framför fräsen på bilden. Har en Bosch POF1300 att fräsa med och jag kör 6.35mm notfräs (20kr/st på Jula :) ), när jag kör 0.8mm djup åt gången (boschen på maxhastighet) och matar på ca 200mm/min (min fräs klarar inte snabbare än 200 typ) så blir det ganska ok och frässtålet överlever några småjobb men det tar evigheter att fräsa och det blir nog ändå för varmt då det luktar brännt trä i hela huset. Har testat att fräsa 3mm åt gången men med 100mm matning vilket går lite snabbare men då blir frässtålet för varmt så det stinker rätt rejält av brännt trä och stålet ser ut att ha blivit rejält överhettat.

Funderar på att införa lite kylning med tryckluft för att få ner temperaturen.

Någon som har några bra tips på vad som funkar bra när det gäller plywoodfräsning?


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.37 2012-10-03 
EF Sponsor

Blev medlem: 07.47 2008-12-03
Inlägg: 7557
Ort: Hallstahammar
Du kör väl frässtålet alldeles för snabbt för den matningen, och du mer gnider och skapar värme än skär. Testa att sätta överhandsfräsen på lägsta hastighet istället.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.35 2012-10-03 

Blev medlem: 17.12 2009-09-30
Inlägg: 145
Ort: Kristinestad-Finland
Du har väl notfräs med bottenskär? Så den även skär i Z led.
Jag brukar köra med 1000mm/min och ca 15000varv på fräsen 3mm djupt åt gången.

//Martin


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.28 2012-10-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.43 2010-10-18
Inlägg: 479
Ort: Kalmar
Jag kör 6mm Notfräs från duabhuset, 3mm/pass och i 30mm/sekund med spindeln på ca 20.000 varv..... Går som tåget!
Ungefär samma parametrar för mdf

/ Petter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.51 2012-10-03 

Blev medlem: 21.37 2006-12-04
Inlägg: 55
Ort: småland
jag använder julas fräsar och kör 6mm och 1800mm/min och mellan 4-5 på överhandsfräsen 3mm/pass med ok resultat
kör samma fart med 8mm fräs fast 4mm/pass.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.19 2015-07-25 

Blev medlem: 06.04 2009-10-11
Inlägg: 84
Lyfter denna fråga då jag har en del 18mm björkplyfa att fräsa. Hur gör ni för att få riktigt fina ytterkanter?
Har 6mm notfräs men får ibland problem med frasiga kanter i topplagret när man fräser mot fiberriktningen.. Är det högre spindelvarvtal som är lösningen (>15000rpm)?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.25 2015-07-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 24809
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Vill du ha riktigt grinigt bra resultat så gör ett sandwich paket med offerskivor top/botten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.28 2015-07-25 

Blev medlem: 06.04 2009-10-11
Inlägg: 84
Har funderat på detta! I detta fall är det bordsskivor dvs en ytterkontur. Finns det något klurig sätt att lösa fastspänningen av offerskivorna?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.35 2015-07-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 24809
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
:humm: 18mm plyfa utan kantlist som bordskiva?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.21 2015-07-25 

Blev medlem: 18.58 2008-09-23
Inlägg: 53
Ort: Sollentuna
Hej,

Använd frässtål med nedåtgående spiral om du vill ha en en fin kant på ovansidan. Uppåtgående för att få fint snitt på undersidan. Det finns också stål med både uppåtgående och nedåtgående spiral kombinerat.

Stor skillnad mot raka frässtål när man kör i plywood m.m.

/Martin


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.38 2015-07-26 

Blev medlem: 06.04 2009-10-11
Inlägg: 84
Tecno, det är småbord som jag tänkte lacka dem för att få en stark yta, så nog borde det gå.

Ska försöka hitta fräsar med nedåtgående spiral, tackar för tipset!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010