Felsökning Rigol DS1204B Oscilloskop [LÖST!]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
simply
Kontakt:

Felsökning Rigol DS1204B Oscilloskop [LÖST!]

Inlägg av simply »

Har redan gnällt av mig i den griniga tråden, så...

Problem:
Scale- samt Position-rattarna (Rotary Encoders) fungerar (mer eller mindre) inte.
Vrider på Position, och positionen stakar sig och hoppar fram och tillbaka. Med lite tur så kommer man åt det håll man vill, men mer minst lika många steg tillbaka på vägen.
Vrider jag på Scale, så händer inget, eller så hoppar Position lite, med lite tur kanske skalan ändras yttepytte annars ändras lite ljusstyrka på skärmen, eller Trigg-nivån. Take a pick... :roll:

Utförd felsökning:
* Lagt på senaste firmware igen.
* Fabriksåterställt.
* Mätt upp alla encoders "in situ" med lysdiod och de fungerar som de skall.

Har hittat ett schema som någon (galning/hjälte) ritat av från en keypad för en DS1052E, och jag kan se likheter med det keypad jag har.
http://rigol.codenaschen.de/images/c/c5 ... ad_PCB.jpg

Med lite tur kanske jag kan följa och bena ut den gemensamma nämnaren för de felande rattarna och se om jag hittar något fuffens.

//
Senast redigerad av simply 29 juni 2020, 23:00:14, redigerad totalt 1 gång.
simply
Kontakt:

Re: Felsökning Rigol DS1204B Oscilloskop

Inlägg av simply »

Schemat jag hittar verkar stämma mer eller mindre för mitt skåp också.
Dock är U1 en HC4067 istället för HC4051 (16 vs 8 ch mux/demux) men det förklaras väl enklast med 4st kanaler istf. 2st på det skåpet schemat är gjort från.

Alla de encoders som knasar sig, ligger mer eller mindre ihopbuntade på ett eller annat sätt.

De encoders som styr kanalerna är märkta Ex7 (där x = 1 till 8 ). E17, E27 = Ch1, E37, E47 = Ch2, osv.
Dessa har denna pinout/koppling:
encoder-layout.png
Som man ser går ju pin B, A och D från alla "drabbade" till samma chip, U1, på samma ingång, så man skulle ju kunna gissa på att det är något vajsing åt U1-hållet iaf.
H.Scale (E16) o H.Pos (E36) funkar ju utan problem men de går till andra pinnar på U1. Dock delar de C (common) och E (switch) med E17 resp. E37.

Skall försöka uppdatera schemat i förra inlägget med matrisen för mitt skåp så det blir lite tydligare.

Drygt felsöka ett skåp... när man behöver skåpet. Det är därför man skall ha två skåp allså? :roll:

Nedan foton på keypad-kortet...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av simply 18 juni 2020, 08:29:19, redigerad totalt 1 gång.
H.O

Inlägg av H.O »

Är det de rattarna du använt mest som inte fungerar?

Du skriver att du kollat enkodrarna med lysdioder, jag funderar på om det är en tillförlitlig metod. Om de har en hel cykel per klick så inbillar jag mig att det är svårt att se på två lysdioder att den verkligen beter sig som den ska.

Å andra sidan om alla fungerade ena dagen och sen plötslig krånglar dom så är det ju sannlikt nått annat än själva encodrarna. Ett sätt vore ju att byta plats på en fungerande och en icke fungerande enocoder och testa.
Drygt felsöka ett skåp... när man behöver skåpet. Det är därför man skall ha två skåp allså?
Så sant!
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Har du den senaste mjukvaran i scopet? Har du kört 30-minuterskalibreringen?
Mest för att utesluta det uppenbara, en bugg i mjukvaran 8)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Som jag skrev i den andra tråden har jag varit med om att encodrarna fungerar "i bänk" men inte i applikationen, vilket jag GISSADE berodde på att jag körde mycket högre ström (och kanske spänning) genom dom i bänk än vad apparaten jag försökte laga gjorde.

I det fallet chansbytte jag och det började fungera.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Mickecarlsson skrev:Har du den senaste mjukvaran i scopet? Har du kört 30-minuterskalibreringen?
Mest för att utesluta det uppenbara, en bugg i mjukvaran 8)
Senaste mjukvaran jag kan hitta samt "self calibration" utförd. Finns det ngn mer typ av kalibrering? (Har inte plöjt Service Manualen ännu...

.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

H.O skrev:Är det de rattarna du använt mest som inte fungerar?
Det är alla V.Scale & H.Pos som inte fungerar. Köpte scopet på auktion beg, och det har varit såhär från början.
H.O skrev:Du skriver att du kollat enkodrarna med lysdioder, jag funderar på om det är en tillförlitlig metod. Om de har en hel cykel per klick så inbillar jag mig att det är svårt att se på två lysdioder att den verkligen beter sig som den ska.
Det var inga problem. Körde med en tvåfärgs-led och kunde tydligt se sekvensen (grön, grön-röd, röd) osv.

Det är 8st som strular, och de delar alla på samma pin på U1 för både pin A resp B på encodern. C (common) går till varsin pin på U2.

