Släcka SRS-lampan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Peter Nilsson

Släcka SRS-lampan

Inlägg av Peter Nilsson »

Har ett dubbelsäte i min Citroen Jumper från 2015. Har köpt ett original enkelsäte som ska monteras istället.
Men om jag kopplar bort en bältessträckare så kommer airbaglampan att lysa. Hört med flera företag om dom kan ”ta bort en bältessträckare” i bilens dator. Det kan dom inte. Dom rekommenderar ett motstånd till bältessträckaren. Men vilket motstånd ska man ha? Läst om 2 ohm och även 2,2 ohm. Är det någon som har koll?
Med vänlig hälsning,
Senast redigerad av MadModder 5 januari 2021, 14:09:01, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Rubrik
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Släcka Abs lampan

Inlägg av danei »

Det är nog inte särskilt petigt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vilka företag har du frågat?
Närmsta Citroën-verkstad eller entusiast med Diagbox borde kunna programmera om BSI till att ha enkelsäte istället för dubbelsäte. BSI talar då om för airbag-datorn att den bältessträckaren inte ska finnas.

Men ett motstånd bör förstås fungera lika bra. Om inte 2 ohm fungerar kan du ju mäta i kontakten på det gamla sätet med en digital(OBS DIGITAL) multimeter.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då jag kollade med min Opel var motståndet på 2Ω.

När jag utläste det via min diagnostik-enhet var det 2,1Ω.

Så därikring blir bra.
cittra49

Inlägg av cittra49 »

De som finns att köpa med färdiga kontakter till amerikanska GM är 2,2, jag va snål o köpte från elfa, men detta va att ta bort airbagen då förstås. Så du inte blandat ihop det.
Peter Nilsson

Inlägg av Peter Nilsson »

Citroen säger att dom inte kan och inte får programmera bort en sittplats. Har talat med flera Citroenverkstäder samt importören och fått samma svar. Men löste det själv med ett motstånd.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dock kan du få problem med besiktningen, eftersom bilen då inte stämmer överens med typintyget.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Peter Nilsson skrev: 4 januari 2021, 15:32:37 Citroen säger att dom inte kan och inte får programmera bort en sittplats. Har talat med flera Citroenverkstäder samt importören och fått samma svar. Men löste det själv med ett motstånd.
Det stämmer nog att dom inte FÅR iaf, då bilen (precis som TomasL är inne på) inte längre stämmer med helbilsgodkännandet.

..Dock är väl sannolikheten att en besiktningsman ska upptäcka det närmare noll ifall det inte finns felkod/lampa.

Eller iofs, har bilen en sittplats mindre nu ? ..då finns det ju risk att det upptäcks.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, reg-beviset säger ju att det skall bvara tre sittplatser, så nog fasiken lär de upptäcka det, när det saknas ett säkerhetsbälte.
Det innebär med stor sannolikhet att fordonet får spanska flaggan, och måste transporteras på släp, intill dess att den får en godkänd besiktning.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej, det blir inte omedelbart körförbud för en sådan sak. Det blir möjligen ombesiktning. Jag besiktningen besiktade en bil med antisladd ur funktion (2003a) det var inget problem. Att komma in med fel antal bälten var inte heller något problem på senare år. Det var visserligen löstagbara säten. De behövde inte följa med längre. Så var det förr, men resulterade enbart i ombesiktning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Oavsett, så kommer den inte gå igenom en besiktning.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev: 4 januari 2021, 23:51:51 Tja, reg-beviset säger ju att det skall bvara tre sittplatser, så nog fasiken lär de upptäcka det, när det saknas ett säkerhetsbälte.
Ja, finns det ett bälte mindre än vad dte står i regbeviset så är det ju betydligt större risk för upptäckt, jag vet inte om antal bälten att kolla är en av uppgifterna som kommer upp i besiktningsmannens handdator ? ..han får iaf upp mycket sånt numera, typ specifik utrustning som ska kollas på bilen, och dispenser osv.
(Förr var det ju exempelvis ett helvete att ha en bil med bromsprovsdispens tex, fick man en grinig besiktningsman som inte trodde på det blev det en massa tjafs, numera får dom upp det i klartext att den inte får köras i bromsprovaren, mycket enklare för alla.)

Däremot vet jag folk som bytt säten mellan årsmodeller och då fått plocka bort nån sidokrockskudde, det är inte heller lagligt (av samma skäl), men det är väldigt otroligt att det upptäcks.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jodå, det gör det garanterat, mittbältet i bakre raden är "gömt" så det händer att de får fråga mig var det är.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

På vad sätt är ABS-lampan inblandad i detta?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Felskrivning gissar jag.
Skriv svar