Komponentförrådsundersökning
jag gillar att ha prylar hemma , mycket komponenter finns det
ofta när man köper till något projekt så köper man om det är billiga saker närmsta 10 25 100 av dom, det brukar gå åt
fördelen är när man väl börjar med något så kan man göra nästan allt färdigt direkt, och om man lagar saker kan man nästan alltid hitta något som går att annvända
ofta när man köper till något projekt så köper man om det är billiga saker närmsta 10 25 100 av dom, det brukar gå åt
fördelen är när man väl börjar med något så kan man göra nästan allt färdigt direkt, och om man lagar saker kan man nästan alltid hitta något som går att annvända
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Exakt så. Har t.ex. ett litet nytt projekt på G (eller ännu ett som ska påbörjas kanske man ska säga...) och när jag köpte komponenterna blev det som vanligt billigare att köpa 25st 1N4148. Tänkte att det måste jag ju ha massor av sen tidigare, men tänkte inte mer på det utan glömde välja bort just dem, och när jag fått hem grejorna och bockade av efter listan så allt var med, tog jag upp en annan påse lite längre bort bland högarna här. Hmm... 35st 1N4148. Jahapp. Då har man 60st dåMacce skrev:Blir en del, hittar jag något som jag behöver till ett projekt är det lätt hänt att jag köper dubbel uppsättning, ifall jag eventuellt om 100 år skulle bygga en till.
Dock brukar det hända när man skall bygga en till att man köper delarna igen ändå...

- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Göran Nilsson
Jag köper oxå ganska många av varje komponent för att det blir så mycket billigare styckpris och det kan behövas när man minst anar det.
Men när det krisar och man måste tänka om i en konstruktion så hittar jag ändå aldrig något användbart i komponentlagret så på det sättet känns det ganska bortkastat.
Jag har kommit till en nivå av maximal oordning så jag har problem att hitta bland allt skrot.
Men när det krisar och man måste tänka om i en konstruktion så hittar jag ändå aldrig något användbart i komponentlagret så på det sättet känns det ganska bortkastat.
Jag har kommit till en nivå av maximal oordning så jag har problem att hitta bland allt skrot.
Rena specialkretsar som bara kan användas till en sak t.ex. LS7225 (kodlåskrets) ser jag ingen mening med att ha i lager.
Diskreta komponenter och enklare IC som används till mycket köper jag alltid några extra eller 10/25/100-pack med rabatt.
Jag har lagt upp ett skåp eller sortimentlåda för i stort sett varje typ av komponent, (vissa saker får dela på ett skåp) sen utgår jag från vad som finns hemma när jag drar igång ett projekt.
Resultatet blir att det jag oftast måste köpa är lådorna...
Diskreta komponenter och enklare IC som används till mycket köper jag alltid några extra eller 10/25/100-pack med rabatt.
Jag har lagt upp ett skåp eller sortimentlåda för i stort sett varje typ av komponent, (vissa saker får dela på ett skåp) sen utgår jag från vad som finns hemma när jag drar igång ett projekt.
Resultatet blir att det jag oftast måste köpa är lådorna...