Allt muxas sen ihop och skickas från keypad över en ledare till mainboard.

U2 torde vara ok pga de 4st andra rattarna delar C pin m 4st av de felande.

Blir inte helt klok på HUR allt detta fungerar ihop...

.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Glenn skrev:Som jag skrev i den andra tråden har jag varit med om att encodrarna fungerar "i bänk" men inte i applikationen, vilket jag GISSADE berodde på att jag körde mycket högre ström (och kanske spänning) genom dom i bänk än vad apparaten jag försökte laga gjorde.

I det fallet chansbytte jag och det började fungera.
Jo, men här är det ju en grupp om 8st som inte fungerar... där de har lite gemensamma kopplingar....

Hmmm

.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

det går faktiskt felsöka ett oscilloskop... med samma oscilloskop, får hålla tungan rätt i mun bara ;) samt att jag behöver fler probar...

Bild

.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Köpte ny probe och felsökte några timmar igår. Blev inte riktigt klok på hur det fungerar, men det skiljer ju sig iaf signalmässigt mellan de fungerande och icke fungerande rattarna.

Det drygaste var dock att rattarna helt plötsligt började fungera... weird.

Nu funkar de ju inte igen, så inte helt omöjligt att det är ngn kall-lödning el glapp som blev bättre med någon timmas uppvärmning!

Lämnar skåpet på nu ngr timmar, så får vi se sen om ngr timmar om de funkar då...

//

.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Att det skulle vara på grund av värme, är tveksamt. Har jag bytt ut en av de "trasiga" encoder-rattarna, utan skillnad... funkar lite då och då för en stund.

Dock kom jag på att jag hade en liten kina Logikanalysator, så då blev det lite lättare att se skillnad på fungerande och icke fungerande rattar. Se nedan!
Kanal 1 - A
Kanal 2 - B
Kanal 3 - C = "Common", där kommer pulståget in (PWM signal antar jag, olika för olika rattar)
working_encoder.png
not_working_encoder.png
Här ser man ju tydligt att de som inte fungerar har någon slags "läckage" från "Common" som inte finns hos de fungerande.
A och B signalen (samt D, tryckknappen) går till varsin egen pin/ingång på U1 (74HC4067 - 16ch Analog Mux/DeMux).
C-signalen kommer från U2 (74HC4051 - 8ch Analog Mux/DeMux). Verkar bara användas som PWM-generator på något sätt. (Enligt schemat är dess "utgångs-pin" kopplad till jord.)

Här är för övrigt schemat till KeyPad för det 2-kanaliga skåpet som någon gjort. Dock är då min U1 en 4067 istf 4051. U2 desamma dock.
Enligt de mätningar jag gjort så stämmer dock schemat rätt bra för mitt skåp, funktionellt.
DS1052E_HW58_PCB_Schematics_-_Keypad_PCB.jpg
Någon som har några idéer var jag kan snoka för att förhoppningsvis hitta något trasigt/knasigt/whatever?!?!?

Tacksam för alla tips!
/Andreas
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Om det funkade bra en stund, löd om relevanta lödningar? Kolla ev ledare/flex/flat-kablar som har med enkodrarna att göra?
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Ja, nästa steg är väl att mäta vid chippen och sen på andra sidan av dem.

Jag har lött om chippen iaf.

//

.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

En till runda med logikanalysatorn, nu på kretsarna...
analysera_mera.jpg
Nedan visar den körning jag gjorde uppkopplad mot encoder E76-A och B, samt E77-A och B plus E76/77-C som de delar på.
Man kan då se att för E76 så kommer signal på A, B (i rotationsriktning-kompenserat) samt en summa på C. När jag vrider på E77 kommer det bara signal på A och C....
Detta då E77-B ligger dragen mot jord jmf med E76-B.
working_and_not_working.png
Varje ingång som används på U1 har ett pullup-motstånd till 3.3v som jag mätt upp till ~7kΩ, men kan inte säga att beteckning på dem verkar stämma. 01C torde vara 10kΩ, men... close enough?
Hursomhelst så mäter alla lika och den "dåliga" ingången diffar ej.

Mäter jag från pinnarna till jord, så diffar det dock en del. E77-A (och övriga pins) mäter 7.6kΩ medan E77-B mäter 4.2kΩ - Kanske räcker för att dra ner mot jord?

Isf... har jag hittat en diod som är kaputt :roll: Den mäter ok på "diodmätning", men mäter 4.2kΩ där de andra inte leder något alls. Jojomensan...
trasig-diod.jpg
Är det månne någon som sitter på 1-2st ytmonterade dioder med beteckningen T4 (eller ekvivalent) - Verkar vara en 1N4148WT (Fast Switching Diode) enligt en snabb-googling???

Skulle ju kännas jäkligt grymt om jag lyckades laga skåpet... :D

//Andreas
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Vänta nu här, tror minsann att jag har en "through hole" 4148'a liggandes som jag kan testa med.
4148.jpg
TACK "VANDRINGSLÅDAN" !! :bravo:

Återkommer imorgon när jag har testat... orkar INTE nu... ZZzzzzzzz

/Andreas
Skriv svar