Jag fick i uppdrag att reparera en större växelriktare 2KW 12 - 230V, inga större problem tänkte jag!
Det är en större modell, konstruktion 12V in > överströmskydd > Mosfets > enorm ringkärna > överströmskydd
Alla mosfetar var uppeldade och utspridda i delar innuti... Beställde nya och monterade, testade med brödrost Ca 900 - 1000W och med tångampermetern på 12V sidan gav det ca 96A... så verkningsgraden är hyffsat OK och allt kändes bra. lämnade tillbaka den till min bekanta efter ett par dagar ringer han och säger att den gått sönder igen

Tar hit den och inser att det är några mosfetar denna gång, på en sida. Byter dem och testar att köra brödrost igen och den tuffar på så fint. ansluter en byggfläkt på 2KW, det går några sekunder och sen blir det en rejäl POOOFF!

Så nu är jag där att jag måste försöka förstå varför den brinner upp och inte stänger ner.
Jag har tittat på kurvformen, och den ger ju modifierad sinus, frekvensen är rätt och den ser OK ut i mina ögon..
Det finns två typer av överbelastningsskydd, ett på 12V sidan bestående av en strömshunt som mäter ström på ingången och stryper ner vågformen likt PWM, när strömmen sen sjunker så mjukstartar den igen. Jag gissar att detta skyddet är tänkt att ta spikar, tex start av elmotorer som tar hög startström. eller har jag fel?
Det andra skyddet består av strömtransformator på utgången, denna matar en OP och ett relä som stänger ner omvandlaren helt. detta skydd gissar jag ska ta överbelastningar som varar längre tid, >5sek.
båda skydden stod i jättekonstiga lägen.. DC skyddet fick jag inte att bryta alls, använde en vridtransformator + ringkärna + likriktare + konding och la över strömshunten, var uppe i 300A och det hade ännu inte begränsat, rätt eller fel?
strömtransformatorn testades på liknande sätt fast utan likriktaren. det löste ut vid 23A, vilket också känns mycket.
nu har jag justerat ner båda skyddskretsarna. (Görs med två potentiometrar)
DC skyddet är justerat till Ca 220A, vilket vid 12V är = 2640W
AC skyddet är justerat till Ca 8.5A, vilket vid 230V är = 1955W
Tror forumets samlade kunskaper på detta? eller bör, eller kan jag kontrollera något mera?