Starta med picar
Starta med picar
Jag ska börja med picar och har just nu 3 st 16LF84A-04/P och 3 st 10F206-I/P.
Jag har precis beställt en Wisp628 från sodjan och får den troligen på tisdag.
Nu undrar jag följande: Vilka fler picar ska jag skaffa? (många pinnar så det blir roligareatt leka med) och, Vilken kompilator (och alltså vilket språk) är bra att börja med?
Jag har precis beställt en Wisp628 från sodjan och får den troligen på tisdag.
Nu undrar jag följande: Vilka fler picar ska jag skaffa? (många pinnar så det blir roligareatt leka med) och, Vilken kompilator (och alltså vilket språk) är bra att börja med?
Börja med att kolla i Wikin om du inte redan gjort det. Finns en fin fin artikel där om mikrokontrollers.
Någon kommer snart att berätta för dig att F84A:n är kass och uråldrig (blev visst jag denna gång
). En lämplig ersättare kan vara 16F628A.
Språket BASIC är lätt att komma igång med, men man växer ganska snart ur det. Själv rekommenderar jag C och den fria (upp till en viss kodstorlek) kompilatorn MikroC från Mikroelektronika.
EDIT: Vad slö jag var
Någon kommer snart att berätta för dig att F84A:n är kass och uråldrig (blev visst jag denna gång

Språket BASIC är lätt att komma igång med, men man växer ganska snart ur det. Själv rekommenderar jag C och den fria (upp till en viss kodstorlek) kompilatorn MikroC från Mikroelektronika.
EDIT: Vad slö jag var

Om du väljar en PIC med inbyggd oscillator löser det en hel del "problem", du kan då strunta i kristall osv. Sen en med många ben....
Välj en PIC med UART och AD-konverter, då kan du göra mycket roligt och växa allt eftersom.
Jag köpte ett rör 16F628A då de passar bra till ett antal projekt jag har i gång, ett är att mäta tiden mellan 2 pulsar (en bil som kör förbi 2 ljussensorer) och skicka den mätta tiden som ASCII via ett radiomodul. Ett annat är att skicka en kod ett antal gånger vid en kort triggning.
Så det behövs inte så många pinnar för att göra roliga grejor.
Men att ha en UART gör att du kan skicka data mellan din PC (med t.ex. en MAX232 mellan) och PIC'en, det kan vara jävligt trevligt iblant.
Och ja, F84A'an är död och borta. Den har lite dödskrämpor så lite kan den ju göra men det finns så många andra och mycket bättre versioner men har man den liggande... då har man det så slit dom med hälsa.
Språk.... själv är jag dansk.... men MikroC är en ytterst trevlig bekandskap, mycket bra editor osv. BASIC är så dött att det till o med luktar illa
Välj en PIC med UART och AD-konverter, då kan du göra mycket roligt och växa allt eftersom.
Jag köpte ett rör 16F628A då de passar bra till ett antal projekt jag har i gång, ett är att mäta tiden mellan 2 pulsar (en bil som kör förbi 2 ljussensorer) och skicka den mätta tiden som ASCII via ett radiomodul. Ett annat är att skicka en kod ett antal gånger vid en kort triggning.
Så det behövs inte så många pinnar för att göra roliga grejor.
Men att ha en UART gör att du kan skicka data mellan din PC (med t.ex. en MAX232 mellan) och PIC'en, det kan vara jävligt trevligt iblant.
Och ja, F84A'an är död och borta. Den har lite dödskrämpor så lite kan den ju göra men det finns så många andra och mycket bättre versioner men har man den liggande... då har man det så slit dom med hälsa.
Språk.... själv är jag dansk.... men MikroC är en ytterst trevlig bekandskap, mycket bra editor osv. BASIC är så dött att det till o med luktar illa

