Komponentförrådsundersökning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Hur stor del av ditt inköpta komponent-/prylförråd tror du är sådant som egentligen skulle ha använts till ett bygge, men som aldrig blev av, och troligen aldrig kommer bli heller?

<10%
11
15%
10% - 30%
19
25%
30% - 50%
19
25%
50% - 70%
13
17%
70% - 90%
9
12%
>90%
4
5%

Antal röster: 75
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Komponentförrådsundersökning

Inlägg av MadModder »

Mycket svårt att säga, men det är säkert runt 40% för min del. :P
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag köpar enbart det jag behöver till "levande" projekter, resten nasar jag!

Jag har ett solitt komponentlager, hittat lite gratis här och där, och det kan jag göra mycket med men jag köpar enbart vad jag verkligen behöver.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Blir en del, hittar jag något som jag behöver till ett projekt är det lätt hänt att jag köper dubbel uppsättning, ifall jag eventuellt om 100 år skulle bygga en till.
Dock brukar det hända när man skall bygga en till att man köper delarna igen ändå...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag gillar att ha prylar hemma , mycket komponenter finns det
ofta när man köper till något projekt så köper man om det är billiga saker närmsta 10 25 100 av dom, det brukar gå åt
fördelen är när man väl börjar med något så kan man göra nästan allt färdigt direkt, och om man lagar saker kan man nästan alltid hitta något som går att annvända
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Håller med grym, det är alltid kul att ha saker hemma om man skulle få för sig att bygga något.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Macce skrev:Blir en del, hittar jag något som jag behöver till ett projekt är det lätt hänt att jag köper dubbel uppsättning, ifall jag eventuellt om 100 år skulle bygga en till.
Dock brukar det hända när man skall bygga en till att man köper delarna igen ändå...
Exakt så. Har t.ex. ett litet nytt projekt på G (eller ännu ett som ska påbörjas kanske man ska säga...) och när jag köpte komponenterna blev det som vanligt billigare att köpa 25st 1N4148. Tänkte att det måste jag ju ha massor av sen tidigare, men tänkte inte mer på det utan glömde välja bort just dem, och när jag fått hem grejorna och bockade av efter listan så allt var med, tog jag upp en annan påse lite längre bort bland högarna här. Hmm... 35st 1N4148. Jahapp. Då har man 60st då :P
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Så gott som allt faktiskt =/.
Det känns lite som ett slag i ansiktet när jag tittar bland komponenterna.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Mycket hamnar ju i bra-att-ha-högen eller billigare-att-köpa-10-eller-25-på-Elfa.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Har så jävla mycket komponenter att jag gjorde en enkel databas likt den på elfa. Så då är det bara söka efter komponenten, har man den så ser jag vart den ligger... Smidigt, har heller inte lagt in allt. Jobbar för fullt med det :lol:
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

har skaffat grejjs till en massa projekt.. bara avslutat ett :shock:
Får skärpa mig ^^ Ska börja med nått lite enklare snart...
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Inlägg av Göran Nilsson »

Jag har nyss börjat bygga elektronik så jag har inte så mycket hemma
men när jag beställer grejor har jag beställt lite extra varje gång.
Som med allt annat är det ju hopplöst enerverande att inte har den där lilla prylen hemma som saknas.
Där emot har jag mycket mekaniska pryttlar, motorer å sånt
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har för närvarande 21 planerade elektroniska projekt varav 5 är påbörjade. Jag har köpt komponenter till allt. Många tusen blir det...
ARgh! Måste börja beta av mina projekt nån gång.
Emnitec
Kontakt:

Inlägg av Emnitec »

Jag har oxå ett jäkla komponentförråd. Dels saker som man köper på sig extra när man beställer men även t.ex. komponentförråd på jobbet som avvecklas eftersom man installerar nya, modernare prylar.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag köper oxå ganska många av varje komponent för att det blir så mycket billigare styckpris och det kan behövas när man minst anar det.
Men när det krisar och man måste tänka om i en konstruktion så hittar jag ändå aldrig något användbart i komponentlagret så på det sättet känns det ganska bortkastat.

Jag har kommit till en nivå av maximal oordning så jag har problem att hitta bland allt skrot.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Rena specialkretsar som bara kan användas till en sak t.ex. LS7225 (kodlåskrets) ser jag ingen mening med att ha i lager.

Diskreta komponenter och enklare IC som används till mycket köper jag alltid några extra eller 10/25/100-pack med rabatt.

Jag har lagt upp ett skåp eller sortimentlåda för i stort sett varje typ av komponent, (vissa saker får dela på ett skåp) sen utgår jag från vad som finns hemma när jag drar igång ett projekt.

Resultatet blir att det jag oftast måste köpa är lådorna...
Skriv svar