Frågor om koppling av portabel AC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xorber

Frågor om koppling av portabel AC

Inlägg av xorber »

Jag bor i en lägenhet (hyresrätt) där endast eluttagen i kök+badrum är jordade. Köket ligger såpass att det inte gör någon nytta i vardagsrummet om jag kopplar in min AC där. Det är i vardagsrummet (som ligger vägg i vägg med köket) som jag vill ha min AC så det blir svalt i det rummet som blir absolut varmast i hela lägenheten. Så jag har en del funderingar på hur jag ska kunna lösa detta på bästa sätt.

1) Kan man koppla in en AC i ett ojordat uttag? (vad jag har hört så är det absolut ingen bra idé men jag frågar ändå)

2) Skulle det fungera att dra en jordad förlängningssladd in till vardagsrummet och endast ha den till AC:n? (jag vet att man inte ska blanda jordade och ojordade apparater i ett och samma rum men nu handlar det om endast AC:n och den är dessutom i plast)

Otroligt tacksam för svar och tips på hur jag kan lösa detta då det börjar bli olidligt varmt just nu.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Frågor om koppling av portabel AC

Inlägg av MadModder »

Alla jag haft har jag kopplat in i ojordade uttag och det har fungerat hur bra som helst.
Köpte min första 2003 har jag för mig.
Dra ingen förlängning.

Jag tror det mest har att göra med avstörning att det står i manualerna att man måste ansluta till jordat uttag.
Det brukar sitta filter mot jord för att det inte ska leta sig ut störningar tillbaks på elnätet.
I övrigt är ju apparaten helt inkapslad i plast så det är ju inte så att man kan komma åt något strömförande direkt.
xorber

Inlägg av xorber »

Så det går bra att koppla in ACn direkt i ett ojordat uttag direkt i väggen?

I manualen står det att den ska kopplas till ett jordat uttag (TRISTAR AC-5477 är det jag har) och eftersom jag är helt okunnig om just el så blir man ju lite orolig om vad som kan hända om man kopplar den till ett ojordat? Finns det några risker om man kopplar så?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Blanda aldrig någonsin jordat och ojordat i samma rum.

Är ACn inverterstyrd, är det högst olämpligt att ansluta den till ett ojordat uttag.
xorber

Inlägg av xorber »

Tack för alla svar!

Hur vet man om den är inverterstyrd?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Står väl i broschyr/brux /datablad eller liknande
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om den står i ett rum med ojordade uttag SKA den kopplas till ojordat uttag eller inte användas alls.
Skarvsladdar används absolut inte.
xorber

Inlägg av xorber »

Tittade på deras hemsida och där står den inte som "(Inverter)" som vissa andra har som man sätter upp på väggen. Kanske inte alls har med det att göra dock.
Under "Specifications" står inte heller något, men för mig är det ju som ett helt annat språk så om någon orkar ta en titt lite snabbt så skulle det uppskattas: https://www.tristar.eu/en-gb/tristar-pr ... r-ac--5477
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

Jag har exakt samma situation som dig bortsett från att det är sovrummet som är mitt "AC-rum". Jag köpte också en jordad skarvsladd tänkt att ha från köket till sovrummet som har ojordade uttag. Vid ett sånt arrangemang ligger faran i att få ström i sig från en ojordad apparat in till jord på AC'n, men den är ju gjord i plast som nämnts. Sätter du den i ett ojordat uttag är risken att AC'n blir strömförande på något vis, men återigen, den är gjord av plast. I det senare fallet är det lika farligt att ta i en strömförande AC samt andra handen på en vattenradiator. Jag har mitt elektroniklabb i sovrummet där det bara finns ojordade kontakter liksom för dig. Att syssla med el från elnätet är alltid lite gambling, men naturligtvis ska man minimera riskerna. Jag har alltså AC'n i ojordat uttag via en extra grov skarvdosa för att den ska nå fram till kontakten. Jag tror det går i storleksordningen kanske 5 Ampere när AC'n "jobbar".
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Mycket tveksam till att det skulle vara inverterdrift av kompressorn. Denna typ av AC är för billig för det.
Det är en enkel digital termostatstyrning. Antingen är kompressorn av eller på.
xorber

Inlägg av xorber »

Det är nog precis som du beskriver en enkel termostatstyrning. Har jag den på en viss temperatur och den temperaturen uppnås så stängs kompressorn av. Samma sak om jag kör den på 25c och ställer ner den så kickar den igång igen.

Sedan är ju hela chassit, precis som Hobbyisten skrev, gjort i plast. Så om den mot förmodan skulle bli strömförande pga något tekniskt fel i apparaten så kommer man ju inte åt de strömförande delarna ändå. Min tanke var väl om det på något sätt fanns någon brandrisk om man har den kopplad till ett ojordat uttag men jag kanske har missuppfattat den biten.

Jag fick även svar från från tillverkaren som inte heller låter så kul:
"We advise you not to use the airconditioner in this case. When there should be something wrong with the electricity within the airconditioner, there is a change that you could get seriouly injured or worse. A grounded power outlet is to prevent that from happening"
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Självklart skriver de så. Det vore direkt tjänstefel att tala om för en kund att det går bra ändå med ojordat. Om det mot förmodan skulle hända något ligger de pyrt till.

Men hur många % har sina stationära datorer inkopplade till jordat uttag, som exempel? Det står i papprena att man måste det...
xorber

Inlägg av xorber »

Jag misstänkte att det var något sånt också, för precis som du säger så ska ju datorer också vara inkopplade till jordat, men själv har jag inte kört så på många år. Jobbar även inom IT så där har jag lite koll iaf :)

Så kortfattat om jag har förstått alla svar rätt:
Man kan koppla in en portabel AC i ojordat uttag, dock endast direkt i vägguttaget (INTE via förlängningssladd/förgreningsdosa). Det enda som kan hända är att apparaten kan bli strömförande OM något skulle gå sönder i apparaten (vilket jag antar är ganska ovanligt?).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har du en bra förlängningssladd som klarar en stor förbrukare under oändlig tid så ser jag inget direkt problem att använda den från ett uttag i samma rum om det inte finns ett uttag i närheten av önskat fönster.
Ingen vill dock rekommendera det eftersom det är en potentiell brandrisk.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Fara med skarvsladd kan uppstå på olika sätt:
1) Dra skarvsladd mellan två rum där det ena är jordat och det andra ojordat. Livsfarligt

2) Dra skarvsladd till apparat som drar mycket ström långa tider, exempelvis elradiator, torktumlare eller tvättmaskin. Det kan bli varmt i kontakterna och orsaka brand

3) Dra skarvsladd till maskiner eller rum som innehåller eller alstrar fukt, fara för elchock om man spiller vatten på kontakten eller tappar den i badkaret.
Skriv svar