Hejsan.
Har ett litet skolarbete som jag ska göra, jag hade tänkt o göra lite efterforskning i hur en digitalbox fungerar.
Jag har för närvarande skruvat ner en Emitor Smartbox T-10.
Jag skulle gärna vilja få reda på följande information om någon kan vara så snäll och hjälpa:
1. Vilka komponenter är det som sitter, vad har dom för funktion?
2. Vart kan man hitta en simpelt kopplingschema eller ett blockschema
3. Vilken frekvens sänds digital tv och de analoga tv nätet på?
Jag bifogar lite bilder på Emitor smartbox T-10
(bifogar bilderna senare på dagen)
Med vänliga hälsningar
Smirnoff.
Hur fungerar en digitalbox ?
Jag brukar inte vara den som gnäller på att man ska använda Google.. men har du ens provat??
Sedan är det meningen att du ska skaffa dig kunskapen själv.. annars lär du dig inget. Har du specifika frågor på något så kommer du få många bra och lärorika svar här.
Börja här, konsumentverkets beskrivning.
Sedan är det meningen att du ska skaffa dig kunskapen själv.. annars lär du dig inget. Har du specifika frågor på något så kommer du få många bra och lärorika svar här.
smirnoff: Det finns mycket bra dokumentation på nätet om dina tre grundfrågor.
En bok som förklarar grunderna är "Digital -TV Handboken" av Lars-Ingemar Lundström ISBN: 9173330817. Den finns även som e-bok på nätet.
Om du därefter har specifika frågor kring kretsar, bussar och kanske även COFDM så kan du återkomma till forumet.
En bok som förklarar grunderna är "Digital -TV Handboken" av Lars-Ingemar Lundström ISBN: 9173330817. Den finns även som e-bok på nätet.
Om du därefter har specifika frågor kring kretsar, bussar och kanske även COFDM så kan du återkomma till forumet.
Hej!
Han försöker ju skaffa kunskapen själv genom detta forum. Varför skall man alltid använda Google ... ?
mvh
tobon48
Han försöker ju skaffa kunskapen själv genom detta forum. Varför skall man alltid använda Google ... ?
mvh
tobon48
DeVille skrev:Jag brukar inte vara den som gnäller på att man ska använda Google.. men har du ens provat??