C är inte så jäkla svårt att komma igång med heller egentligen, och kan ju även användas i många andra miljöer. Jag gillar MikroC just för att IDE:t är mycket trevligt samt att det finns en hel del lättanvända och nyttiga funktioner inbyggda. Lätt att komma igång med helt enkelt.
Men vill du promt köra BASIC så rekommenderar jag MikroBasic, även denna från Mikroeletronika.
Men vill du promt köra BASIC så rekommenderar jag MikroBasic, även denna från Mikroeletronika.
Är då så slö att du inte orkar gå in på Google och skriva "Mikroelektronika", så kanske detta är fel ämne för dig. Man måste vara beredd att hitta informationen själv, och inte tro att den ska serveras.
(Nog med moralkakan)
Du bör ha två kondingar till kristallen, samt ett motstånd till MCLR-pinnen. Kolla i Wikin, där står "allt".
(Nog med moralkakan)
Du bör ha två kondingar till kristallen, samt ett motstånd till MCLR-pinnen. Kolla i Wikin, där står "allt".
> Vilka fler picar ska jag skaffa?
Hm, 16F628A, 16F648A, 16F688, 16F88 är alla bra start-modeller 14-18 pinnar.
> många pinnar så det blir roligare att leka med...
Det blir inte roligare, bara krångligare att jobba med...
Finns ingen anledning att köra med större PIC än du behöver.
Det är mer job att fixa med en 40-pinnare på en labbplatta eller
på ett experimentkort, än t.ex en 14-18 pinnare. Personligen
tycker jag att 28-pinnarna (den smala typen) är en bra kompromiss
mellan hanterbarhet och antal I/O.
> Vilken kompilator (och alltså vilket språk) är bra att börja med?
Ingen alls, om du frågar mig !
Kör med MPLAB och Assembler tills du "kan" PIC arkitekturen.
Sedan (efter något år) kommer det att bli lättare att köra C eller Basic
eller whatever.
16F877A har nämnts, 40 pinnar och "har allt".
Jo, men om man i alla fall vill ha en processor i den klassen, kan man lika
gärna ta en 40 pinnare i PIC18 serien. Mycket trevligare att programmera.
877A'an hör tyvärr till en lite äldre familj av PIC processorer och saknar
t.ex de trevliga nya interna oscillatorerna med "växellåda" m.m.
Fördelen är att det finns ganska mycket "på nätet" om den...
> 3 st 16LF84A-04/P och 3 st 10F206-I/P
F84A är omodern och 10F-serien är lite "speciell", inget att börja med...
> Känns som att man får ta o knalla ner till elfa efter skolan på tisdag eller nått då...
Jag har inte packat Wisp628'an än. Vad är det du saknar ?
Är det något jag har liggandes så kan jag lika gärna stoppa me det.
PM'a gärna...
> jag undrar bara hur man definierar en särskild port i mikroC
Vad menar du med "definiera" ? De är väl redan definierade i verkyget ?
Hm, 16F628A, 16F648A, 16F688, 16F88 är alla bra start-modeller 14-18 pinnar.
> många pinnar så det blir roligare att leka med...
Det blir inte roligare, bara krångligare att jobba med...

Finns ingen anledning att köra med större PIC än du behöver.
Det är mer job att fixa med en 40-pinnare på en labbplatta eller
på ett experimentkort, än t.ex en 14-18 pinnare. Personligen
tycker jag att 28-pinnarna (den smala typen) är en bra kompromiss
mellan hanterbarhet och antal I/O.
> Vilken kompilator (och alltså vilket språk) är bra att börja med?
Ingen alls, om du frågar mig !

Kör med MPLAB och Assembler tills du "kan" PIC arkitekturen.
Sedan (efter något år) kommer det att bli lättare att köra C eller Basic
eller whatever.
16F877A har nämnts, 40 pinnar och "har allt".
Jo, men om man i alla fall vill ha en processor i den klassen, kan man lika
gärna ta en 40 pinnare i PIC18 serien. Mycket trevligare att programmera.
877A'an hör tyvärr till en lite äldre familj av PIC processorer och saknar
t.ex de trevliga nya interna oscillatorerna med "växellåda" m.m.
Fördelen är att det finns ganska mycket "på nätet" om den...
> 3 st 16LF84A-04/P och 3 st 10F206-I/P
F84A är omodern och 10F-serien är lite "speciell", inget att börja med...
> Känns som att man får ta o knalla ner till elfa efter skolan på tisdag eller nått då...
Jag har inte packat Wisp628'an än. Vad är det du saknar ?
Är det något jag har liggandes så kan jag lika gärna stoppa me det.
PM'a gärna...
> jag undrar bara hur man definierar en särskild port i mikroC
Vad menar du med "definiera" ? De är väl redan definierade i verkyget ?