BC550C ist för BC550) Samt felsökning av problem
BC550C ist för BC550) Samt felsökning av problem
Håller på med en byggsats men har inte exakt dom transistorer som behövs.
Enligt schemat ska där vara
1st BC550
1st BC550C
2st BC557
Jag har flera av följande hemma BC557B och BC550C
Kan dessa ersätta ovan?
Schema för en ljudpryl.
Enligt schemat ska där vara
1st BC550
1st BC550C
2st BC557
Jag har flera av följande hemma BC557B och BC550C
Kan dessa ersätta ovan?
Schema för en ljudpryl.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av robertr81 2 oktober 2020, 09:01:37, redigerad totalt 1 gång.
- prototypen
Re: Använda BC550C ist för BC550
Jag fattar inte vad den kretsen gör men troligen kan du ersätta transistorerna med vilka NPN och PNP småsignal kiseltransistorer som helst.
Eventuella bokstäver på slutet anger strömförstärkningen, ingen bokstav då är de inte mätta och sorterade. ”Ersätt” med det du har.
Lite konstigt, det sitter en 550C för att driva lysdioden men en 550 (osorterad) i signalvägen.
Protte
Eventuella bokstäver på slutet anger strömförstärkningen, ingen bokstav då är de inte mätta och sorterade. ”Ersätt” med det du har.
Lite konstigt, det sitter en 550C för att driva lysdioden men en 550 (osorterad) i signalvägen.
Protte
Tack så mycket. Kretsen skapar olika ljudeffekter.
Men testar med dom jag har då. Oavsett bokstav på samma siffertyp har benen samma beteckningar?
Men testar med dom jag har då. Oavsett bokstav på samma siffertyp har benen samma beteckningar?
- prototypen
Läs databladet, där kommer du se att hfe skiljer mellan A, B och C
Protte
Protte
Kollade och såg skillnanden. Mest fundersam om skillnaden i detta fall spelar någon roll och om inte vardör man valt att använda olika ändå
- prototypen
En bra konstruktion ska inte vara beroende av en viss hfe, hfe ska vara tillräcklig så att kopplingen runt om bestämmer .
Toleranser på transistorer är mycket stor, toleransen på motstånd och kondensatorer är små.
Är hfe för lågt så kommer transistorn inte att "orka".
C selekteringen bör kunna passa som ersättning för A, B eller ingen bokstav.
Protte
Toleranser på transistorer är mycket stor, toleransen på motstånd och kondensatorer är små.
Protte
I detta fall verkar HFE vara högre i dom jag har än dom jag saknar... testar och ser hur det går.prototypen skrev: ↑25 augusti 2020, 09:14:03 En bra konstruktion ska inte vara beroende av en viss hfe, hfe ska vara tillräcklig så att kopplingen runt om bestämmer .
Protte
Inte angående transistorerna, men jag anatar att det inte är du som ritat schemat ?
Det är väldigt dumt ritat, bland annat med upp-och-ner-vända jordsymboler riktade UPPÅT, det blir väldigt svårläst när man ritar så. Normalt ser man alltid till att jord går neråt och matning uppåt, dessutom brukar man försöka rita så att man kan "se" signalväg från vänster till höger. (men det beror ju lite på vad man ritar osv)
Det får mej ju att tro att den som designat inte är så duktig, och det är därför det är förvirrat med transistorernas beteckningar med.
Det är väldigt dumt ritat, bland annat med upp-och-ner-vända jordsymboler riktade UPPÅT, det blir väldigt svårläst när man ritar så. Normalt ser man alltid till att jord går neråt och matning uppåt, dessutom brukar man försöka rita så att man kan "se" signalväg från vänster till höger. (men det beror ju lite på vad man ritar osv)
Det får mej ju att tro att den som designat inte är så duktig, och det är därför det är förvirrat med transistorernas beteckningar med.
- prototypen
Inte jag som ritat. Det mesta funkar men en knappen BP1 ger ingen ljudsignal, däremot indikerar lysdioden när jag trycker på den. Den andra knappen BP2 kan jag få olika ljudsignaler.
Någom som ser något direkt fel gällande BP1?
Någom som ser något direkt fel gällande BP1?
Men schemat kan ändå vara avritat från ett kort eller liknande, därav min passus.
Man får ju ont i ögonen av att försöka förstå schemat iaf

Kan det bero på hur dom andra märkta med SW omkopplare står.
Hittade felet. Enligt ritningen ska det sitta ihop här. La lite lod mellan och nu funkar allt perfekt 

Re: BC550C ist för BC550) Samt felsökning av problem
Jag har nu byggt en likadan som den förra. Men den nya låter inte rent samt lysdioden blinkar inte i samma tempo längre. Den ska påverkas av det ena reglaget. Nu blinkar den väldigt fort och i vissa lägen lyser den helt.
- Har en komponenttestare där jag testat transistorerna men den visar inte att någon är trasig. Vet ej tillförlitlighet på en sådan.
- jag har mätt upp alla dioder på plats och dom har 0.7v i en riktning och 0 i den andra.
Några ideer?
- Har en komponenttestare där jag testat transistorerna men den visar inte att någon är trasig. Vet ej tillförlitlighet på en sådan.
- jag har mätt upp alla dioder på plats och dom har 0.7v i en riktning och 0 i den andra.
Några ideer?
Re: BC550C ist för BC550) Samt felsökning av problem
Hittde felet. Hade råkat sätta 1uf ist för 10uf