Felsökning utav ett agg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Felsökning utav ett agg

Inlägg av Adis »

Som sagt, behöver lite tips på felsökning. Har gjort så mycket jag kan men nu behöver jag er. Jag kan förmodligen byta ut detta men om det inte går så måste jag fixa det eftersom det inte finns att köpa.

Det är tillhörande till en 3Com switch. Felet på den var att den inte ville starta. Så jag öppnade den, sökte upp säkringen och testade den. Död. Denna säkring ligger då på primärsidan. Så jag drar slutsats att det förmodligen måste ha varit fel på nätet på primärsidan. Jag söker mig vidare, luktar lite men inga konstigheter alls. För säkerhets skull så testat jag alla Transistorer som är fastlödda på alu-plattan. Alla fungerade som de skulle med något avvikande siffror, som stämmer enligt databladen och så vidare. Så jag byter då ut denna säkring, 230V 4A. Det jag hade var en glassäkring och inte en keramisk som satt innan.

Så när jag lödde dit säkringen och undersöker en extra gång så trycker jag in nätkabeln. Det gnistrar till lite i kontakten och efter någon sekund så brinner P4NA90 som är lokerad precis i början av sekundärsidan. Jahopp, det ordnar sig säger man då... :roll: :lol:

Bilder på odjuret:

Nätagget
Där transistorn fanns
Oså en till bild

Vad fan kan ha orsakat detta med en ny säkring men inte innan den gamla säkringen gick? Då borde ju säkringen ha gått nu med :roll: