Det var i början på sista terminen av min ingenjörsutbildning. Vi fick information av vår elektroniklärare att det kommit en ny variant av räknesticka som var rund och som kunde hantera decimalkommat. Han tog upp beställningar av alla i klassen. Meningen var att vi skulle få använda den i slutet på utbildningen på våra tentamensprov. Det enda som han kunde visa upp var en enkel bild på hur den såg ut.
Alla beställde naturligtvis denna räknesticka. En stor andel av uppgifterna man fick fel på var ju nämligen att man slarvade med decimalerna och slutsvaret kunde bli hur tokigt som helst. Ok. slutterminen närmade sig när det stora undret dök upp till överkomligt pris, nämligen räknedosan, Beställningen av den runda räknestickan cancelerades. Tyvärr fick räknedosorna inte användas i proven, där fick vi kämpa på med vår gamla hederliga sticka, så något inköp av en räknedosa gjorde jag inte för än jag tagit min examen.
En av mina klasskompisar blev underkänd och fick ingen examen det året. Kanske det berodde på någon liten decimal som hamnat fel.