Jag har gjort iordning ett nätagg där jag använder 12V delen, men vid belastning sjunker spänningen ju mer man balastar. Obelastat ligger spänningen på ca 11.6V men vid 8A belastning sjunker spänningen till 10.4V, men verkar inte gå under det.
Jar en liten belastning på +5V som ligger på kanske 0,5A.
Finns det något jag kan göra för att höja spänningen låt säga 1-2 volt på 12V-utgången?
Nätagregat AT 200W fråga
Ok, nu är jag ju inte så där vansinnigt kunnig, men har du nån länk till något liknande bygge.BER skrev:Om jag minns rätt så har endast 3.3V återkopplad reglering, de andra spänningarna blir vad de blir. Ett sätt skulle vara att sätta en spänningsdelare på 12 V som ger 3.3 V och bygla om så att den används till återkopplingen i stället.
Eller möjligen en lite mer ingående förklaring på hur du menar?
Tittade lite närmare på olika scheman över PSU:er. Det finns en uppsjö av varianter på återkoppling. Så det behöver nog inte vara så att endast 3.3 V är återkopplad. Förklaring ...
I en switchad PSU så switchas (oftast)primärlindningen på transformatorn, pulskvot och frekvens på switchningen bestäms av spänningen som mäts på en eller flera sekundärlindning/ar efter likriktning och filtrering. Om nu man belastar enbart en av sekundärlindningarna och den inte är återkopplad så kan således inte kompensering för belastningen utföras. En lösningn kan vara att ändra återkopplings faktorn genom att byta någon resistor, en annan är att bygga om lite så att lindningen som används får återkoppling.
I en switchad PSU så switchas (oftast)primärlindningen på transformatorn, pulskvot och frekvens på switchningen bestäms av spänningen som mäts på en eller flera sekundärlindning/ar efter likriktning och filtrering. Om nu man belastar enbart en av sekundärlindningarna och den inte är återkopplad så kan således inte kompensering för belastningen utföras. En lösningn kan vara att ändra återkopplings faktorn genom att byta någon resistor, en annan är att bygga om lite så att lindningen som används får återkoppling.
Kod: Markera allt
Orginal
--------------------- +12
--------------------- +3.3
|
Återkoppling |
---------------
--------------------- GND
Ombyggt
--------------------- +3.3
--------------------- +12
|